به گزارش اکوایران، در واکنش به ترور فرماندهان مقاومت در تهران و بیروت توسط اسرائیل در ۲۷ سپتامبر، ایران در ۱ اکتبر با یک حمله موشکی گسترده شامل پرتاب حدود ۲۰۰ موشک بالستیک به اسرائیل پاسخ داد.

پس از این حمله، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، با فشار داخلی شدید برای واکنش قاطعانه روبه‌رو شده است. با این حال، آمریکا از نتانیاهو خواسته است از ورود به جنگ تمام‌عیار خودداری کند و به پاسخ‌های محدودتر اکتفا کند. کاخ سفید اعلام کرده که حق واکنش برای اسرائیل محفوظ است، اما باید متناسب باشد.

اسرائیل در حال بررسی گزینه‌های مختلفی از جمله حمله به زیرساخت‌های نظامی ایران، ترور مقامات ارشد ایرانی و حمله به تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران است. با این حال، جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، به اسرائیل هشدار داده که حمله به تأسیسات هسته‌ای و نفتی ایران می‌تواند عواقب وخیمی داشته باشد، از جمله افزایش بهای جهانی نفت و ایجاد بحران انرژی. 

نگرانی‌های واشنگتن همچنین حول این محور است که ایران در پاسخ به هر حمله جدید، ممکن است اقداماتی مانند حمله به تأسیسات نفتی و نظامی کشورهای خلیج فارس یا حتی بستن تنگه هرمز را در دستور کار قرار دهد.

این وضعیت باعث شده که آمریکا تلاش کند تا از گسترش درگیری‌ها جلوگیری کند. در داخل آمریکا، جمهوری‌خواهان به بایدن فشار می‌آورند تا حمایت بیشتری از اسرائیل در مقابل ایران نشان دهد و از عملکرد ضعیف او در قبال درگیری‌های اخیر خاورمیانه انتقاد می‌کنند. در عین حال، کشورهای منطقه و قدرت‌های جهانی در تلاش هستند تا از تشدید تنش‌ها و ورود به یک جنگ گسترده جلوگیری کنند. ایران با تأکید بر مواضع خود، هشدار داده که در صورت هرگونه اشتباه از سوی اسرائیل، پاسخ قاطعی خواهد داد

دیپلماسی ایران نیز فعال است؛ مسعود پزشکیان و دیگر مقامات ایرانی در دیدارهایی در قطر و سایر کشورها، ضمن تأکید بر موضع ایران، سعی دارند تا فشار بر آمریکا را افزایش دهند و از وقوع جنگ منطقه‌ای جلوگیری کنند. ایران با استفاده از این راهبردها، همزمان که قدرت نظامی خود را به نمایش می‌گذارد، به دنبال حفظ ثبات در منطقه و جلوگیری از گسترش درگیری است.