به گزارش اکوایران، سید عباس عراقچی، وزیر امور خارجه که به مسقط سفر کرده است، درباره مسائل منطقه و همچنین مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا صحبت کرد.

عراقچی درباره سفر به عمان گفت: سفر به مسقط در رابطه با مسائل منطقه است و رایزنی نسبت به آنچه در منطقه می‌گذرد. آمادگی کامل برای هر سناریویی داریم ولی مسلما خواهان افزایش تنش و جنگ نیستیم و بحث‌هایی که با همتای خود در عمان داشتم، بسیار مفید و سازنده بود.

عراقچی در ادامه و درباره «روند مسقط» گفت: عمان همیشه در حل مشکلات منطقه کمک بزرگی بوده و در رابطه با ایران و آمریکا همواره سعی داشته برای انتقال پیام یا ایجاد زمینه برای مذاکرات نقش مثبتی را ایفا کند. این نقش‌آفرینی از قبل وجود داشته و در دولت گذشته نیز این موضوع وجود داشت که به روند مسقط معروف است.

او در این زمینه ادامه داد: در حال حاضر  روند مسقط به دلیل شرایط خاص منطقه متوقف است و الان زمینه‌ای برای این گفت‌وگوها نمی‌بینیم تا زمانی که بتوانیم بحران جاری را پشت سر بگذاریم و آن موقع تصمیم خواهیم گرفت که آیا وارد کار مجدد شویم یا نشویم و یا اینکه روند کار  چگونه باشد.

رییس دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: من در همه مشورت‌ها و رایزنی‌ها در کشورهای منطقه مواضع ایران را با قوت بیان کردم و خواستم که به اطلاع همه طرف‌ها برسد، هم آمریکا باید بداند موضع ایران چیست، هم کشورهای اروپایی و هم کشورهای منطقه؛ موضع ما روشن است و بارها تکرار شده است.

گفتگوی تلفنی وزرای خارجه ایران و چین

عصر امروز -23 مهر- قبل از عزیمت عراقچی از عمان، وانگ یی، وزیر امورخارجه چین در تماس تلفنی با سفارت ایران در مسقط، در مورد آخرین وضعیت تحولات در منطقه غرب آسیا با ایشان گفتگو و رایزنی کرد.

وزیر خارجه چین با اشاره به روابط مهم و راهبردی کشورش با ایران، بر ضرورت افزایش تلاش‌ها و ابتکارهای دیپلماتیک با طرف‌های مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی جهت جلوگیری از تشدید تنش و ناامنی در منطقه غرب آسیا تاکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان نیز با استقبال از تلاش‌های دولت چین جهت توقف آتش افروزی و جنایت رژیم صهیونیستی در غزه و لبنان، بی‌عملی شورای امنیت سازمان ملل به دلیل کارشکنی آمریکا را فاجعه بار توصیف کرد و از نقش آفرینی چین برای کمک به حفظ صلح و امنیت منطقه ای قدردانی کرد.

در این گفتگوی تلفنی همچنین در خصوص روابط دوجانبه و دیدار روسای جمهور دو کشور در حاشیه اجلاس سران بریکس در کازان بحث و تبادل نظر شد.

روزهای شلوغ دیپلماسی وزیر امورخارجه

امروز همچنین عباس عراقچی و سید بدر البوسعیدی، وزرای امورخارجه ایران و سلطنت عمان در مسقط دیدار و گفتگو کردند.

وزیر امور خارجه که برای دیدار و گفت‌و‌گو با مقامات عراقی، از جمله محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق و فواد حسین، وزیر خارجه عراق به بغداد سفر کرده بود، روز گذشته -22 مهر- بغداد را به مقصد مسقط پایتخت عمان ترک کرد.

خبر مرتبط
جدیدترین اقدامات دیپلماتیک عراقچی: ترک بغداد به مقصد مسقط/ راهکار ظریف برای همکاری دولت و مجلس

اکوایران: عباس عراقچی امروز عازم بغداد شد و با نخست وزیر و وزیر امورخارجه عراق دیدار و گفت‌وگو کرد. ظریف در دیدار با رییس مرکز پژوهش‌های مجلس راهکاری برای تعامل بیشتر دولت و مجلس ارائه کرد. امروز انتصاب‌های جدیدی هم در دولت صورت گرفت. از سوی دیگر حمید رسایی نیز رییس کمیته هنر، رسانه و فضای مجازی بهارستان شد؛ خبری که بیش از اندازه دست‌به‌دست شد.

وزیر امور خارجه در سفر به عراق با اشاره به وضعیت خطرناک منطقه گفت: ما کاملا برای یک وضعیت جنگی آمادگی داریم از جنگ نمی‌ترسیم ولی خواهان آن نیستیم و برای صلح عادلانه در غزه و لبنان تلاش خواهیم کرد.

عراقچی، شامگاه ۱۸ مهر وارد دوحه پایتخت قطر شد و در ۱۹ مهر با شیخ محمد بن عبد الرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر خارجه قطر در پایتخت این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص گسترش روابط میان تهران و دوحه و نیز موضوعات مورد اهتمام مشترک در عرصه منطقه‌ای و بین المللی، به ویژه تحولات لبنان و فلسطین و ضرورت توقف جنگ افروزی و جنایات رژیم صهیونیستی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

خبر مرتبط
پیام مهم سفر عراقچی به عربستان/ اهمیت رابطه با ریاض از نظر وزیر امور خارجه

اکوایران: وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفته است ایران و عربستان با هم می‌توانند امنیت و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورند و این موضوع نیازمند سطح بالاتری از اراده سیاسی است.

دیدار رییس دستگاه دیپلماسی با ولیعهد عربستان

سید عباس عراقچی پیش از سفر به قطر به ریاض رفته و با همتای سعودی خود و همچنین محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان دیدار و رایزنی کرد. وزیر امورخارجه گفته است ایران و عربستان با هم می‌توانند امنیت و ثبات را برای منطقه به ارمغان آورند و این موضوع نیازمند سطح بالاتری از اراده سیاسی است.

به گفته رییس دستگاه دیپلماسی، محور اصلی رایزنی‌های وی در این سفر منطقه‌ای، گفت‌وگو در مورد آخرین تحولات غزه و لبنان و تلاش برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی در این منطقه است

دیدار با بشار اسد

عباس عراقچی در 14 مهرماه با مقامات کشور سوریه،‌ با بشار اسد رییس جمهور این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

گفته می‌شود اسد و عراقچی در این دیدار درباره «راه‌های توقف تجاوزگری اسرائیل در لبنان و همچنین حمایت و کمک به لبنان رایزنی کردند».

خبر مرتبط
روزهای شلوغ دیپلماسی: عراقچی وارد دمشق شد/ دیدار بشار اسد با عراقچی

اکوایران: سخنگوی وزارت امور خارجه از ورود هیات اعزامی جمهوری اسلامی ایران به ریاست وزیر امور خارجه کشورمان به دمشق پایتخت سوریه خبر داد. عراقچی که روز گذشته نیز به بیروت سفر کرده بود، در حال سپری کردن روزهای شلوغی از زمان تصدی بر وزارت امورخارجه است.

عراقچی در بیروت: ایران در کنار لبنان است

وزیر خارجه ایران 13 مهر نیز برای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های لبنان وارد بیروت شد. او در بدو ورود به لبنان با حضور در سفارت ایران در لبنان  با کاردار و همکاران نمایندگی کشورمان دیدار و گفتگو کرد و در جریان آخرین تحولات لبنان قرار گرفت.

عراقچی همچنین با نجیب میقاتی، نخست وزیر پیشبرد امور در لبنان و نبیه بری، رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

رییس دستگاه دیپلماسی همچنین در سفر دو روزه رییس جمهور که از 11 مهرماه در دوحه آغاز و تا پنج‌شنبه -‌12 مهرماه- ادامه داشت، همراه مسعود پزشکیان بود.

خبر مرتبط
نخستین روز سفر رئیس جمهور به قطر/ پزشکیان: اگر اسرائیل اشتباهی کند ایران پاسخی کوبنده‌‌تر خواهد داد

پزشکیان در نخستین روز سفر خود به قطر با مقامات این کشور، وزیر امورخارجه عربستان و همچنین رئیس دفتر سیاسی حماس گفت‌وگو کرد.

مقامات عالی‌رتبه ایران طی این سفر، شش سند و یادداشت تفاهم همکاری در بخش‌های مختلف اقتصادی و تجاری، فرهنگی، آموزشی و ورزشی با طرف قطری به امضا رساندند.

دیدارهای فشرده وزیر امورخارجه در نیویورک

عباس عراقچی جمعه 30 شهریور نیز جهت شرکت در هفتاد و نهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد، دو روز زودتر از رییس جمهور عازم نیویورک شد. او در نیویورک‌ نشست‌های دوجانبه بسیاری با همتایان خود و مقامات سیاسی کشورهای حاضر در نیویورک انجام داد. از جمله دیدارهای او می‌توان به دیدار و گفت‌وگو عراقچی با وزیران امورخارجه عراق، استرالیا، کره جنوبی، اسپانیا، عمان، برونئی دارالسلام، ژاپن، مکزیک و ایتالیا و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی اشاره کرد.

سید عباس عراقچی همچنین به‌همراه سرگئی لاوروف و هاکان فیدان، وزرای خارجه روسیه و ترکیه در حاشیه هفتادونهمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک، دیدار سه‌جانبه‌ای را برگزار کردند. این دیدار بامداد شنبه به وقت تهران -7 مهر- و در چارچوب نشست وزرای خارجه «روند آستانه» درباره سوریه برگزار شد. 

خبر مرتبط
ادامه دیدارهای عراقچی در نیویورک

اکوایران: وزیر امورخارجه ایران در دیدارهای امروزش در نیویورک با وزرای امورخارجه ژاپن، مکزیک و ایتالیا و مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امورخارجه همچنین مسعود پزشکیان را در اولین سفر خارجی‌اش در قامت ریاست جمهوری در 21 شهریور که به دعوت رسمی محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق انجام شد، همراهی کرد.

خبر مرتبط
روز اول رییس جمهور در عراق: از پیشنهاد پزشکیان برای برداشتن مرزهای کشورهای اسلامی تا امضای 14 سند همکاری

اکوایران: مسعود پزشکیان در نخستین سفر خارجی خود به عنوان رییس جمهور برای سفری سه روزه به عراق رفت و قرار است در این سفر علاوه بر دیدارهای رسمی با نخست وزیر، رییس جمهور، روسای مجلس و دستگاه قضایی عراق و امضای اسناد همکاری مشترک، دیدارهایی نیز با تجار و ایرانیان ساکن عراق داشته باشد.

مقامات عالی‌رتبه ایران و عراق نیز در حضور روسای دولت‌های دو کشور، ۱۴ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، فرهنگی، آموزشی، اجتماعی، هنری، رسانه‌ای، فنی-مهندسی، بازرگانی، حمل و نقل، سیاسی، ورزشی، کشاورزی و زیارتی به امضاء رساندند.