به گزارش اکوایران، اسماعیل بقایی سخنگوی جدید وزارت امور خارجه امروز (دوشنبه) ۳۰ مهرماه در نخستین نشست هفتگی با خبرنگاران به تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی پرداخت.

بقایی در پاسخ به سوال اکوایران درباره موضع مصر در مورد تنش ایران و اسرائیل در سفر عراقچی به این کشور گفت: نقطه مشترکی که در همه سفرها اعم از مصر یا بقیه کشورهای منطقه وجود دارد، نگرانی مشترک در مورد خطرات و تهدیدهای ناشی از ادامه کشتار و جنگ در غزه و لبنان است.

وی بیان کرد: کشورهای منطقه رسالت مشترکی برای هم افزایی و استفاده از همه ظرفیت ها از جمله در سازمان همکاری اسلامی دارند برای اینکه هم بر رژیم صهیونیستی و هم متحدان و حامیان تسلیحاتی و مالی رژیم صهیونیستی فشار بیاورند که این رژیم جنایات خود را متوقف کند.

 سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگر اکو ایران در مورد رایزنی‌هایی با روسیه و چین در مدت اخیر در مورد تحولات اظهار کرد: روسیه و چین به عنوان دو عضو مهم و اصلی شورای امنیت سازمان ملل قطعاً نقش مهمی می‌توانند داشته باشند. موضع روسیه و چین خیلی صریح بوده است.

بقایی در نهایت گفت:چین و روسیه شدیداً با ادامه تجاوزات و جنایات در غزه و لبنان در نشست های متعدد و مکرری که در شورای امنیت برگزار شده و نشست دو جانبه ای که با مقام‌های این دو کشور داشتیم، انتقاد و مخالفت کردند. موضعشان مبنی بر توقف هر چه سریع‌تر تنش‌ها در منطقه را به طور صریح و شفاف بیان کردند.