به گزارش اکوایران، شش مقام ارشد آمریکایی به ان‌بی‌سی نیوز گفتند که دولت بایدن به طور فزاینده‌ای نگران است که تشدید اتحاد نظامی بین ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه و کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی، می‌تواند توانایی‌های هسته‌ای پیونگ یانگ را به شدت گسترش دهد و تنش‌ها را در منطقه آسیا و اقیانوسیه افزایش دهد.

مقامات آمریکایی همچنین برای تحریک آمیزترین اقدامات نظامی کره شمالی در یک دهه اخیر آماده می‌شوند، اقداماتی که احتمالاً نزدیک به انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده، و احتمالاً به اصرار پوتین انجام خواهند شد.

زمان‌بندی این تحریکات می‌تواند با هدف ایجاد آشفتگی در بخش دیگری از جهان باشد، در زمانی که آمریکایی‌ها تصمیم می‌گیرند که جو بایدن را به کاخ سفید بازگردانند یا دونالد ترامپ را.

یک مقام اطلاعاتی آمریکایی گفت: «ما شکی نداریم که رفتار کره شمالی امسال تحریک‌ برانگیز خواهد بود. موضوع فقط این است که این اقدامات چقدر تشدید کننده باشد.»

مقامات اطلاعاتی آمریکا روسیه را به مداخله در انتخابات 2016 برای کمک به پیروزی ترامپ متهم کردند. دولت بایدن روابط پرتنشی با روسیه داشت، روابطی که پس از حمله این کشور به اوکراین در سال 2022 از هم پاشید.

با توجه به اینکه انتظار می‌رود پوتین برای دیدار با کیم در هفته‌های آینده به کره شمالی سفر کند، مقامات آمریکایی انتظار دارند که آن‌ها توافق جدیدی را برای گسترش انتقال فناوری نظامی به پیونگ‌یانگ تحکیم کنند.

ویکتور چا، معاون ارشد آسیا و کره در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی گفت: «سال 2024 سال خوبی نخواهد بود. امسال مانند یک ترن هوایی خواهد بود.»

اتحاد در حال رشد

مقامات اطلاعاتی ایالات متحده بر این باورند که پوتین در ازای ارسال مقادیر انبوه مهمات از سوی پیونگ یانگ به روسیه برای جنگ در اوکراین، به کره شمالی تکنولوژی زیردریایی هسته‌ای و موشک بالستیک ارائه می‌دهد. کره شمالی بیشتر از آنچه اروپا در اختیار اوکراین قرار می‌دهد به روسیه مهمات می‌دهد، از جمله میلیون‌ها گلوله توپ.

مقامات همچنین نگران هستند که روسیه ممکن است به کره شمالی کمک کند تا آخرین گام‌های مورد نیاز برای تکمیل اولین زیردریایی خود را که قادر به پرتاب موشک‌های اتمی است، را بردارد.

در ماه سپتامبر، کره شمالی از یک زیردریایی بر اساس مدل قدیمی شوروی رونمایی کرد، اما مقامات آمریکایی گفتند که پیونگ یانگ به احتمال زیاد در حال اغراق در توانایی‌های خود است. آن‌ها گفتند که این زیردریایی قبل از استقرار یا پرتاب موشک‌های اتمی، به فناوری‌های بیشتری نیاز دارد.

مقامات آمریکایی گفتند که درک کاملی از انواع فناوری‌هایی که روسیه به کره شمالی ارائه می‌کند، ندارند. برخلاف انتقال تسلیحات که به صورت فیزیکی قابل ردیابی است، اشتراک فناوری نظامی به راحتی قابل تشخیص نیست.

یک مقام ارشد دولت گفت: «کمک‌های فنی پیشرفته روسیه به اشکالی ارائه می‌شود که نظارت بر آن‌ها در واقع بسیار دشوار است.»

230302-russia-artillery-ukraine

مقامات آمریکایی گفته‌اند که مهمات کره شمالی به احتمال زیاد قدیمی و غیرقابل اعتماد است. اما کره شمالی این توپ‌ها را در زمانی برای مسکو فرستاد که اوکراین با انبارهای خالی دست و پنجه نرم می‌کرد و مجبور بود مهمات را جیره بندی کند، بنابراین سرازیر شدن این مهمات به روسیه در میدان نبرد به آن مزیت داد.

این مقامات گفتند که کره شمالی در ازای مهماتی که در اختیار مسکو قرار می‌دهد، از روسیه می خواهد قطعات موشک بالستیک، هواپیما، موشک، خودروهای زرهی و سایر فناوری‌های پیشرفته را در اختیارش قرار دهد.

پیشرفت برنامه موشکی کیم

مقامات آمریکایی هشدار داده‌اند که در ماه‌های اخیر، کره شمالی به پیشرفت برنامه موشکی خود ادامه داده است، از جمله آزمایش موتور سوخت جامد برای یک موشک مافوق صوت و سایر پیشرفت‌های تدریجی که در مجموع برنامه موشکی آن را قابل اتکاتر کرده است.

پیونگ یانگ مدت‌هاست که به دنبال یک موشک بالستیک دوربرد است که بتواند هزاران کیلومتر پرواز کند و سپس با محموله سالم به جو زمین بازگردد. مقامات آمریکایی هشدار می‌دهند که روسیه اکنون ممکن است در مراحل نهایی این پروژه به کره شمالی کمک کند. یک موشک با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و با قابلیت بازگشت به جو زمین، چالش قابل توجهی را برای سامانه‌های دفاع موشکی آمریکا ایجاد می‌کند.

مقامات آمریکایی همچنین گفتند که فعالیت در یکی از تأسیسات آزمایش هسته‌ای کره شمالی افزایش یافته است، که می‌تواند نشان‌دهنده‌ی آمادگی برای انجام یک آزمایش هسته‌ای دیگر باشد. تصاویر ماهواره‌ای که در ماه آوریل منتشر شد، فعالیت در تونل شماره ۳ تأسیسات هسته‌ای پانگی‌ری را نشان داد.

مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در رابطه با این تصاویر گفت: «هم ایالات متحده و هم کره جنوبی ارزیابی کرده‌اند که کره شمالی تمام مقدمات لازم را برای انجام هفتمین آزمایش هسته‌ای خود از این تونل تکمیل کرده است.»

دولت بایدن مدتی است منتظر آزمایش هسته‌ای جدید کره شمالی بوده است. ایالات متحده اخیراً برنامه‌های اضطراری را برای چگونگی واکنش به اقدامات تهاجمی کیم در منطقه غیرنظامی میان دو کره یا گلوله‌باران جزایر مرزی کره جنوبی، تهیه کرده است، کاری که او از سال ۲۰۱۰ انجام نداده است.

یک مقام ارشد دولت با اشاره به هماهنگی آمریکا با کره جنوبی و ژاپن گفت: «ما آماده و مجهز خواهیم بود.»

مقامات آمریکایی همچنین گفتند که نگران هستند که مسکو به کره شمالی در تولید داخلی تسلیحات کمک کند و حتی با پیونگ‌یانگ شراکت صنعتی-دفاعی ایجاد کند.

سورپرایز اکتبر

درباره این که پوتین برای ایجاد اثر «سورپرایز اکتبر» در آستانه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، کیم را به اقدامات تحریک آمیز تشویق کند، تردید وجود دارد. یک مقام ارشد دولت گفت روسیه ممکن است در چنین اقدامی تردید کند. این مقام گفت چین که همچنین به روسیه نزدیک‌تر شده و در جنگ اوکراین به پوتین کمک کرده است، معمولا خواهان بی‌ثباتی در منطقه خود نیست.

با این حال، مقامات آمریکایی اعتراف می‌کنند که چیزهای زیادی در مورد اتحاد روسیه و کره شمالی وجود دارد که آن‌ها نمی‌دانند - و اینکه تا کجا می‌تواند پیش برود.

روابط نزدیک‌تر بین پوتین و کیم، تغییر چشمگیری نسبت به زمانی است که روسیه با ایالات متحده برای مهار کره شمالی همکاری می‌کرد. اکنون، مسکو از حق وتوی خود در شورای امنیت سازمان ملل برای کمک به فرار پیونگ یانگ از اجرای تحریم‌هایی استفاده می‌کند که برای محدود کردن برنامه هسته‌ای آن در نظر گرفته شده‌ بودند.

یک مقام ارشد دولت گفت: «این یک تغییر عظیم است.»