به گزارش اکوایران، چین خواستار همکاری با کشورهای عربی برای حل‌وفصل مسائل داغ به شیوه‌ای است که منجر به حفظ عدالت، انصاف و دستیابی به صلح و ثبات پایدار شود. شی جین‌پینگ، رئیس جمهور چین در سخنرانی روز پنجشنبه خود که همچنین به بحران غزه اشاره داشت، این موضوع را بیان کرد.

به نوشته رویترز، رسانه‌های دولتی چین خبر دادند که در جریان مجمع همکاری چین و کشورهای عربی در پکن، شی خواستار تقویت روابط چین با کشورهای عربی به عنوان الگویی برای حفظ صلح و ثبات جهانی شد. او همچنین درباره جنگ غزه گفت که این درگیری نباید تا ابد ادامه یابد، عدالت نمی‌تواند برای همیشه غایب باشد و باید به طور قاطع از «راه‌حل دو کشوری» حمایت کرد. خبرگزاری شین‌هوا به نقل از شی جین‌پینگ گزارش داد: «در مواجهه با جهانی پر آشوب، احترام متقابل راهی برای زندگی در هماهنگی بوده و عدالت و انصاف اساس امنیت پایدار است».

این سخنان در حضور رهبران کشورهای بحرین، مصر، امارات متحده عربی و تونس و همچنین وزرای خارجه سایر کشورهای عضو اتحادیه عرب ایراد شد.

راه‌حل دو کشوری برای بحران فلسطین و اسرائیل

چین بارها خواستار راه‌حل دو کشوری برای بحران فلسطین و اسرائیل، آتش‌بس فوری و عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد شده است؛ موضع‌گیری‌هایی که با مواضع کشورهای عربی همخوانی دارد.

چین به طور فزاینده‌ای نفوذ دیپلماتیک خود در منطقه را به رخ می‌کشد. اخیراً در ماه آوریل، این کشور میزبان اولین گفتگوها بین گروه‌های فلسطینی حماس و فتح که دشمنان دیرینه یکدیگرند، بود. سال گذشته، چین همچنین پس از سال‌ها خصومت بین ایران و عربستان سعودی، میان این دو رقیب سرسخت توافق آشتی مهمی را میانجیگری کرد.

بحران غزه، به‌ویژه پس از تبادل آتش میان اسرائیل و ایران، منطقه را در معرض خطر کشیده‌شدن به یک درگیری گسترده‌تر قرار داده است. هونگدا فان، استاد مؤسسه مطالعات خاورمیانه دانشگاه مطالعات بین‌المللی شانگهای می‌گوید: «چین باید درک کند که همکاری بین کشورهای عربی و ایالات متحده قطعاً اتفاق خواهد افتاد. من بر این باورم که جنگ جاری غزه و مسئله فلسطین قطعاً محور اصلی این نشست خواهد بود و هر دو طرف قطعاً بر راه‌حل دو کشوری برای مسئله فلسطین تأکید مجدد خواهند کرد».

شی خاطرنشان کرد که چین همچنان به حمایت از کاهش بحران بشردوستانه و بازسازی پس از جنگ در غزه ادامه خواهد داد و متعهد می‌شود ۵۰۰ میلیون یوان دیگر (۶۹میلیون دلار) به عنوان کمک‌های بشردوستانه اضطراری ارائه دهد.

او افزود که کشورش همچنین سه میلیون دلار به آژانس امدادرسانی و کاریابی برای آوارگان فلسطینی در خاورمیانه (آنروا) اهدا خواهد کرد تا از کمک‌های اضطراری این سازمان به منطقه غزه حمایت کرده باشد.

شی همچنین گفت که پکن در چندین زمینه از جمله حوزه‌های نفت و گاز و همچنین سرمایه‌گذاری‌های کلان‌تر، همکاری خود با کشورهای عربی را گسترش خواهد داد.

رهبر چین متعهد شد که از شرکت‌های انرژی و مؤسسات مالی چین برای مشارکت در پروژه‌های انرژی‌های تجدیدپذیر با مجموع ظرفیت نصب‌شده بیش از سه میلیون کیلووات در کشورهای عربی حمایت کند.

چین خریدار عمده انرژی از خلیج فارس بوده و طبق داده‌های گمرکی این کشور، حجم تجارت دوجانبه بین چین و کشورهای خلیج فارس در سال ۲۰۲۳ به ۲۸۶.۹ میلیارد دلار رسید که سهم عربستان سعودی از این تجارت تقریباً ۴۰ درصد بوده است.

شی همچنین اعلام کرد که چین میزبان دومین اجلاس سران چین و کشورهای عربی در سال ۲۰۲۶ خواهد بود.