به گزارش اکوایران، حماس در روز پنجشنبه (10 خرداد) به میانجی‌گران مذاکرات صلح گفته است که به دلیل ادامه یافتن حملات اسرائیل، بیش از این در گفت‌وگوها شرکت نخواهد کرد. این گروه در عین حال از آمادگی خود برای یک "توافق کامل" از جمله مبادله اسرا خبر داده است، به شرطی که اسرائیل جنگ را متوقف کند.

به نوشته رویترز، مذاکرات صلح با میانجی‌گری مصر و قطر که برای ایجاد آتش‌بس میان اسرائیل و حماس در جنگ غزه برگزار می‌شود، پیش از این بارها متوقف شده است و هر دو طرف عامل آن را نبود پیشرفت در گفت‌وگوها اعلام کرده‌اند.

تازه‌ترین بیانیه حماس در حالی منتشر شده که اسرائیل با وجود دستور دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر توقف حملات، یورش خود به شهر رفح در جنوب غزه را شدت بخشیده است.

در بخشی از بیانیه حماس آمده: «ما امروز موضع صریح خود را به میانجی‌گران اعلام کردیم که اگر اسرائیل از جنگ و تجاوز به مردم ما در غزه دست بردارد، آمادگی ما برای دستیابی به یک توافق کامل است که شامل توافق جامع مبادله اسرا باشد.»

اسرائیل پیش از این پیشنهادهای حماس را رد و آن‌ها را ناکافی اعلام کرده و بر تصمیم خود برای از میان بردن حماس تأکید کرده است. اسرائیل اعلام کرده هدفش از حمله به رفح، نجات اسرا و از میان بردن نیروهای حماس است.