به گزارش اکوایران، سازمان‌های بشردوستانه می‌گویند در حالی که حمله نظامی اسرائیل به رفح مسیرهای تدارکاتی را که برای تامین غذای صدها هزار نفر حیاتی است، مسدود کرده است، محموله‌های ارسال شده به جنوب غزه توسط کاروان‌های تجاری بیشتر شده است.

ارقام سازمان ملل نشان می‌دهد که تحویل غذا، دارو و سایر کمک‌ها به غزه پس از آغاز عملیات زمینی اسرائیل در 7 مه، دو سوم کاهش یافته است. اما به گفته مقامات اسرائیلی، به طور کلی تعداد کامیون‌های وارد شده به غزه در ماه مه در مقایسه با آوریل افزایش یافته است.

به گزارش گاردین، بخشی از دلیل تفاوت فاحش در حساب‌های مربوط به کالاهایی که به نوار غزه رسیده است، افزایش محموله‌های تجاری است.

هفته گذشته رویترز گزارش داد، ارتش اسرائیل در ماه مه ممنوعیت فروش مواد غذایی به غزه از اسرائیل و کرانه باختری اشغالی را لغو کرد و تاجران برای از سرگیری خرید میوه و سبزیجات تازه، لبنیات و سایر کالاها چراغ سبز دریافت کردند.

در داخل غزه، ساکنان می‌گویند که مواد غذایی بیشتری در بازارها وجود دارد، اما قیمت‌ها چندین برابر سطح قبل از جنگ است و پس از ماه‌ها جنگ و آوارگی، تعداد کمی از مردم قادر به خرید زیاد هستند.

گروهی متشکل از 20 آژانس امدادی در این هفته هشدار دادند: «در حالی که کرم شالوم به طور رسمی باز است، کامیون‌های تجاری در اولویت قرار گرفته‌اند و حرکت کمک‌ها غیرقابل پیش‌بینی، نامنظم و بسیار کم است».

داده‌های سازمان ملل نشان می‌دهد که در ماه آوریل، حدود 5000 کامیون کمک از طریق کرم شالوم و رفح، دو گذرگاه اصلی به جنوب غزه وارد شد. در حالی که در سه هفته آخر ماه می، فقط چند صد کامیون از کرم شالوم عبور کردند.

به گفته شیمون فریدمن، سخنگوی کوگات، نهاد اسرائیلی که مسئول هماهنگی بشردوستانه است، میانگین روزانه تعداد کامیون‌هایی که به غزه می‌روند از حدود 300 کامیون در آوریل، در ماه مه به حدود 350 دستگاه رسیده است و «اکثریت قریب به اتفاق» تحویل‌های اخیر از کرم شالوم انجام شده است.  او افزود: «هیچ اولویتی برای محموله‌های تجاری وجود ندارد.»

آمی شاکد، مدیر مجتمع گذرگاهی که محموله‌ها توسط نیروهای امنیتی اسرائیل بررسی می‌شود، تأیید کرد که تحویل کامیون‌های تجاری بیشتر از کمک‌ها است، اما گفت که این امر ناشی از منافع تجاری شرکت‌های لجستیکی است.

او به خبرنگاران در کرم شالوم گفت: «این مشکل در دو طرف گذرگاه یکسان است، طرف‌های فلسطینی تصمیم می‌گیرند که کالاهای تجار را ببرند. اسرائیلی‌ها هم همین‌طور.»

سازمان‌های امدادی این موضوع را رد می‌کنند و می‌گویند که قراردادهای طولانی‌مدت برای کامیون‌ها دارند، و وقتی ظرفیت محدودی برای ورود به غزه و حرکت از طریق یک منطقه نظامی به کامیون‌های تجاری اختصاص داده می‌شود، هزینه‌ای را بر توانایی ارسال تجهیزات کمکی تحمیل می‌کند.

ژولیت توما، مدیر ارتباطات انروا گفت: «عملیات و فعالیت‌های نظامی اسرائیل از ششم ماه مه تاکنون واکنش بشردوستانه را فلج کرده است.»

«دلایل شامل محدودیت‌هایی است که بر حرکت ما تحمیل شده، از جمله دریافت تجهیزات بشردوستانه از کرم شالوم است. مقامات اسرائیلی به ما مجوز کافی برای حرکت نداده‌اند. همچنین منطقه اطراف کرم شالوم بسیار خطرناک شده است.»

امدادگران مدت‌هاست که خواستار تجارت بیشتر به غزه شده‌اند تا تدارکاتی را که می‌توانند تحویل دهند، تکمیل کنند. مواد غذایی برای فروش به کسانی که توانایی مالی آن را دارند این امکان را می‌دهد که رژیم غذایی سالم‌تر و متنوع‌تری داشته باشند. اما اگر آوردن مواد غذایی بیشتر به بازارها به قیمت ارسال کمک باشد، به جای کاهش بحران گرسنگی که در جنوب غزه در حال تشدید است، آن را عمیق‌تر خواهد کرد. هفته گذشته مرگ دو کودک بر اثر سوء تغذیه در بیمارستان‌های دیرالبلاح گزارش شد.

به گفته توما «در بزرگترین دوره جنگ، مقامات اسرائیل تقریباً به طور انحصاری به کمک‌های بشردوستانه اجازه ورود می‌دادند، اگرچه تعداد آنها کافی نبود. این باعث شد که کل جمعیت 2 میلیون نفری به کمک‌های بشردوستانه و امداد متکی باشند.

پس از آن که مردم منابع خود را تمام کردند، شروع به آوردن تدارکات تجاری کردند در حالی که مشکل بزرگ کمبود نقدینگی در غزه وجود دارد. تعداد بسیار کمی از مردم قادر خواهند بود آن لوازمی را که وارد می‌شوند، تهیه کنند.»

پس از ماه‌ها جنگ، پول بسیاری از فلسطینی‌ها تمام شده است و تقریباً همگی در دسترسی به پول نقد مشکل دارند. اکثر آنها ماه‌هاست که بیکار بوده اند، و کسانی که هنوز حقوق می گیرند یا در بانک‌ها پس انداز می‌کنند، نمی‌توانند از پرداخت‌های کارتی یا الکترونیکی استفاده کنند، زیرا شبکه‌های برق و ارتباطات به سختی کار می‌کنند.