به گزارش اکو ایران، پیروزی‌های راست افراطی در رأی‌گیری پارلمان اروپا در روز یکشنبه، موجب شد امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کند یک انتخابات ملی زودهنگام برگزار خواهد کرد.

در حالی که قرار بود احزاب مرکزی، لیبرال و سوسیالیست اکثریت را در پارلمان 720 کرسی حفظ کنند، این نتیجه ضربه‌ای داخلی به رهبران فرانسه و آلمان وارد کرده و این پرسش را مطرح کرده است که چگونه قدرت‌های بزرگ اتحادیه اروپا می‌توانند سیاست را در این بلوک هدایت کنند.

به گزارش رویترز، مکرون با انجام یک قمار مخاطره آمیز برای احیای اقتدار خود، انتخابات پارلمانی را برگزار خواهد کرد که دور اول آن در 30 ژوئن برگزار می‌شود.

اولاف شولتز، صدراعظم آلمان نیز مانند مکرون، شبی دردناک را پشت سر گذاشت و سوسیال دموکرات‌های او بدترین نتیجه تاریخ خود را به دلیل موفقیت محافظه‌کاران جریان اصلی و راست‌گرای سرسخت آلترناتیو برای آلمان (AfD)، به دست آوردند.

در همین حال، نظرسنجی‌های خروجی نشان می‌دهد که جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا، موقعیت خود را با کسب بیشترین آرا توسط گروه محافظه‌کار برادران ایتالیا تقویت کرد.

تغییر به سمت راست در داخل پارلمان اروپا ممکن است تصویب قوانین جدیدی را که ممکن است برای پاسخ به چالش‌های امنیتی، تأثیر تغییرات آب و هوایی یا رقابت صنعتی چین و ایالات متحده لازم باشد، سخت‌تر کند.

با این حال، اینکه احزاب ملی‌گرای بدبین به اروپا چقدر تأثیر خواهند گذاشت، به توانایی آنها در غلبه بر اختلافات و همکاری با یکدیگر بستگی دارد. آنها در حال حاضر بین دو گروه متفاوت تقسیم شده‌اند و برخی از احزاب و قانونگذاران در حال حاضر خارج از این گروه‌ها هستند.

لنگر ثبات

حزب راست میانه مردم اروپا (EPP) همچنان بزرگترین گروه سیاسی در مجلس قانونگذاری جدید خواهد بود و با کسب 5 کرسی و 189 نماینده به مجلس خواهد رفت.

در لهستان، ائتلاف مدنی میانه‌روی نخست‌وزیر دونالد تاسک، یکی از اعضای حزب مردم اروپا، قرار است رای اروپا را به دست آورد. در اسپانیا نیز، حزب راست میانه مردم، همچنین بخشی از ای‌پی‌پی، در صدر قرار گرفت و از پدرو سانچز، نخست وزیر سوسیالیست پیشی گرفت.

این نتایج خبر خوبی برای اورسولا فون در لاین، عضو حزب مردم اروپا بود که به دنبال یک دوره پنج ساله دوم در راس بازوی اجرایی قدرتمند اتحادیه اروپا است.

او به سرعت خود را به عنوان سپری در برابر افراط و تفریط معرفی کرد.

فون در لاین به حامیان خود در مراسم شب انتخابات حزب دموکرات در بروکسل گفت: «هیچ اکثریتی بدون حزب مردم نمی‌تواند تشکیل شود. ما سنگری در برابر افراطیون از چپ و راست خواهیم ساخت.»

او سپس در بعد از ظهر افزود: «اما این نیز درست است که افراطی‌ها و چپ‌ها و راست‌ها مورد حمایت قرار گرفته‌اند و به همین دلیل است که نتیجه با مسئولیت بزرگی برای احزاب میانه همراه است.»

فون در لاین ممکن است هنوز به حمایت برخی از ملی گرایان راست مانند حزب برادران ملونی در ایتالیا نیاز داشته باشد تا اکثریت پارلمانی را به دست آورد. مسئله‌ای که به ملونی و متحدان محافظه کار و اصلاح طلب اروپایی (ECR) اهرم بیشتری می‌دهد و می‌تواند سایر متحدان بالقوه را ناراحت کند.

نگرانی رای دهندگان

نظرسنجی خروجی نشان داد که سوسیالیست‌ها و دموکرات‌های چپ میانه، حتی با از دست دادن چهار قانونگذار و در نهایت با 135 نماینده، دومین خانواده سیاسی بزرگ هستند.

ناظران سیاسی تغییر به سمت راست را به افزایش هزینه‌های زندگی، نگرانی در مورد مهاجرت و هزینه انتقال سبز و همچنین جنگ در اوکراین، نگرانی‌هایی که احزاب ملی گرا و پوپولیست بر آن چنگ زده‌اند، نسبت می‌دهند.

بس ایخوت، نامزد اصلی حزب سبزها در مصاحبه‌ای با رویترز، در پاسخ به این سوال که چرا راست افراطی اینقدر خوب عمل می‌کند، گفت: «من فکر می‌کنم بسیاری از مردم احساس می‌کردند که اروپا کارها را نه با مردم، بلکه فقط با تسلط بر مردم انجام می‌دهد.»

او پس از از دست دادن کرسی‌های سبزها و لیبرال‌ها در انتخابات گفت: «و من فکر می‌کنم در اینجا باید به یک پاسخ معتبر برسیم، در غیر این صورت، ما فقط به سمت راست افراطی پیش می‌رویم.»

این نظرسنجی پیش‌بینی کرد که احزاب راست میانه، چپ میانه، لیبرال و سبز طرفدار اروپا اکثریت 460 کرسی را حفظ خواهند کرد، اما یک کرسی در مقایسه با 488 کرسی آنها در مجلس قبل کاهش یافته است.

احزاب سبز اروپا به ویژه متحمل خسارات سنگین شدند و از 71 نماینده در پارلمان به 53 نماینده کاهش یافتند.

پارلمان اروپا با شورای بین دولتی اروپا درباره قوانین حاکم بر بلوک 27 کشور متشکل از 450 میلیون نفر تصمیم گیری می‌کند.

بر اساس این نظرسنجی، تعداد نمایندگان غیروابسته‌ای که ممکن است به گروه‌های دیگر از جمله گروه‌های مخالف اروپا بپیوندند، از33 به 95 نفر افزایش یافت.

در اتریش، شمارش آرا در مراکز رای‌گیری روز یکشنبه به اضافه پیش‌بینی آرای پستی تایید کرد که حزب راست افراطی آزادی پیروز شد اما با اختلاف کمتری نسبت به پیش‌بینی‌ها.

در هلند، تخمین‌ها بر اساس اکثر آرای شمارش‌شده، نشان می‌دهد ترکیب حزب کارگر/چپ سبز قرار است هشت کرسی را به دست آورد، کمی جلوتر از حزب ضد مهاجرت گیرت ویلدرز با 6 کرسی.

بنابراین طبق آخرین پیش‌بینی‌ها تا پایان روز یکشنبه تقسیم کرسی‌ها در پارلمان اروپا که ۷۲۰ نماینده دارد در مجموع چنین بوده است:

حزب مردم اروپا ۱۸۹ کرسی (۱۲ کرسی بیش‌تر از دور قبل در سال ۲۰۱۹)

حزب سوشال دموکرات ۱۳۵ کرسی (۵ کرسی کمتر از دور قبل)

حزب تجدید اروپا ۸۳ کرسی (۱۹ کرسی کمتر از دور قبل)

محافظه کاران و اصلاح‌طلبان ۷۲ کرسی (چهار کرسی بیشتر از دور قبل)

حزب هویت و دموکراسی ۵۸ کرسی (یک کرسی کمتر از دور قبل)

حزب سبز ۵۳ کرسی (۱۹ کرسی کمتر از دور قبل)

نمایندگان مستقل ۴۵ کرسی (۵ کرسی کمتر از دور قبل)

چپ‌گرایان ۳۵ کرسی (دو کرسی کمتر از دور قبل)