به گزارش اکوایران، بر اساس یک نظرسنجی، حمایت از مبارزات مسلحانه به عنوان بهترین ابزار برای پایان‌دادن به اشغالگری اسرائیل و دستیابی به کشور فلسطین در میان مردم غزه و کرانه باختری افزایش یافته و در همین حال، حمایت از گروه حماس نیز در سه ماه گذشته، اندکی افزایش را تجربه است.

به نوشته رویترز، نظرسنجی مرکز تحقیقات سیاست و نظرسنجی فلسطین (پی‌اس‌آر) نشان داد که حمایت از مبارزات مسلحانه با ۸ درصد افزایش به ۵۴ درصد در کرانه باختری و نوار غزه رسیده است. حمایت از حماس نیز با ۶ درصد به ۴۰ درصد افزایش یافت. فتح به رهبری محمود عباس نیز تنها از ۲۰ درصد حمایت برخوردار بود.

این نظرسنجی حدود هشت ماه پس از آغاز جنگ غزه انجام گرفت. مقامات بهداشتی غزه می‌گویند که از آن زمان تاکنون، بیش از ۳۷ هزار فلسطینی در نتیجه حملات ویرانگر اسرائیل به غزه کشته شده‌اند.

این نظرسنجی نشان داد که همچنان دو سوم از مردم فکر می‌کنند حمله ۷ اکتبر تصمیم درستی بوده است که کاهشی ۴ درصدی نسبت به نظرسنجی قبلی را نشان می‌دهد. این کاهش مربوط به غزه بود؛ جایی که ۵۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفتند که حمله ۷ اکتبر تصمیم درستی بوده که نسبت به ۷۱ درصد ماه مارس، کاهش قابل‌توجهی داشته است.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که حدود ۸۰ درصد از فلسطینی‌های غزه یکی از بستگان خود را از دست داده یا یکی از خویشاوندانشان در جنگ مجروح شده است.

ولید لادادوه، رئیس واحد تحقیقات نظرسنجی در پی‌اس‌آر گفت که افزایش حمایت از حماس و اقدامات مسلحانه اگرچه در مقایسه با نظرسنجی قبلی قابل‌توجه نیست، اما واکنشی به تخریب و کشتار اسرائیل در غزه است.

او همچنین گفت که این نظرسنجی منعکس‌کننده نارضایتی از تشکیلات خودگردان فلسطینی به رهبری عباس است که مدت‌هاست به دنبال مذاکره برای ایجاد کشور فلسطین در کنار اسرائیل بوده و مبارزه مسلحانه را رد می‌کند.

طی سال‌ها، روند صلحی که فلسطینی‌ها امیدوار بودند کشوری در نوار غزه و کرانه باختری با پایتختی قدس شرقی به وجود بیاورد، رو به موت بوده، در حالی که اسرائیل شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را گسترش داده و مخالفت خود با تشکیل کشور فلسطین را ابراز کرده است.

مدت‌هاست که عباس و حماس بر سر راهبرد با هم اختلاف دارند و حماس رویکرد او را برای مذاکره بر سر تشکیل کشور فلسطین در کنار اسرائیل را شکست‌خورده می‌داند و از مبارزه مسلحانه حمایت می‌کند.

غسان خطیب، مدرس دانشگاه کرانه باختری گفت: «این جنگ، مانند جنگ‌های قبلی، اثرات رادیکال‌سازی بر هر دو طرف دارد».

این نظرسنجی نشان داد که بیش از ۶۰ درصد مردم فلسطین از انحلال تشکیلات خودگردان حمایت می‌کنند و ۸۹ درصد نیز خواهان استعفای عباس هستند که این رقم در سه ماه قبل نظرسنجی، ۸۴ درصد بود.

در حالی که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که حماس از حمایت بیشتری نسبت به فتح برخوردار است، مروان برغوتی، رهبر زندانی فتح با ۳۹ درصد محبوبیت به عنوان گزینه مطلوب برای جانشینی عباس به شمار می‌آید و پس از او نیز اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس با ۲۳ درصد قرار دارد.