به گزارش اکوایران، بر اساس محاسبات کمپین بین‌المللی برای نابودی سلاح‌های هسته‌ای، ایکان، تخمین زده می‌شود که هزینه‌های جهانی برای سلاح‌های هسته‌ای ۱۳ درصد افزایش یافته و به رکورد ۹۱.۴ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۳ رسیده است.

مجموع هزینه‌های جدید، که 10.7 میلیارد دلار نسبت به سال گذشته افزایش یافته است که عمدتاً ناشی از افزایش شدید بودجه دفاعی در ایالات متحده، در زمان عدم اطمینان ژئوپلیتیک گسترده‌تر ناشی از حمله روسیه به اوکراین و جنگ اسرائیل و حماس است.

به گزارش گاردین، ایکان اضافه کرد که تمام 9 کشور مسلح هسته‌ای جهان بیشتر هزینه می‌کنند و چین با بودجه 11.9 میلیارد دلاری دومین خرج‌کننده بزرگ محسوب می‌شود، اگرچه کل بودجه پکن بسیار کمتر از 51.5 میلیارد دلاری است که به ایالات متحده نسبت داده می‌شود.

روسیه با 8.3 میلیارد دلار سومین خرج کننده بزرگ است و پس از آن انگلیس (8.1 میلیارد دلار) و فرانسه (6.1 میلیارد دلار) قرار دارند، اگرچه برآوردها برای کشورهای مستبد یا سه کشور دارای برنامه هسته‌ای اعلام نشده (هند، پاکستان و اسرائیل) به دلیل عدم شفافیت پیچیده است.

سوزی اسنایدر، یکی از نویسندگان این تحقیق، هشدار داد که کشورهای هسته‌ای «در مسیری هستند که 100 میلیارد دلار در سال برای تسلیحات هسته‌ای هزینه می‌کنند» و استدلال کرد که این پول می‌تواند به جای آن برای برنامه‌های زیست‌محیطی و اجتماعی استفاده شود.

اسنایدر گفت: «این میلیاردها دلار می‌توانست برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و نجات جانوران و گیاهانی که حیات روی زمین را از انقراض حفظ می‌کنند، یا بهبود خدمات بهداشتی و آموزشی در سراسر جهان استفاده شود.»

طی پنج سال گذشته، از زمانی که ایکان تحقیقات خود را آغاز کرده است، هزینه‌های تسلیحات هسته‌ای 34 درصد یا 23.2 میلیارد دلار افزایش یافته است. هزینه‌های ایالات متحده از آن زمان 45 درصد و در بریتانیا 43 درصد افزایش یافته است و بر اساس روند فعلی در سال 2024 از 100 میلیارد دلار فراتر خواهد رفت.

رئیس جمهور روسیه، ولادیمیر پوتین، بارها به زرادخانه هسته‌ای کشورش اشاره کرده است تا به غرب در مورد مداخله نظامی مستقیم در اوکراین از زمان آغاز تهاجم تمام عیار در فوریه 2022 هشدار دهد. روسیه همچنین مجموعه‌ای از رزمایش‌های شبیه سازی استفاده از سلاح‌های هسته‌ای تاکتیکی را در نزدیکی مرز اوکراین در ماه مه آغاز کرد.

سایر داده‌ها که توسط موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم (سیپری) به دست آمده است، نشان می‌دهد که تعداد کلاهک‌های هسته‌ای فعال نیز اندکی بیشتر است، یعنی ۹۵۸۵، که عمدتاً توسط چین با افزایش زرادخانه خود از ۴۱۰ به ۵۰۰ مورد رخ داده است.

بزرگ‌ترین کشورهای هسته‌ای همانطور که از دهه 1950 وجود داشتند ایالات متحده و روسیه هستند که حدود 90 درصد از کل کلاهک‌ها را در اختیار دارند. به گفته محققان روسیه 4380 کلاهک هسته‌ای مستقر یا در انبار دارد، در حالی که آمریکا 3708 کلاهک دارد.

محققان سیپری گفتند: «تخمین زده می‌شود که روسیه 36 کلاهک بیشتر از ژانویه 2023 با نیروهای عملیاتی مستقر کرده است»، اگرچه آنها اضافه کردند، علی‌رغم اظهارات عمومی پوتین و الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس، هیچ مدرک محکمی وجود ندارد که نشان دهد مسکو موشک‌های هسته‌ای خود را در بلاروس مستقر کرده است.

تخمین زده می‌شود که زرادخانه تسلیحات هسته‌ای بریتانیا 225 عدد باشد (فرانسه 290)، اما سه سال پیش بریتانیا اعلام کرد که برای مقابله با تهدیدات روسیه و چین، سقف محدودیت کلاهک‌های خود را افزایش خواهد داد.

ویلفرد وان، مدیر برنامه تسلیحات کشتار جمعی سیپری، گفت: «ما از زمان جنگ سرد تاکنون شاهد چنین نقش برجسته‌ای در تسلیحات هسته‌ای در روابط بین المللی نبوده‌ایم.»

او تعداد کلاهک‌های مستقر شده را با بیانیه مشترک امضا شده توسط ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین و روسیه در سال 2022 مقایسه کرد. با تکیه بر بیانیه‌های قبلی، پنج کشور اعلام کردند که «یک جنگ هسته‌ای را نمی‌توان برد و هرگز نباید در آن جنگید.»