به گزارش اکوایران، کرملین روز دوشنبه اعلام کرد که اظهارات ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، درباره مذاکرات در مورد استقرار سلاح‌های هسته‌ای بیشتر، یک تشدید تنش است.

استولتنبرگ به روزنامه تلگراف گفت که ناتو در حال مذاکره برای استقرار سلاح‌های هسته‌ای بیشتر، خارج کردن آن‌ها از انبارها و قرار دادن آن‌ها در حالت آماده باش، در مواجهه با تهدید فزاینده روسیه و چین است.

دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که به نظر می‌رسد اظهارات استولتنبرگ با بیانیه کنفرانس صلح اوکراین که گفته بود هرگونه تهدید یا استفاده از سلاح هسته‌ای در چارچوب جنگ اوکراین غیرقابل قبول است، در تناقض است.

پسکوف در مورد اظهارات استولتنبرگ گفت: «این چیزی جز تشدید بیشتر تنش نیست.»

روسیه ادعا می‌کند که ایالات متحده و متحدان اروپایی آن با دادن میلیاردها دلار سلاح به اوکراین -که برخی از آن‌ها علیه خاک روسیه استفاده می‌شوند- جهان را به لبه پرتگاه رویارویی هسته‌ای سوق می‌دهند.

با توجه به داده‌های «فدراسیون دانشمندان آمریکایی»، روسیه و ایالات متحده با اختلاف زیاد بزرگترین قدرت‌های هسته‌ای جهان هستند و حدود 88 درصد از کل سلاح‌های هسته‌ای جهان را در اختیار دارند.

بر اساس آمار بولتن دانشمندان اتمی، ایالات متحده حدود 100 سلاح هسته‌ای غیر استراتژیک بی-61 را در پنج کشور اروپایی‌ -ایتالیا، آلمان، ترکیه، بلژیک و هلند- مستقر کرده است. ایالات متحده 100 سلاح دیگر از این نوع را نیز در مرزهای خود در حالت آماده‌باش دارد.

روسیه حدود 1،558 کلاهک هسته‌ای غیر راهبردی دارد، اگرچه کارشناسان کنترل تسلیحات می‌گویند به دلیل محرمانگی، گفتن تعداد دقیق آن‌ها بسیار دشوار است.