به گزارش اکوایران، در میانه تلاش‌های آمریکا برای جلوگیری از جنگ، اسرائیل و لبنان منازعه را تشدید می‌کنند.

به نوشته خبرگزاری رویترز، در شرایطی که ایالات متحده تلاش می‌کند از هر گونه تشدید تنش در مرزهای جنوبی لبنان جلوگیری کند، ییسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل هشدار داد که تصمیم در مورد جنگ همه‌جانبه با حزب‌الله به زودی گرفته خواهد شد. 

در پی افزایش تبادل آتش فرامرزی در امتداد مرز جنوبی لبنان و تهدید حزب الله به حمله به حیفا، سومین شهر بزرگ اسرائیل، عاموس هوخشتاین فرستاده ویژه دولت ایالات متحده به لبنان اعزام شد تا تلاش کند تا تنش‌ها را کاهش دهد.

حزب الله در هشت ماه گذشته به موازات جنگ غزه با اسرائیل تبادل آتش داشته است. هفته گذشته، پس از آن که حمله اسرائیل باعث کشته شدن بلندپایه ترین فرمانده حزب‌الله تاکنون شد، این گروه بزرگ‌ترین رگبار راکت‌ها و پهپادهای تهاجمی را به سمت سایت‌های نظامی اسرائیل شلیک کرد.

کاتز در پستی در ایکس اجتماعی گفت که در پی تهدیدهای سید حسن نصرالله، رئیس این گروه مبنی بر آسیب رساندن به بنادر حیفا که توسط شرکت‌های چینی و هندی اداره می‌شود، ما به لحظه تصمیم‌گیری در مورد تغییر قوانین بازی با حزب الله و لبنان نزدیک می‌شویم». او مدعی شد: «در یک جنگ همه‌جانبه، حزب الله نابود خواهد شد و لبنان به شدت ضربه خواهد خورد».

ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد: «طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان مورد بررسی و تأیید قرار گرفت و تصمیماتی در مورد تداوم افزایش آمادگی نیروها در میدان گرفته شد».

کاتز گفت که اسرائیل بهای سنگینی خواهد پرداخت، اما متحد است و باید امنیت را به ساکنان شمال بازگرداند.

حزب‌الله می‌گوید تا زمانی که آتش‌بس در نوار غزه برقرار نشود، حملات خود را متوقف نخواهد کرد.

در همین شرایط، سخنگوی پنتاگون گفت که ایالات متحده نمی‌خواهد شاهد یک جنگ منطقه‌تی گسترده‌نر در خاورمیانه باشد.

هوخشتاین، فرستاده ویژه جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، هم گفت که وی بلافاصله پس از یک سفر کوتاه به اسرائیل به لبنان اعزام شده زیرا وضعیت «جدی» است. او گفت: «ما در چند هفته گذشته شاهد تشدید تنش بوده‌ایم. و آن‌چه رئیس‌جمهور بایدن می‌خواهد انجام دهد این است که از تشدید بیش‌تر به سمت یک جنگ گسترده‌تر  جلوگیری کند». او روز سه‌شنبه با فرمانده ارتش لبنان دیدار کرد و پس از دیدار با نبیه بری، رئیس مجلس، رهبر جنبش امل و متحد حزب‌الله، با خبرنگاران صحبت کرد.

ایالات متحده و فرانسه در تلاش‌های دیپلماتیک برای پایان دادن به خصومت‌ها در امتداد مرز لبنان از طریق مذاکره هستند.

در همین حال، حزب‌الله یک ویدئوی 9 دقیقه‌ای و 31 ثانیه‌ای منتشر کرد که فیلم‌های جمع‌آوری شده از هواپیماهای تجسسی خود از مکان‌هایی در اسرائیل، از جمله شهر دریایی و بنادر هوایی حیفا است. حیفا 27 کیلومتر با مرز لبنان فاصله دارد. یونا یاهاو، شهردار حیفا ادعا کرد که ویدئوی حزب الله «ترور روانی ساکنان حیفا و شمال است».

دیوید منسر سخنگوی کابینه اسرائیل هم گفت: «چه از نظر دیپلماتیک و چه نظامی به هر طریقی، ما بازگشت امن و ایمن اسرائیلی‌ها به خانه‌هایشان در شمال را تضمین خواهیم کرد. این موضوع قابل مذاکره نیست. 7 اکتبر نمی تواند در هیچ کجای اسرائیل یا در هیچ یک از مرزهای ما تکرار شود». او مدعی شد که اسرائیل "مانع از تقویت نظامی حزب الله و انباشت سلاح آنها برای ترور علیه اسرائیلی‌ها» است.

هوخشتاین هم‌چنین از حماس خواست تا پیشنهاد مورد حمایت ایالات متحده برای آتش بس در غزه را بپذیرد، که به گفته او «همچنین فرصتی برای پایان دادن به درگیری در سراسر خط آبی» است -اشاره ای به خط مرزی بین لبنان و اسرائیل که مورد مناقشه هستند.

افزایش حملات هفته گذشته با فرا رسیدن تعطیلات عید قربان که روز سه شنبه به پایان رسید، تا حدودی کاهش یافت. اما حزب‌الله بعد از ظهر سه شنبه از حمله پهپادی به یک تانک اسرائیلی خبر داد که اولین حمله اعلام شده از روز شنبه است. یک سخنگوی ارتش اسرائیل هم گفت که آیت رژیم روز سه شنبه یک واحد هوایی حزب الله را هدف قرار داد.

تنش‌های هفته گذشته باعث شد مقامات سازمان ملل در لبنان هشدار دهند که «خطر اشتباه محاسباتی که منجر به درگیری ناگهانی و گسترده‌تر شود، بسیار واقعی است».