به گزارش اکوایران، روسیه روز یکشنبه اعلام کرد که ایالات متحده را مسئول حمله اوکراین به شبه جزیره کریمه با 5 موشک ارائه شده توسط آمریکا می‌داند، حمله‌ای که منجر به کشته شدن حداقل پنج نفر از جمله سه کودک و مجروح شدن 124 نفر دیگر شد.

روسیه کریمه را در سال 2014 ضمیمه کرد و اکنون این شبه جزیره دریای سیاه را به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از قلمرو خود می‌بیند، اگرچه بیشتر جهان هنوز آن را بخشی از اوکراین می‌داند.

به نوشته رویترز، وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که چهار موشک سامانه موشکی تاکتیکی ارتش آمریکا (ATACMS) مجهز به کلاهک خوشه‌ای توسط سامانه‌های پدافند هوایی سرنگون شده و مهمات موشک پنجم در هوا منفجر شده است.

این وزارتخانه گفت که متخصصان آمریکایی مختصات پرواز موشک‌ها را بر اساس اطلاعات ماهواره‌های جاسوسی ایالات متحده تنظیم کرده‌اند، به این معنی که واشنگتن مسئول مستقیم آن است.

این وزارتخانه گفت: «مسئولیت حمله موشکی عمدی به غیرنظامیان سواستوپل بیش از هر چیز بر عهده واشنگتن است که این تسلیحات را در اختیار اوکراین قرار داده است، و رژیم کیف که این حمله از قلمرو آن انجام شده است».

ایالات متحده در اوایل سال جاری شروع به تامین موشک‌های اتکمز با برد بلندتر به اوکراین کرد، که بردی 300 کیلومتری دارند.

رویترز گزارش‌های دو طرف از میدان نبرد را تأیید نکرده است.

مقامات روسی مستقر در کریمه گفتند که قطعات موشک درست بعد از ظهر در نزدیکی ساحلی در شمال شهر سواستوپل سقوط کرده است.

میخائیل موراشکو، وزیر بهداشت روسیه گفت که حداقل 124 زخمی شدند. مقامات گفتند که مجروحان شامل 27 کودک هستند که حال پنج نفر از آن‌ها وخیم است.

روسیه قول داد که پاسخ دهد

وزارت دفاع روسیه بدون اشاره به جزئیات گفت که روسیه به حمله روز یکشنبه پاسخ خواهد داد. کرملین اعلام کرد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه از زمان حمله به سواستوپل «در تماس دائمی با ارتش» بوده است.

نه اوکراین و نه ایالات متحده در مورد این حمله که در روزی رخ داد که اوکراین اعلام کرد در حملات روسیه به شهر خارکف در شرق اوکراین یک نفر کشته و 10 نفر دیگر زخمی شده‌اند، اظهار نظری نکرده‌اند.

پوتین بارها آمریکا را متهم کرده است که از اوکراین برای تضعیف امنیت روسیه استفاده می‌کند - چیزی که کیف و متحدان غربی آن را انکار می‌کنند - و نسبت به خطرات رو به رشد رویارویی مستقیم بین مسکو و ائتلاف ناتو به رهبری ایالات متحده هشدار داده است.