به گزارش اکوایران، یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه به واشنگتن رفت تا درباره مرحله بعدی جنگ غزه و تشدید خصومت‌ها در مرز با لبنان گفتگو کند، جایی که تبادل آتش با حزب الله ترس از درگیری گسترده تر را برانگیخته است.

گالانت پیش از رفتن به واشنگتن در بیانیه‌ای گفت: «ما برای هر اقدامی که ممکن است در غزه، لبنان و در مناطق دیگر مورد نیاز باشد آماده‌ایم».

به نوشته رویترز، در اوایل ماه ژوئن، حزب الله پس از کشته شدن بلندپایه ترین فرمانده حزب الله تاکنون در حملات اسرائیل، شهرها و اماکن نظامی اسرائیل را با بزرگترین رگبار راکت‌ها و پهپادها در درگیری‌ها، مورد هدف قرار داد.

آموس هوخشتاین، فرستاده ایالات متحده، هفته گذشته در تلاش برای کاهش تنش‌ها، در میان افزایش آتش بین مرزی و تشدید لفاظی‌ها از سوی دو طرف، از اسرائیل و لبنان بازدید کرد. ارتش اسرائیل اعلام کرد روز یکشنبه یک سرباز اسرائیلی بر اثر حمله پهپاد به شدت مجروح شد.

گالانت گفت:«انتقال به فاز C در غزه از اهمیت بالایی برخوردار است. من در مورد این انتقال با مقامات آمریکایی بحث خواهم کرد که چگونه ممکن است موارد بیشتری را فراهم کند و می دانم که ما در این موضوع نیز به همکاری نزدیک با ایالات متحده دست خواهیم یافت.» 

اگر اسرائیل بخواهد برای مقابله با حزب الله، به لبنان حمله زمینی انجام داده یا بمباران‌های هوایی خود را افزایش دهد، کاهش عملیات در غزه نیروهای بیشتری را برایش آزاد می‌کند.

طرح پس از جنگ

مقامات اسرائیلی سومین و آخرین مرحله حمله اسرائیل به غزه را به معنای پایان دادن به نبردها و انجام عملیات‌های مقیاس کوچک‌تر و در عین حال افزایش تلاش‌ها برای ایجاد حکومت پس از حماس در این منطقه که بسیاری از آن‌ها از بین رفته است، توصیف کرده‌اند.

گالانت، یکی از اعضای حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو، در چند ماه گذشته با نخست‌وزیر درگیر شده و خواستار طرحی واضح‌تر برای غزه پس از جنگ شده است که در آن اسرائیل در رأس امور قرار نگیرد، خواسته‌ای که کاخ سفید هم تکرار می‌کند.

نتانیاهو در تلاش است تا کابینه خود را با ایجاد توازن بین خواسته‌های تشکیلات دفاعی، از جمله ژنرال‌های سابق مانند گالانت، و شرکای ائتلاف راست افراطی که در برابر هرگونه راهبرد پس از جنگ غزه که می‌تواند راه را برای تشکیل کشور آینده فلسطین باز کند مقاومت می‌کنند، در کنار هم نگه دارد.

یولی ادلشتاین، رئیس کمیته امور خارجه و دفاع پارلمان اسرائیل، روز یکشنبه به رادیو ارتش گفت که جنگ با حزب الله در هر دو صورت، حالا یا بعداً پیچیده خواهد بود.

ادلشتاین، یکی از اعضای لیکود، گفت:«ما در موقعیت مناسبی برای انجام جنگ در جبهه جنوبی و شمالی نیستیم. برای جنگیدن در شمال باید به گونه‌ای متفاوت در جنوب مستقر شویم.» 

ادلشتاین از ویدئویی که نتانیاهو هفته گذشته منتشر کرده بود، انتقاد کرد که در آن نخست وزیر گفته بود دولت بایدن «اسلحه و مهمات را از اسرائیل دریغ می‌کند». این ویدئو منجر به درگیری با کاخ سفید شد.

او افزود که امیدوار است سفر گالانت تاثیر بیشتری نسبت به ویدئو نتانیاهو داشته باشد. 

دولت جو بایدن، رئیس جمهور جو بایدن، در ماه مه ارسال محموله بمب‌های 2000 پوندی و 500 پوندی را به دلیل نگرانی در مورد تأثیر آنها در زمان استفاده در مناطق پرجمعیت غزه متوقف کرد. اسرائیل هنوز قرار است میلیاردها دلار تسلیحات آمریکایی دریافت کند.

نتانیاهو در بیانیه‌ای بعداً روز یکشنبه گفت که این ویدئو آخرین راه حل بوده است، پس از آن که درخواست‌های پشت درهای بسته کمکی نکرده‌اند.