به گزارش اکوایران، اسرائیل طی هفته‌های آینده با چند تصمیم بزرگ روبه‌روست: پس از پایان جنگ در رفح، در غزه چه کاری باید انجام دهد، چگونه کمپین خود در برابر حماس را با تلاش برای آزادی اسرا متوازن کند، آیا باید به شکل قاطعانه‌تری به سوی عادی‌سازی روابط خود با عربستان حرکت کند یا خیر.

به نوشته هال برندز - پروفسور مسائل بین‌الملل دانشگاه جان هاپکینز - در بلومبرگ، اما سرنوشت‌سازترین انتخاب اسرائیل این است که آیا باید از یک جنگ در برابر حماس به یک جنگ دیگر در برابر حزب‌الله وارد شود یا خیر.

این درگیریِ نهفته در حال نزدیک شدن به لحظه تصمیم‌گیری است. جو بایدن - رئیس‌جمهور آمریکا - در تلاش است از جنگ ویرانگر اسرائیل با حزب‌الله در لبنان جلوگیری کند و البته نشان دهد که تا حد امکان از اسرائیل حمایت خواهد کرد.

حتی با وجود اینکه جنگ در رفح شعله‌ور می‌شود، بحران در جبهه شمالی اسرائیل به کانون مناظره‌های استراتژیک در این رژیم تبدیل شده است. از 7 اکتبر تاکنون، درگیری‌ها میان اسرائیل و حزب‌الله باعث جان باختن صدها نفر شده و بخش‌هایی از شمال سرزمین‌های اشغالی و جنوب لبنان را خالی از سکنه کرده است.

با وجود اینکه اسرائیل به ازای هر تلفاتی که داشته، 10 مرگ را در جبهه مقابل خود رقم زده است،‌ کابینه اسرائیل رضایت بسیار کمی از شرایط دارد. ده‌ها هزار اسرائیلی سکونت‌گاه‌های خود را ترک کرده‌اند و میزان بخش‌های قابل سکونت اسرائیل کاهش یافته است. صبر اسرائیل برای این مخمصه در حال از میان رفتن است.

بنی گانتز که تا چندی پیش جزء کابینه جنگ بود، گفته که می‌خواهد اسرائیلی‌ها برای شروع سال تحصیلی جدید به اقامت گاه‌هایشان برگردند.

اسرائیل در حال اعزام سربازان خود از جنوب به سوی شمال است. کابینه جنگ برنامه‌ای را برای هدف گرفتن  توانایی‌های حزب‌الله -‌ به‌ویژه زرادخانه آن که احتمالا دارای 150 هزار موشک است - و عقب راندن این گروه از مرز را مورد تأیید قرار داده است. اما ناظران عاقل می‌دانند که این می‌تواند یک جنگ کاملا متفاوت باشد.

نیروهای زمینی ویژه حزب‌الله بهتر از نظر جنگی بهتر از نیروهای حماس هستند. موشک‌های حزب‌الله می‌توانند سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین را از کار بیندازند، زیرساخت‌های اسرائیل را بر هم بزند و باعث مرگ بسیاری در شهرهای بزرگ شوند.

مدیر شرکت برق دولتی اسرائیل اخیرا هشدار داده که حملات حزب‌الله می‌تواند اسرائیل را در تاریکی فرو ببرد و وقوع این بحران، زمان مناسبی نخواهد بود.

ماه‌ها جنگ سخت در غزه به اسرائیلی‌ها تجربه مهمی داده است، اما باعث خستگی شدید ارتشی شده که به جنگ‌های کوتاه و شدید عادت دارد. جنگ با حزب‌الله همچنین می‌تواند به خشونت در کرانه باختری دامن بزند. این درگیری حتی ممکن است باعث آغاز جنگ با ایران شود.

برای بایدن، این احتمالا مانند یک کابوس به نظر می‌رسد. اسرائیل به حمایت گسترده آمریکا - مهمات، اطلاعات، حمایت دیپلماتیک - در برابر حزب‌الله نیاز خواهد داشت، حتی در حالیکه به نظر می‌رسد بنیامین نتانیاهو قصد دارد با درگیری های غیرضروری با بایدن با همراهی متحدان سیاسی دست راستی خود، امتیاز به دست بیاورد.

آمریکا از جنگی که در آن حزب‌الله شکست بخورد، منافع استراتژیک به دست می‌آورد اما این منافع با بهای قابل توجهی در طول مسیر همراه خواهد بود. یک جنگ گسترده‌تر می‌تواند خاورمیانه را بیش از پیش متلاطم کند و باعث رادیکال شدن جمعیت عرب شود.

این ماجرا موجب تزریق جدید کمک‌های آمریکا است آن هم در زمانی که بایدن سعی دارد با درخواست از اسرائیل برای پایان دادن به جنگ فعلی‌اش، دموکرات‌های ناراضی را راضی کند. این جنگ همچنین می‌تواند توجه و منابع اضافی آمریکا را از مناطق دیگر و شاید اوکراین، دور کند. و یک خاورمیانه پرتنش‌تر به ایجاد بحران جهانی کمک می‌کند و همین امر می‌تواند شانس بایدن برای پیروزی در انتخابات را کمرنگ کند.

برای همین است که بایدن از مدت‌ها قبل تلاش داشته اسرائیل را از حمله به لبنان بازدارد، همانطور که واشنگتن سعی دارد جلوی حمله حزب‌الله و ایران به اسرائیل را بگیرد.

امروز بایدن بدون موفقیت زیادی به دنبال آتش‌بس غزه است که می‌تواند باعث حل شدن دلایل حزب‌الله برای حمله به اسرائیل شود. رئیس‌جمهور آمریکا همچنین تلاش دارد میانجی‌گر توافقی باشد که در آن حزب‌الله از مرز عقب‌نشینی می‌کند تا اسرائیلی‌ها به سکونت‌گاهای خود بازگردند.

آرامشِ مداوم به نظر بعید می‌رسد. اما با این حال، ممکن است فرصتی برای تنش زدایی وجود داشته باشد. اسرائیل می‌داند که جنگ با حزب‌الله بسیار شدید خواهد بود و حزب‌الله نیز از خطرات یک جنگ تمام‌عیار باخبر است.

کلید این ماجرا، در دیپلماسی قاطع و مصمم است.