به گزارش اکوایران، ممکن است این‌گونه به نظر برسد که جو بایدن و دونالد ترامپ در مورد اکثر مسائل بین‌المللی دنیاهای متفاوتی دارند. اما با نگاهی دقیق‌تر، معلوم می‌شود که این دو نامزد در واقع اشتراکات جالبی در سیاست خارجی، تجارت و حتی مهاجرت دارند.

به نوشته پیتر بِرگِن برای وبگاه سی‌ان‌ان، در حالی که بعید است در مناظره ریاست‌جمهوری روز پنجشنبه بین جو بایدن و دونالد ترامپ چیز زیادی در مورد نقاط مشترک آن‌ها شنید، اما این یک مناظره بوده و با به یاد داشتن اشتراکات این دو هنگام حضورشان در صحنه برای آنچه که می‌تواند یکی از مهم‌ترین مناظره‌های هر انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر آمریکا باشد، ارزشمند است.

رأی‌دهندگان همچنین باید هنگام مقایسه دو نامزد برای فرماندهی کل قوا، مسائلی مانند خلق‌وخوی رهبری، ثبات و قابل پیش‌بینی بودنِ آن‌ها را در نظر بگیرند. چرا که هم متحدان و هم رقبای آمریکا خواهانِ میزان مشخصی از قابل‌پیش‌بینی‌بودن در برخورد با ابرقدرت جهان هستند.

متحدان آمریکایی خواهان احترام هستند. تلاش اعضای ناتو برای رساندن بودجه دفاعی خود به ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورشان می‌تواند دلیلی بر احترام آمریکا به آن‌ها باشد. این یک هدف سیاسی بود که در دوران ریاست‌جمهوری اوباما بر آن توافق شد، اما هنگامی که ترامپ به قدرت رسید، دائماً اعضای ناتو را به صورت علنی برای افزایش بودجه دفاعی‌شان مورد انتقاد قرار داد.

انتقادهای تند ترامپ تأثیر چندانی بر افزایش بودجه دفاعی در بین متحدان کلیدی آمریکا مانند آلمان نداشت، اما مطمئناً باعث ایجاد نارضایتی گسترده در میان آلمانی‌ها نسبت به ترامپ شد.

ترامپ کره شمالی

همچنین تغییرات سریع در سیاست آمریکا، مانند ابراز علاقه علنی ترامپ به رهبر کره شمالی که رژیم سرکشش طی دهه‌ها برای رؤسای جمهور آمریکا دردسر ایجاد کرده، برای متحدان ایالات متحده و حتی رقبایی مانند چین نگران‌کننده است. اگرچه چین متحد اسمی دیکتاتور کره شمالی به شمار می‌رود، اما برنامه‌های هسته‌ای و موشکی بالستیک در حال گسترش پیونگ‌یانگ به همراه خلق‌وخوی غیرقابل پیش‌بینی رهبر آن، برای چینی‌هایی که ثبات در شرق آسیا را ارزشمند می‌دانند، آزاردهنده است.

چین

روابط آمریکا با چین که احتمالاً کلیدی‌ترین مسئله سیاست خارجی قرن بیست و یکم به شمار می‌رود، تفاوت چندانی بین بایدن و ترامپ وجود نیست. ترامپ رویکردی بسیار جنگجویانه‌تر نسبت به چین نسبت به رؤسای جمهور پیشین خود در پیش گرفت.

باور دیرینه مبنی بر اینکه چین با رشد اقتصادی از لحاظ سیاسی آزادتر می‌شود، رسماً در استراتژی امنیت ملی ترامپ در سال ۲۰۱۷ کنار گذاشته شد. در عوض، دولت ترامپ شروع به برخورد با چین به عنوان یک رقیب هم‌تراز کرد که باید با آن مقابله می‌شد و مشارکت‌های هندو-اقیانوسیه خود مانند «گروه چهارگانه» متشکل از استرالیا، هند، ژاپن و آمریکا را تقویت کرد. ترامپ همچنین طیف وسیعی از تعرفه‌ها را بر کالاهای چینی اعمال کرد که مدت‌ها برای طرفداران بازار آزاد در هر دو حزب نفرت‌انگیز بود.

اما هنگامی که بایدن به کاخ سفید رسید، او با حفظ آن تعرفه‌ها و حتی اعمال مالیات ۱۰۰ درصدی بر روی خودروهای الکتریکی چینی، بر این رویکرد تأکید کرد. بایدن همچنین سرمایه‌گذاری شرکت‌های آمریکایی در چین را که ممکن است به نفع ارتش چین در زمینه‌هایی مانند هوش مصنوعی، رایانشگری کوانتومی و تراشه‌های پیشرفته کامپیوتر باشد، ممنوع ساخت. او گفته که در صورت حمله چین به تایوان، ایالات متحده از جزیره دفاع خواهد کرد که به نظر می‌رسد سیاست دیرینه آمریکا مبنی بر «ابهام راهبردی» در مورد تایوان را کنار گذاشته است.

شبیه‌سازی حمله به تایوان در آخرین رزمایش ارتش چین

شی جین‌پینگ، قدرتمندترین رهبر چین از زمان مائو به ارتش خود دستور داده تا برای حمله به تایوان تا سال ۲۰۲۷ آماده شوند. حالا باید در مناظره روز پنجشنبه منتظر ماند تا دید که نامزدها به تعهدات نظامی ایالات متحده در قبال تایوان چگونه می‌نگرند.

همچنین با توجه به اینکه تورم همچنان یک نگرانی دائمی برای بسیاری از آمریکایی‌ها باقی مانده، برنامه نامزدها در مورد ادامه تعرفه‌های ایالات متحده بر کالاهای ساخت چین که به عنوان یک مالیات اضافی بر دوش آمریکایی‌های عادی عمل می‌کند، جالب خواهد بود.

جنگ غزه

نوبت به جنگ غزه می‌رسد. پیش از این، دولت ترامپ نتوانست به طور جدی به درگیری اسرائیل و فلسطین رسیدگی کرده و حتی با اقداماتی مانند انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، می‌توان گفت این مسئله را تشدید کرد. این اقدام منجر به اعتراضاتی شد که در آن ده‌ها فلسطینی کشته شدند.

زمانی که ترامپ در قدرت بود، نه تنها نسبت به توسعه گسترده شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری چشم‌پوشی کرد، بلکه دیوید فریدمن را نیز به عنوان سفیر آمریکا به اسرائیل فرستاد؛ کسی که برخلاف سیاست دیرینه ایالات متحده، علناً اعلام کرد که معتقد نیست فعالیت‌های شهرک‌سازی اسرائیل غیرقانونی بوده و دولت ترامپ می‌تواند از الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری توسط اسرائیل حمایت کند.

در همین حال، جرد کوشنر، داماد ترامپ که دوست خانوادگی بنیامین نتانیاهو نیز به شمار می‌رود، برای توافق ابراهیم جهت عادی‌سازی رابطه کشورهای عربی با اسرائیل، مذاکره کرد، اما هیچ امتیازی به فلسطینیان نداد.

جنگ غزه

به نظر می‌رسد گسترش ظاهراً قریب‌الوقوع توافق ابراهیم به روابط بین عربستان سعودی و اسرائیل، تا حدودی باعث حمله حماس به اسرائیل در هفتم اکتبر شد. به گفته بایدن، حماس می‌خواست این توافق عادی‌سازی را مختل سازد. علی‌رغم افزایش اصطکاک با رهبر اسرائیل، دولت بایدن عمدتاً حمایت بی‌قیدوشرط دولت ترامپ از کابینه نتانیاهو را ادامه داده است. اگرچه بایدن و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا علناً در مورد میزان تلفات در غزه اعتراض کرده‌اند، اما سیاست عملی آن‌ها همچنان حمایت قوی از اسرائیل است.

دولت آمریکا بسیاری از بمب‌هایی را که اسرائیل در جنگش علیه غزه به کار گرفته، تأمین کرده است. در همین حال، اسکله پرطمطراق ساخته‌شده توسط آمریکا در دریای مدیترانه جهت کمک‌رسانی به مردم گرسنه غزه یک رسوایی کامل از آب در آمد. جنگی که آمریکا در حین حمایت تسلیحاتی و سیاسی از یک طرف، به طرف دیگر کمک امدادی ارائه بدهد، سابقه ندارد.

آنچه در طول مناظره باید به آن دقت شود، این است که نامزدها چه راهی برای پایان‌دادن به جنگ غزه را ترسیم می‌کنند.

ایران و عربستان سعودی

مقصد اولین سفر خارجی ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور، عربستان سعودی بود؛ جایی که به دلیل موضع ضدایرانیش که با منافع عربستان همخوانی داشت، با استقبالی شاهانه روبرو شد. ترامپ در سال ۲۰۱۸ از توافق هسته‌ای دولت اوباما با ایران بیرون آمد و دو سال بعد، مجوز ترور قاسم سلیمانی را صادر کرد.

بایدن در زمان کمپین انتخاباتی ۲۰۲۰ قول داد که به خاطر قتل جمال خاشقجی توسط ایادی ولیعهد محمد بن سلمان، روابط طولانی آمریکا با سعودی‌ها را ارزیابی مجدد کند. اما مقامات بایدن اکنون کاملاً پشت بن سلمان ایستاده‌اند، زیرا بر این باورند که مسیر صلح درازمدت بین اسرائیل و فلسطینیان از طریق ریاض می‌گذرد؛ البته اگر اسرائیلی‌ها و سعودی‌ها بتوانند بر عادی‌سازی روابط مرتبط با راه حل دو کشوری به توافق برسند.

با وجود برخی تلاش‌های اولیه برای احیای برجام، دولت بایدن هنوز این توافق را تمدید نکرده است. بایدن همچنین اوایل امسال در پاسخ به کشته‌شدن سه سرباز آمریکایی در اردن، مجوز حمله پهپادی را صادر کرد که موجب ترور یکی از رهبران مقاومت عراق شد.

پس از ترور سردار ایرانی در سوریه توسط اسرائیل و در حین عملیات انتقام‌جویانه تهران با پرتاب صدها موشک به سوی سرزمین‌های اشغالی، بایدن رهبری یک ائتلاف بین‌المللی برای محافظت از اسرائیل را بر عهده گرفت.

محمد بن سلمان جو بایدن عربستان آمریکا

پس از توافق هسته‌ای با دولت اوباما، ایرانیان غنی‌سازی اورانیوم خود را بسیار پایین‌تر از حد آستانه گریز هسته‌ای نگه داشتند. اما به دنبال خروج ترامپ از آن توافق، طبق گزارشی که اوایل امسال توسط سرویس تحقیقات کنگره آمریکا منتشر شد، تهران اکنون مواد شکافت‌پذیر کافی برای گذر از آستانه را در اختیار دارند.

در حال حاضر، دولت بایدن مشغول مذاکره بر سر یک پیمان دفاعی با سعودی‌هاست که به منظور کاهش نگرانی آن‌ها در مورد ایران و توانایی‌های آن دنبال می‌شود. گفته می‌شود این پیمان شبیه قراردادهای آمریکا برای دفاع از متحدانی مانند ژاپن یا کره جنوبی است.

در طول مناظره، نحوه برخورد نامزدها با مسئله ایران و همچنین روابط واشنگتن-ریاض مهم خواهد بود.

پشت‌کردن به متحد آمریکا

تصمیم ترامپ برای امضای توافق با طالبان جهت خروج آمریکا از افغانستان و اجرای آن توسط بایدن، احتمالاً یکی از شرم‌آورترین و ریاکارانه‌ترین پشت‌کردن‌های آمریکا در تاریخ به شمار می‌رود.

خروج سراسیمه و مرگبار آمریکا از افغانستان در آگوست ۲۰۲۱، عقب‌نشینی شتابزده آمریکا از سایگون در سال ۱۹۷۵ را خجالت‌زده می‌کند.

آمریکایی‌ها ده‌ها هزار شهروند افغان که با آن‌ها همکاری داشته را رها کرده و به طالبان اجازه دادند تا حکومت زن‌ستیز خود را دوباره برقرار کنند و طبق گزارش سازمان ملل، این کشور اکنون محل استقرار حدود بیست گروه تروریستی است.

خروج آمریکا از افغانستان

گروه حمایت از افغان‌هایی که برای آمریکا کار کرده‌اند تخمین زده‌اند که تنها حدود ۳ درصد از کسانی که با دولت ایالات متحده همکاری داشته و برای ویزای ویژه درخواست داده بودند، از افغانستان خارج شده و ۷۸ هزار نفر در این کشور جا مانده‌اند.

با توجه به اینکه هر دو نامزد در قبال این آشفتگی مسئولیت دارد، لازم است به این موضوع بپردازند که بهترین راه برای خروج متحدان آمریکا از افغانستان چیست؟ زیرا ایالات متحده رژیم طالبان را به رسمیت نمی‌شناسد و سفارتی در این کشور ندارد.

بحران مرزی

حتی در موردی به حساسیت مرز جنوبی، دولت بایدن به مدت دو سال ممنوعیت‌های کرونایی دوران ترامپ که مانع از درخواست پناهندگی اکثر مهاجران به ایالات متحده می‌شد را نگه داشت. این ممنوعیت‌ها منجر به اخراج ۲.۸ میلیون مهاجر از ایالات متحده شد که بسیاری از آن‌ها در دوران تصدی بایدن اتفاق افتاد. دولت بایدن در سال ۲۰۲۲ تلاش کرد تا این قانون را لغو کند، اما در دادگاه‌ها به چالش کشیده شد و نهایتاً در می ۲۰۲۳ توانست آن را برچیند.

پس از انقضای ممنوعیت کرونایی، بزرگ‌ترین موج مهاجران در تاریخ ایالات متحده که بسیاری از آن‌ها درخواست پناهندگی داشتند، از مرز جنوبی وارد کشور شد. در پاسخ به این بحران، بایدن در ماه جاری دستور داد در صورتی که دستگیری مهاجران در مرز از میانگین بیش از ۲۵۰۰ نفر در روز فراتر رود، مهاجرانی که به طور غیرقانونی از مرز عبور کنند، نمی‌توانند درخواست پناهندگی بدند. به عبارت ساده، دولت بایدن عملاً مرز جنوبی را به روی پناهندگان بسته است.

دیوار مرزی مهاجران دونالد ترامپ

بایدن همچنین اجازه داد تا بخش‌هایی از دیوار مرزی جنوبی ترامپ همچنان ساخته شده و گفت که بودجه دیوار قبلاً تصویب شده است.

البته بین ترامپ و بایدن در مورد مهاجرت اختلافات مهمی وجود دارد. بایدن گفته که صدها هزار همسر شهروندان آمریکایی که به طور غیرقانونی در ایالات متحده حضور دارند، می‌توانند شهروند آمریکا شوند؛ در حالی که ترامپ قول داده که در صورت پیروزی، اخراج گسترده مهاجران غیرقانونی را کلید بزند.

در سال جاری، دفتر بودجه کنگره تخمین زده که طی دهه آینده، کارگران مهاجر ۷ تریلیون دلار به اقتصاد ایالات متحده خواهند افزود. با توجه به اهمیت مهاجران برای اقتصاد آمریکا، برنامه‌های هر دو نامزد برای بهترین راه تشویق مهاجرت قانونی، اهمیت خواهد داشت.

اوکراین و ناتو

مورد مهم دیگر، رابطه حسنه ترامپ با ولادیمیر پوتین است. اگر ترامپ دوباره به کاخ سفید راه یابد، آیا احتمال دارد که حمایت ایالات متحده از اوکراین در جنگ را پایان دهد؟

به خصوص از آنجایی که ترامپ گفته می‌تواند ظرف ۲۴ ساعت جنگ را تمام کند، این احتمالی واقعی است. همچنین جان بولتون، مشاور امنیت ملی سابق ترامپ گفته که معتقد است اگر ترامپ دوباره انتخاب شود، تهدید به خروج از ناتو را عملی خواهد کرد.

ناتو دونالد ترامپ

اما در بهار امسال، ترامپ مانع تصویب بسته عظیم کمک ۶۱ میلیارد دلاری آمریکا به اوکراین نشد. با توجه به کنترل شدید ترامپ بر حزب جمهوری‌خواه، او می‌توانست با این بسته مخالفت کند که در نتیجه قطعاً در مجلس نمایندگان آمریکا رأی نمی‌آورد. در عوض، ترامپ سکوت کرد که باعث شد بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای جمهوری‌خواه مجلس به کمک اضطراری برای اوکراین رأی مثبت بدهند.

بنابراین، چیزی که در طول مناظره باید به آن دقت کرد، توضیح ترامپ در مورد برنامه برای جنگ اوکراین و به طور کلی برای ناتو است.

مطمئناً، بایدن و ترامپ در سبک و خلق‌وخو تفاوت‌های چشمگیری دارند. اما درک این نکته نیز مفید است که فراتر از سن بالای آن‌ها، در برخی از مسائل کلیدی سیاسی، بایدن و ترامپ همچنین مواضع مشابهی دارند؛ حتی اگر پذیرش آن از نظر سیاسی برای خودشان یا طرفدارانشان ناخوشایند باشد.