به گزارش اکوایران، پس از عملکرد متزلزل جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در مناظره با دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق در پنجشنبه شب، برخی از دموکرات‌ها آشکارا این سوال را مطرح کردند که آیا او باید به عنوان نامزد آنها برای انتخابات 2024 جایگزین شود یا خیر. فرآیندی برای انجام این کار وجود دارد، اما دشوار خواهد بود.

خبرگزاری رویترز، برای پاسخ به چگونگی کارکرد آن با الین کامارک، کارشناس ارشد اندیشکده موسسه بروکینگز، عضو کمیته ملی دموکرات (DNC) و نویسنده کتاب «سیاست اولیه» در مورد روند نامزدی ریاست جمهوری صحبت کرد.

این گزارش عمدتاً بر اساس مصاحبه با او است.

دموکرات‌ها چه گزینه‌‌هایی دارند؟

حزب دموکرات هیچ پلن بی واقعی برای بایدن به عنوان نامزد ریاست جمهوری خود نداشته است. او در سال جاری تقریباً بدون مخالفت برای نامزدی ریاست جمهوری این حزب نامزد شد.

او تا اواخر تابستان امسال به طور رسمی نامزد نخواهد شد، بنابراین هنوز زمان برای ایجاد یک تغییر و چند سناریو برای اجرای آن وجود دارد؛ بایدن ممکن است تصمیم بگیرد که قبل از نامزد شدن از سمت خود کناره‌‌گیری کند. ممکن است در هفته‌های آینده هم‌حزبی‌هایش او را برای برکناری به چالش بکشند. یا می‌تواند پس از کنوانسیون دموکرات‌ها در شیکاگو در ماه اوت کناره‌گیری کند و کمیته ملی دموکرات‌ها را وادار کند که فردی را برای رقابت با ترامپ به جای او انتخاب کند.

پس بعد چه اتفاقی می‌افتد؟

در حال حاضر، این روند تا حد زیادی به بایدن بستگی دارد. او باید موافقت کند که کناره‌گیری کند یا در این اواخر با یک رقیب روبرو شود که سعی کند او را مجبور به انجام این کار کند. بایدن تاکنون هیچ نشانه‌‌ای مبنی بر تمایل به کناره‌گیری نشان نداده و هیچ مخالفی مستقیماً او را به چالش نکشیده است.

انتخابات آمریکا

در واقع برخی از جایگزین‌های بالقوه او - معاونش رئیس‌جمهور کامالا هریس و فرماندار کالیفرنیا گاوین نیوسام - پس از مناظره با شور و شوق در دفاع از او صحبت کردند.

اگر بایدن کناره‌‌‌‌گیری کند چه اتفاقی می‌افتد؟

بایدن چند ماه گذشته را صرف جمع آوری نزدیک به 4000 نماینده دموکرات با پیروزی در انتخابات مقدماتی در ایالت‌ها و مناطق ایالات متحده کرده است.

این نمایندگان معمولاً به او رأی می‌دهند، اما قوانین آنها را ملزم یا مجبور به انجام این کار نمی‌کند. نمایندگان می توانند با نظر خود رای دهند، به این معنی که می‌توانند رای خود را به شخص دیگری بدهند.

اگر بایدن خودش کناره‌گیری کند، نمایندگان با دست بازتری رقابت میان دیگر نامزدهای دموکرات را بررسی خواهند کرد.

چه کسی جایگزین بایدن می‌شود؟

چندین نامزد می‌‌توانند وارد میدان شوند، اما شماره یک مشخصی وجود ندارد.

معاون رئیس جمهور هریس تقریباً به طور قطع در صدر لیست خواهد بود، اما او پس از شروع دشوار در کار و نظرسنجی ضعیف، مشکلات خاص خود را داشته است. قانون اساسی ایالات متحده حکم می‌کند که معاون رئیس جمهور در صورت فوت یا ناتوانی رئیس جمهور، رئیس جمهور شود، اما بر روند بین حزبی برای انتخاب نامزد تاثیری ندارد.

جو بایدن کاملا هریس

فرماندار کالیفرنیا نیوسام، گرچن ویتمر فرماندار میشیگان، اندی بشیر فرماندار کنتاکی و جی بی پریتزکر فرماندار ایلینویز همگی به عنوان جایگزین‌‌‌های احتمالی مطرح شده‌اند، اما آنها حامیان کمپین بایدن هستند که در حال تلاش برای کمک به انتخاب او هستند.

چگونه یک نامزد انتخاب می‌‌‌شود؟

به احتمال زیاد بین وزنه‌های سنگین دموکرات که برای این شغل رقابت می‌کنند، یک جور رقابت آزاد وجود خواهد داشت.

اگر بایدن پس از کنوانسیون کناره‌گیری کند، چه اتفاقی می‌‌افتد؟

اگر بایدن پس از کنوانسیون اوت از سمت خود کناره گیری کند، 435 عضو کمیته ملی دموکرات نامزد جدیدی را انتخاب خواهند کرد. اعضا در یک جلسه ویژه برای انتخاب نامزد تشکیل جلسه خواهند داد.

این 435 عضو DNC چه کسانی هستند؟

اگر بایدن پس از کنوانسیون اوت از سمت خود کناره‌گیری کند، ۴۳۵ عضو کمیته ملی دموکرات نامزد جدیدی را انتخاب خواهند کرد. اعضا در یک جلسه ویژه برای انتخاب نامزد تشکیل جلسه خواهند داد.

۴۳۵ عضو ترکیبی برابر از زن و مرد و همچنین گروه‌های مختلف ازجمله رهبران کارگری، نمایندگان اقلیت‌های جنسی و اقلیت‌های نژادی‌اند. ۷۵ نفر آنان را رییس منصوب می‌کند، در حالی که بقیه در ایالت مربوطه‌شان انتخاب می‌شوند.

اگر این شرایط به وجود بیاید، برای معرفی نامزدی برای جایگزینی بایدن، آن شخص باید از حمایت حداقل تعداد اعضای کمیته ملی دموکرات برخوردار باشد، شاید حدود ۶۰ نفر، اگرچه تعداد دقیق آن در کمیته قوانین تعیین می‌شود.

این آرا چگونه شمارش می‌‌‌‌شود؟

دی‌ان‌سی احتمالاً نشست خود را در واشنگتن برگزار می‌کند و آرا در آنجا شمارش می‌شود. برگه‌‌‌‌های رای کدگذاری، امضا و با دست جمع آوری می‌شود. اگر رای گیری خیلی نزدیک به روز انتخابات در 5 نوامبر انجام شود، احتمالاً مجازی خواهد بود.