به گزارش اکوایران، تصمیم جو بایدن برای ادامه دور دوم ریاست جمهوری در تعطیلات روز شکرگزاری 2022 مشخص شد، در حالی که او به همراه خانواده بزرگ خود در جزیره نانتاکت گرد هم آمدند تا در مورد آینده سیاسی او صحبت کنند.

در آن زمان، این انتخاب از برخی جهات ساده به نظر می‌رسید: نتایج بهتر از حد انتظار در انتخابات میان دوره‌‌‌ای، رئیس فعلی را تشویق کرده بود و بسیاری از بدبینان به او را ساکت کرده بود، او با موفقیت یک دستور کار قانون گذاری بلندپروازانه را به اجرا گذاشته بود و در روزهای پس از جشن تولد 80 سالگی احساس می‌کرد قوی و سالم است.

به گزارش واشنگتن‌پست، اکنون، پس از اجرای مناظره‌ای که در آن تلو تلو خوردن و پاسخ‌های پر پیچ و خم او امواجی از شوک را به حزب دموکرات وارد کرده است، تصمیم بسیار مهم بایدن برای نامزدی به عنوان یک مرد 81 ساله پس از اینکه در ابتدا می‌گفت که یک چهره برای دوران گذار خواهد بود، مورد بررسی دقیق‌تری قرار گرفته و سوالات تازه‌ای را در مورد حلقه کوچک مشاوران او و رهبران دموکرات که فشار بی‌سابقه او را برای ماندن در سمت خود تا سن 86 سالگی تسهیل کردند، به وجود آورده است.

کریس ویپل، نویسنده کتاب «مبارزه زندگی او: درون کاخ سفید جو بایدن» گفت: «فکر می‌کنم نه تنها در میان حلقه‌های نزدیک او، بلکه در خانواده‌اش حیرت واقعی وجود دارد. همه از خود می پرسند، «چه اتفاقی افتاده است، و آیا می‌‌‌توان آن را برطرف کرد؟»

به نظر می‌رسد آنچه دورنمایی از شک و اضطراب را در میان دموکرات‌ها برانگیخته این است که دونالد ترامپ، که دموکرات‌ها او را یک عوام فریب دروغگو و ضد دموکراتیک می‌دانند، حالا به نظر می‌‌‌‌رسد حداقل شانس معقولی برای پیروزی دارد. بیش از هر زمان دیگری در دوران ریاست جمهوری خود، تصمیم بایدن برای تلاش در جهت انتخاب شدن برای یک دوره دیگر - و توانایی او برای انجام وظایفش برای چهار سال دیگر - با موجی از سوالات عمومی مواجه است.

در چند ساعت پس از مناظره، بایدن و مقامات ارشد او به دنبال این بودند که به اهداکنندگان اطمینان دهند که او در رقابت باقی می‌‌ماند و قادر به انجام این کار است. افرادی که با عملیات جمع آوری کمک‌های مالی آشنا هستند می‌گویند که هیچ کمک کننده بزرگی از حمایت خود عقب‌نشینی نکرده است و کمپین بیش از 27 میلیون دلار از روز مناظره تا عصر جمعه جمع‌آوری کرده است.

به نظر می‌رسید بایدن با برگزاری یک گردهمایی آتشین پس از مناظره در روز جمعه در رالی، نیویورک، وحشت را حداقل کمی فرو نشاند، جایی که او به نگرانی ناشی از سن خود پرداخت و در عین حال نشان داد که در تصمیم خود برای نامزدی تجدید نظر نمی‌کند.

بایدن که برای اولین بار علناً اذعان کرد که مهارت‌های گفتاری، راه رفتن و بحث کردنش همه نشانه‌‌های پیری را دارد، گفت: «می‌دانم که من یک مرد جوان نیستم.» اما او افزود: «من به عنوان یک بایدن به شما قول می‌دهم: اگر با تمام وجودم و جانم باور نداشتم که می‌توانم این کار را انجام دهم، دیگر نامزد نمی‌شدم.»

بایدن در بیشتر دوران بزرگسالی خود، هر چهار سال یک بار تصمیمات طاقت‌فرسایی را در مورد اینکه آیا نامزد ریاست جمهوری شود، انجام داده است، و گفتگوهای طولانی با خانواده و دوستان در مورد پیگیری بالاترین مقام کشور داشته است.

علیرغم نگرانی رای‌‌دهندگان در مورد افزایش سن، انتخاب بایدن برای شرکت در رقابت نهایی در سال 2024 از جهاتی ساده‌تر از تصمیمات قبلی او بود. به هر حال، او یک مقام مستقر بود و در حین بازسازی ائتلاف‌های جهانی که عمیقاً به آنها اعتقاد داشت، از سابقه موفقیت غیرمنتظره قانون‌گذاری برخوردار بود.

خانواده‌اش، از جمله همسرش جیل و خواهرش والری بایدن اونز، همراه او بودند. او خود را بهترین شخص برای رقابت در برابر ترامپ می‌دانست که تجدید حیات سیاسی او بسیاری از دموکرات‌ها را نگران کرده بود.

بایدن در دسامبر گذشته در جمع آوری کمک‌های مالی در بوستون به دموکرات‌ها گفت: «اگر ترامپ نامزد نمی‌شد، مطمئن نیستم که نامزد می‌شدم.» و در ماه مه وقتی مجله تایم از او پرسید که آیا به دلیل سنش به فکر کناره‌گیری افتاده است، او پاسخ داد: «نه، این کار را نکردم.»

فقط دو سال قبل، بایدن خود را به عنوان سرپرست موقت حزب دموکرات تصور می‌‌کرد که نسل جدید و متنوع‌تری از رهبران را پرورش می‌داد. بایدن 77 ساله در مارس 2020 گفت: «من خودم را به عنوان یک پل می‌بینم، نه چیز دیگری.»

اما اندکی پس از اینکه در 20 نوامبر 2022 80 ساله شد، و تبدیل به اولین هشتاد ساله کاخ سفید شد، بایدن تصمیم گرفت که پلی بسیار طولانی‌تر از آن چیزی باشد که بسیاری پیش‌‌بینی می‌کردند. او برای انتخاب مجدد نامزد شد و ریاست‌جمهوری خود را نه به‌عنوان یک دوره گذار، بلکه به‌عنوان یک دوره دگرگون‌کننده معرفی کرد.

علائم هشداردهنده همیشه وجود داشت. نظرسنجی واشنگتن پست-ای‌‌‌بی‌سی نیوز در سپتامبر 2022 نشان داد که 56 درصد از دموکرات‌‌ها و مستقل‌های متمایل به دموکرات گفتند که حزب باید شخص دیگری را به عنوان نامزد خود انتخاب کند.

جمهوری خواهان قبلاً ویدیوهایی را از بایدن پخش می‌کردند که گیج به نظر می‌رسید یا به نظر می‌رسید پاهایش یا کلماتش می‌لرزد. کوین اوکانر، پزشک بایدن، گزارش داد که راه رفتن رئیس‌جمهور خشک‌تر به نظر می‌رسد، اما در عین حال گفت او توانایی رئیس‌جمهوری را دارد. و دومین نامزدی ریاست‌جمهوری به وضوح نسبت به سال 2020، زمانی که همه‌گیری ویروس کرونا، بایدن را برای مدت‌های طولانی در خانه‌اش محبوس کرد، از نظر فیزیکی فعالیت بیشتری نیاز داشت.

در میان این بلاتکلیفی، انتخابات میان‌دوره‌ای کنگره در نوامبر 2022 فوراً جو را به نفع بایدن تغییر داد، زیرا دموکرات‌ها با حفظ کنترل سنا و حفظ جمهوری‌خواهان در اکثریت مجلس نمایندگان با اختلاف بسیار کم، پیش‌بینی‌های گسترده مبنی بر «موج قرمز» را به چالش کشیدند. برای بسیاری از دموکرات‌ها، ناگهان به نظر می‌رسید که این حزب می‌تواند با بایدن به‌عنوان رهبرشان عملکرد بسیار خوبی داشته باشد.

بایدن یک روز پس از انتخابات میان دوره‌ای به خبرنگاران گفت: «قصد من این است که دوباره کاندید شوم. اما من به سرنوشت احترام می‌‌گذارم. و این در نهایت یک تصمیم خانوادگی است.»

این تصمیم همچنین به شدت تحت تأثیر حلقه تنگ مشاوران قدیمی قرار گرفت. برخی از آنها از دموکرات‌های ارشدی بودند که بایدن را برای هیلاری کلینتون در سال 2016 کنار گذاشته بودند. پیروزی او در سال 2020، پس از آن که بسیاری از همان دموکرات‌ها او را به دلیل نمایش‌های ضعیف در ایالت‌های اولیه مقدماتی حذف کردند، تنها عزم او را برای تکیه بر غرایز خود و مشاوره اعضای خانواده‌اش افزایش داد.

جیل بایدن به‌ویژه از پیشنهاد انتخاب مجدد حمایت می‌کرد و در روزهای ابتدایی کمپین انتخاباتی را به‌عنوان انتخابی بین «فساد و هرج‌ومرج» و ثبات توصیف می‌کرد. به گفته افراد آشنا به تفکرات آنها، سایر اعضای خانواده او، از جمله پسرش هانتر و نوه‌هایش نیز موافق بودند.

ویپل گفت: «او تمام زندگی خود را صرف تلاش برای رسیدن به آنجا کرده بود. مطمئناً فرصتی که برای انجام کاری که در اولین دوره‌اش شروع کرده بود، در دست داشت، از دست نمیداد. و من فکر می‌کنم که این فقط ماهیت افرادی است که به آن شغل می‌رسند.»

به همان اندازه مهم، به نظر می‌‌رسید که حزب دموکرات تصمیمی جمعی، اگر چه غیررسمی، برای به چالش نکشیدن بایدن اتخاذ کرده است. برخلاف دیگر کمپین‌ها، جناح چپ حزب نتوانست یک رقیب کاریزماتیک مانند سناتور برنی سندرز را مطرح کند، تا حدی به این دلیل که بسیاری از دموکرات‌های چپ‌گرا با اکراه از برخی دستاوردهای مترقی بایدن قدردانی کردند.

برخی گفته‌اند که باراک اوباما، رئیس‌جمهور سابق می‌توانست بایدن را برای عدم نامزدی ترغیب کند اما روابط دو مرد از زمانی که اوباما در سال 2016، بایدن را از نامزدی به نفع کلینتون منصرف کرد، تیره شد. کلینتون بعدا در مقابل ترامپ شکست خورد.

زمانی که بایدن در ۲۵ آوریل ۲۰۲۳ به طور رسمی نامزدی خود را برای انتخاب مجدد اعلام کرد، تردیدها همچنان ادامه داشت. نظرسنجی آسوشیتدپرس نشان داد که تنها 47 درصد از دموکرات‌ها می‌خواهند او دوباره نامزد شود. در 24 ساعت پس از اعلام او - معمولاً لحظه‌ای از هیجان بالا که کمک‌های مالی کمپین را تقویت می‌‌کند - نتیجه «بسیار دلسردکننده» بود.

بایدن هرگز در رقابت‌های مقدماتی دموکرات‌‌ها با چالش جدی روبرو نشد و در رقابت‌های سراسر کشور، پیروز شد.

همانطور که بایدن کمپین انتخاباتی خود را شدت می‌بخشید، سعی کرد با بی‌توجهی به سن خود، رفتار کند. او یک بار به یکی از حاضران گفت «کمی کمتر از 103 سال دارد» و به شوخی به «دوست خوبم جیمی مدیسون» اشاره کرد. به طور جدی‌تر، مشاوران او به پیروزی‌های ویژه دموکرات‌ها در انتخابات اشاره کردند و گفتند که این پیروزی‌ها نشان دهنده موقعیت قوی حزب در دوران بایدن است.

این روحیه پذیرش توام با اضطراب روز پنجشنبه نابود شد.

در طول مناظره که در استودیوی سی‌‌‌ان‌ان بدون حضار برگزار شد، بایدن با صدایی خشن صحبت کرد، برای مقابله با حملات ترامپ با چالش مواجه بود، غالباً سرگردان بود یا به نظر می‌رسید که رشته افکار خود را گم کرده است، و گاهی اوقات در حالی که ترامپ صحبت می‌‌کرد، بی تفاوت خیره می‌شد.

پس از آن، جان فاورو، سخنرانی‌نویس و مجری پادکست سابق اوباما، در ایکس نوشت: «بدیهی است که آن مناظره یک فاجعه بود.»

جولیان کاسترو، شهردار دموکرات سابق سن آنتونیو که در کابینه اوباما خدمت می‌‌‌‌کرد، نوشت: «به نظر می‌رسید که او آماده نیست، سرگردان است و به اندازه کافی قوی نیست که بتواند به طور مؤثر با ترامپ که دائماً دروغ می‌‌‌گوید، مقابله کند.»

برخی از دموکرات‌ها به طور خصوصی این سؤال را مطرح کردند که آیا انتخاب او برای شرکت در یک دور دیگر انتخابات در نهایت به عنوان خودخواهی به یاد می‌آید و نه نمادی از یک عمر خدمت.

حتی آنهایی که پذیرفتند بعید است که بایدن کناره‌‌گیری کند، استدلال کردند که او نیاز به تغییر استراتژی عمده دارد.

یکی از مقامات دموکرات که به شرط ناشناس ماندن صحبت کرد گفت: «وظیفه بر عهده افرادی است که با رئیس جمهور رابطه شخصی دارند تا گفتگوهای واقعی در مورد چگونگی بهبود عملکرد او داشته باشند و واقعاً شرایط را ارزیابی کنند. اعضای خانواده و دوستان نزدیک رئیس جمهور.»

رؤسای جمهور فعلی به طور سنتی در اولین مناظره‌های خود با چالش مواجه می‌‌‌شوند، زیرا عادت به چالش با چنین شیوه تندی ندارند. جوئل پین، یک استراتژیست دموکرات که با این وجود از تصمیم بایدن برای انتخاب یک دوره دیگر حمایت می‌کند، گفت اما عملکرد بایدن آنقدر «تکان‌دهنده» بود که باید باعث ارزیابی مجدد حضورهای عمومی او شود.

مناظره روز پنجشنبه بایدن برای برخی از دموکرات‌ها ناراحت‌کننده‌تر بود، زیرا او چندین روز را صرف آماده‌سازی برای مناظره کرده بود. گروه مشاورانی که به بایدن کمک کردند تا در کمپ دیوید آماده شود، شامل بسیاری از معتمدانی بود که در ابتدا رئیس جمهور را تشویق به انتخاب یک دوره دیگر کردند.

مشاوران رئیس جمهور می‌‌‌‌گویند که واکنش به این مناظره بسیار نامتناسب بوده است.

آنها استدلال می‌کنند که بایدن از لحظات سخت جان سالم به در برده است و سابقه مبارزه با شک و تردیدها را دارد. در حالی که آنها اذعان دارند که عملکرد بایدن ناامیدکننده بود، اما آن را تنها یک لحظه در یک مبارزه انتخاباتی طوفانی و طولانی می‌‌دانند.

در روزهای اول پس از مناظره، قانونگذاران دموکرات عمدتاً از رئیس جمهور حمایت کردند و پیشنهادات مبنی بر انتخاب نامزد جوان‌تر توسط حزب را رد کردند. کمک‌های مالی همچنان در جریان است و کمپین بایدن یک ساعت پس از مناظره را بهترین لحظه جمع‌آوری کمک‌های مالی تا کنون اعلام کرد.

در همین حال، جریان مداوم دروغ‌پردازی‌ها و سخن‌پراکنی‌های ترامپ در مناظره، ممکن است برخی از دموکرات‌ها را وادار به تجمع در اطراف بایدن کند. تیم ستاد انتخاباتی رئیس جمهور روز جمعه برای اطمینان بخشیدن به کارکنان و تعهد مجدد به ماموریت شکست ترامپ در ماه نوامبر ملاقات کرد.

راسل رایلی، مورخ ریاست جمهوری در مرکز میلر دانشگاه ویرجینیا، موافقت کرد که اهمیت این بحث در هفته‌های آینده کمرنگ خواهد شد و گفت: «ترکیبی از زمان و فاصله کوتاه توجه رای دهندگان، تقریباً هر چیزی را در سیاست انتخاباتی ریاست جمهوری کاهش می‌‌دهد.»