به گزارش اکوایران، دادگاه عالی ایالات متحده روز دوشنبه اعلام کرد که دونالد ترامپ را نمی‌توان به دلیل اقدامات رسمی که به عنوان رئیس جمهور انجام داده است، تحت تعقیب قرار داد، اما می‌تواند برای اعمال خصوصی تحت پیگرد قانونی قرار گیرد. این یک حکم تاریخی است که برای اولین بار هر نوع مصونیت رئیس جمهور از تعقیب قضایی را به رسمیت می‌شناسد.

به نوشته رویترز، قضات در یک رای‌گیری 3 در برابر 6، تصمیم دادگاه بدوی را باطل کردند، که در رد ادعای ترامپ مبنی بر داشتن مصونیت از اتهامات جنایی –در رابطه با تلاش‌های وی برای ابطال نتایج انتخابات 2020- رای داده بود. شش قاضی محافظه کار در اکثریت بودند. سه قاضی لیبرال دادگاه عالی با این حکم مخالفت کردند.

رئیس دادگاه، جان رابرتز می‌نویسد: «ما نتیجه گرفتیم که بر اساس ساختار قانون اساسی تفکیک قوا، ماهیت قدرت ریاست‌جمهوری ایجاب می‌کند که رئیس‌جمهور سابق از تعقیب کیفری برای اعمال رسمی در دوران تصدی خود مصونیت داشته باشد».

رابرتز افزود: «حداقل با توجه به استفاده رئیس جمهور از اختیارات اصلی خود در قانون اساسی، این مصونیت باید مطلق باشد. در مورد سایر اقدامات رسمی نیز، او مستحق مصونیت است.»

ترامپ در پستی در شبکه‌های اجتماعی از این حکم استقبال کرد و نوشت: «پیروزی بزرگ برای قانون اساسی و دموکراسی ما. به آمریکایی بودن خود افتخار می‌کنیم!»

رابرتز گفت که پرونده ترامپ برای بررسی بیشتر به دادگاه بدوی ارسال خواهد شد. رسیدگی آهسته دیوان عالی به این پرونده مهم، پیش از این هم به ترامپ کمک کرده بود تا تشکیل دادگاه برای این اتهامات به بعد از انتخابات موکول شود.

دادگاه چهار دسته از رفتارهای مندرج در کیفرخواست ترامپ را بررسی کرد: گفتگوهای او با مقامات وزارت دادگستری پس از انتخابات 2020، فشار ادعایی وی بر مایک پنس، معاون رئیس جمهور وقت، برای جلوگیری از تأیید پیروزی بایدن در انتخابات، نقش ادعایی وی در ایجاد حوزه‌های انتخابیه قلابی طرفدار ترامپ و رفتار او در ارتباط با حمله 6 ژانویه 2021 به ساختمان کنگره ایالات متحده.

دادگاه دریافت که ترامپ در موضوع گفتگو با مقامات وزارت دادگستری کاملاً مصون است، اما پرونده را به دادگاه‌های پایین‌تر بازگرداند تا مشخص شود که آیا ترامپ برای سه دسته اتهام دیگر مصونیت دارد یا خیر. این اولین بار از زمان تأسیس ایالات متحده آمریکا در قرن هجدهم بود که دادگاه عالی اعلام کرد روسای جمهور سابق در هر موردی از اتهامات جنایی مصون هستند.

ترامپ 78 ساله اولین رئیس جمهور سابق ایالات متحده است که تحت پیگرد کیفری قرار گرفته و همچنین اولین رئیس جمهور سابق است که در دادگاه مجرم شناخته شده است. اتهامات تلاش برای براندازی انتخاباتی یکی از چهار پرونده جنایی است که ترامپ با آن روبرو شده است.