به گزارش اکوایران، شیخ نعیم قاسم، معاون رهبر حزب‌الله روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با آسوشیتدپرس که در دفتر سیاسی این گروه در حومه جنوبی بیروت انجام شد، گفت که «اگر در غزه آتش‌بس برقرار شود، بدون هیچ بحثی متوقف می‌شویم».

او افزود: «تنها راه مطمئن برای آتش‌بس در مرز لبنان و اسرائیل، آتش‌بس کامل در غزه است.»

او گفت که مشارکت حزب‌الله در جنگ اسرائیل و حماس، «حمایت» از متحدش حماس بوده است و «اگر جنگ متوقف شود، این حمایت نظامی نیز دیگر وجود نخواهد داشت».

با این وجود به گفته وی، اگر اسرائیل عملیات نظامی خود را بدون توافق رسمی آتش بس و عقب نشینی کامل از غزه صرفا کاهش دهد، نتیجه چنین اقدامی روی درگیری مرزی لبنان و اسرائیل خیلی روشن نخواهد بود.

او در جریان این مصاحبه ۴۰ دقیقه‌ای گفت: «اگر آنچه در غزه اتفاق می‌افتد چیزی بین آتش‌بس و عدم آتش‌بس، جنگ و بدون جنگ باشد، نمی‌توانیم بگوییم که چه واکنشی خواهیم داشت. زیرا شکل، نتایج و پیامدهای چنین وضعیتی را نمی‌دانیم.»

تا کنون گفتگوها درباره آتش بس در غزه بارها شکست خورده و نگرانی از تشدید تنش در جبهه لبنان و اسرائیل نیز افزایش یافته است.

حماس نه به دنبال توقف موقت جنگ بلکه خواستار پایان قطعی جنگ در غزه است و در مقابل بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل می‌گوید تا زمانی که اسرائیل به اهداف خود یعنی نابودی توانایی‌های نظامی و حکومتی حماس همچنین بازگرداندن ۱۲۰ اسیر باقی مانده در دست جنگجویان فلسطینی نرسد، پایانی برای این جنگ وجود نخواهد داشت.

تشدید حملات حزب الله لبنان به مواضع اسرائیل باعث شد که ماه گذشته ارتش اسرائیل از طرح حمله به لبنان در صورت عدم دستیابی به راه حل دیپلماتیک، سخن بگوید.

شیخ نعیم قاسم نیز در این مصاحبه گفت که به نظر او، اسرائیل در حال حاضر توانایی (یا تصمیمی) برای راه اندازی یک جنگ تمام عیار با حزب الله ندارد. او هشدار داد که اگر اسرائیل حتی یک عملیات محدود در لبنان انجام دهد تا از یک جنگ تمام عیار جلوگیری شود نیز نباید انتظار داشته باشد که جنگ «محدود» باقی بماند.

این مقام حزب‌الله لبنان گفت: «اسرائیل می‌تواند درباره این که چه کاری انجام دهد، جنگ محدود یا جنگ کامل، تصمیم بگیرد. اما باید انتظار این را نیز داشته باشد که پاسخ ما و مقاومت ما در چهارچوب دستورالعمل‌های تعیین شده توسط اسرائیل نباشد... اگر اسرائیل جنگ را آغاز کند، دیگر نمی‌تواند گسترش دایره آن یا شمار نیروهایی را که وارد این جنگ می‌شوند، کنترل کند.»

به نوشته آسوشیتدپرس، این سخنان شیخ نعیم قاسم اشاره‌ای به متحدان حزب الله در منطقه یا به اصطلاح «محور مقاومت» است که شامل گروه‌هایی در عراق، سوریه، یمن و جاهای دیگر می‌شود.

تلاش‌های دیپلماتیک غربی

در ماه‌های اخیر ایالات متحده آمریکا و دیپلمات‌های اروپایی بارها میان لبنان و اسرائیل اقدام به میانجیگری کردند تا از وقوع یک درگیری گسترده‌تر جلوگیری کنند.

شیخ نعیم قاسم نیز گفت که روز شنبه در بیروت با اوله دیه، معاون رئیس اطلاعات آلمان دیدار کرده است.

قاسم گفت که آموس هوخشتاین، فرستاده کاخ سفید نیز اخیراً از طریق واسطه‌ها از حزب‌الله درخواست کرده که بر حماس فشار وارد کنند تا پیشنهاد جو بایدن برای آتش‌بس و تبادل اسرا را بپذیرد.

او گفت که حزب الله این درخواست را رد کرده است و افزود: «این حماس است که تصمیم می‌گیرد و هرکس چیزی می‌خواهد، باید مستقیماً با آنها صحبت کند.»

قاسم همچنین از آمریکا به دلیل حمایت‌هایش از طرح‌های اسرائیل برای پایان دادن به حضور حماس در غزه انتقاد و تأکید کرد تنها توافقی عملی خواهد بود که منجر به پایان جنگ، خروج اسرائیل از غزه و تضمین آزادی اسرا شود.

وی افزود: «هنگامی که آتش بس حاصل شد، با یک ساز و کار سیاسی می‌توان ترتیبات در داخل غزه همچنین در جبهه اسرائیل با لبنان را تعیین کرد.»