به گزارش اکوایران، احتمال پیوستن اوکراین به ناتو در آستانه اجلاس آتی این اتحاد در واشنگتن مورد بحث قرار می‌گیرد.

به نوشته پولتیکو، ده‌ها کارشناس سیاست خارجی از اعضای ناتو خواسته‌اند که از پیشبرد عضویت اوکراین در این اجلاس خودداری کنند. آن‌ها هشدار دادند که این امر ایالات متحده و متحدان را به خطر می‌اندازد و ائتلاف را از هم می‌پاشد. این کارشناسان معتقدند که در صورت پذیرش کی‌یف، حمله روسیه به اوکراین در آینده باعث فعالسازی ماده ۵ ناتو که خواستار دفاع از عضو مورد حمله است، می‌شود.

استدلال مربوط به ماده ۵ در میان مخالفان عضویت اوکراین رایج بوده، اما موضع علنی چنین تعداد زیادی از تحلیلگران (بیش از ۶۰ نفر) نگاهی اجمالی به استدلال‌هایی می‌دهد که احتمالاً در رویداد سه‌روزه‌ای که از سه‌شنبه آغاز می‌شود، مطرح خواهد شد.

در نامه‌ای که به دست پلیتیکو رسیده، آمده است: «هر چه ناتو به وعده پیوستن اوکراین به این اتحاد پس از پایان جنگ نزدیک‌تر شود، انگیزه روسیه برای ادامه جنگ بیشتر خواهد بود. چالش‌هایی که روسیه ایجاد می‌کند را می‌توان بدون آوردن اوکراین به ناتو مدیریت کرد».

این نامه که توسط ویلیام روگر، رئیس مؤسسه تحقیقات اقتصادی آمریکا و استفان ورتهایم، پژوهشگر ارشد در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی تنظیم شده، ادامه می‌دهد که حرکت‌دادن اوکراین به سمت عضویت در ناتو می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد و اوکراین را به محل رویارویی طولانی‌مدت بین دو قدرت پیشروی هسته‌ای جهان تبدیل کند و این موضوع با روایت ولادیمیر پوتین که می‌گوید مسکو در مقابل غرب قرار گرفته، همخوانی دارد.

سایر تحلیلگران موافق این نگاه نیستند. هفته گذشته، محققان مؤسسه رَند نوشتند که شفاف‌ساختن شرایط پیوستن اوکراین به ناتو در اجلاس آتی به نفع متحدان غربی خواهد بود. شورای آتلانتیک نیز با فشار برای عضویت اوکراین در ناتو استدلال می‌کند که این امر به کی‌یف ثابت می‌کند که حمایت غرب متزلزل نخواهد شد.

اندیشکده‌ها و استادان دانشگاه کسانی نیستند که تصمیمات سیاسی ناتو را می‌گیرند، اما آن‌ها اغلب با نوشتن مقالات و برگزاری پنل‌ها، خصوصاً پیش و هنگام رویدادهای مهمی مانند اجلاس آتی ناتو، به بحث سیاست خارجی کمک می‌کنند.

دولت بایدن از حمایت از عضویت فوری کی‌یف خودداری کرده، اما چندین مقام ارشد اخیراً گفته‌اند که در این اجلاس، مسیری به روی اوکراین گشوده خواهد شد. این مقامات می‌گویند که ناتو همچنین به اوکراین یک ستاد فرماندهی جدید برای مدیریت کمک‌های نظامی خود پیشنهاد خواهد کرد؛ اقدامی از روی حسن‌نیت که نشان می‌دهد غرب در درازمدت پشت این کشور خواهد بود، حتی اگر عضویت به آن اعطا نشود.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو که به زودی از سمت خود کناره‌گیری می‌کند، در مصاحبه خود با نشریه فارن افرز صراحتاً به عضویت اوکراین اشاره نکرد، اما در مورد آینده کی‌یف در کنار این اتحاد و نگرانی‌ها در مورد این موضوع گفت: «باید روشن کنم که ما برای مدتی طولانی روی این موضوع کار کرده‌ایم. افزایش حمایت ما ناتو را به طرفی در این درگیری تبدیل نمی‌کند».

اوکراین انتظار پیشرفت زیادی در مورد عضویت خود در نشست ندارد. به جای آن، کی‌یف به دنبال تضمین‌های امنیتی است.

علاوه بر دعوت رسمی، اولگا استفانشینا، معاون نخست‌وزیر اوکراین در امور اتحادیه اروپا و یکپارچگی یورو-آتلانتیک در ماه گذشته به پلیتیکو گفت: «در بسته‌ای شامل سایر تضمین‌های تداوم کمک‌های نظامی و افزایش همکاری‌ها، ما همچنین انتظار تصمیمات مشخصی در مورد عضویت اوکراین در ناتو داریم».

نشانه‌های امیدوارکننده‌ای برای کی‌یف دیده می‌شود. اعضای ناتو با درخواست استولتنبرگ برای حفظ بودجه کمک‌نظامی به این کشور در سال ۲۰۲۵ به میزان ۴۳ میلیارد دلار موافقت کردند که همان سطح بودجه‌ای بوده که از زمان حمله روسیه به اوکراین، ائتلاف ارائه داده است. روز سه‌شنبه،‌ ایالات متحده از یک بسته امنیتی جدید به ارزش ۲.۳ میلیارد دلار برای اوکراین خبر داد.

بر اساس نظرسنجی شورای روابط خارجی اروپا که روز چهارشنبه منتشر شد، اوکراینی‌ها می‌گویند که بیش از نیاز به پیوستن به ناتو، از غرب می‌خواهند تا سلاح و مهمات بیشتری در اختیار آن‌ها قرار دهد. تنها ۲۲ درصد از اوکراینی‌ها موافق پذیرش عضویت در ناتو در ازای واگذاری سرزمین‌های اشغال‌شده توسط روسیه هستند. در حالی که ۷۱ درصد با چنین معامله‌ای مخالفند.

آندری یرماک، مشاور ارشد ولودیمیر زلنسکی در روز سه‌شنبه شب به گروه کوچکی از خبرنگاران گفت که اوکراین همچنان اهداف جنگی حداکثری خود علیه روسیه برای بازپس‌گیری تمام سرزمین‌های اشغالی را دنبال می‌کند. او تأکید کرد حتی در حالی که برخی از متحدان آمریکایی و اروپایی به طور محرمانه با مقامات کی‌یف در مورد لزوم آغاز مذاکرات با روسیه صحبت می‌کنند، اوکراین «آماده مصالحه نیست».

کی‌یف تنها بر اساس فرمول ۱۰ ماده‌ای صلح خود که به گفته یرماک منجر به «صلحی عادلانه» برای کشورش خواهد شد، حاضر به مذاکره است.