به گزارش اکوایران، دو منبع آگاه روز جمعه گفتند که گروه فلسطینی حماس به متحد خود، حزب الله اطلاع داده است که با یک پیشنویس برای آتش بس در نوار غزه موافقت کرده است، اقدامی که رهبر این گروه قدرتمند لبنانی از آن استقبال کرد.

به گفته این منابع، هیئتی از حماس به ریاست خلیل الحیه، معاون رهبر این گروه، در نشستی در بیروت سید حسن نصرالله، رهبر حزب الله را در جریان آخرین تحولات قرار داد.

در بیانیه حزب الله آمده است که نصرالله با الحیه، معاون رئیس حماس دیدار کرد و «آخرین تحولات امنیتی و سیاسی» در نوار غزه را مورد بررسی قرار داد.

در این بیانیه آمده است: «آن‌ها همچنین آخرین تحولات در مذاکرات جاری، فضای آن‌ها و پیشنهادات ارائه شده برای پایان دادن به تجاوزات خائنانه علیه مردم فلسطین در نوار غزه را مورد بحث و بررسی قرار دادند».

یکی از منابع که از مقامات حزب‌الله است، به رویترز گفت که این گروه به محض اجرایی شدن هر گونه توافق آتش‌بس در غزه، حملاتش را متوقف می‌کند، که بازتاب مواضع قبلی این گروه است. این مقام گفت: «اگر توافقی در غزه حاصل شود، در لبنان از ساعت صفر آتش‌بس برقرار خواهد شد».

یک مقام ارشد دولت آمریکا روز پنجشنبه گفت که حماس اصلاحات قابل توجهی در موضع خود در مورد توافق احتمالی آزادی اسرا با اسرائیل انجام داده است و ابراز امیدواری کرد که این پیشنهاد به توافقی منجر شود که گامی برای آتش بس دائمی باشد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز پنجشنبه به جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا گفت که هیئتی را برای از سرگیری مذاکرات اعزام خواهد کرد و یک مقام اسرائیلی گفت که تیم اسرائیل توسط رئیس سازمان اطلاعات موساد رهبری خواهد شد.