به گزارش اکوایران، دو منبع اسرائیلی به آکسیوس گفته‌اند که انتظار می‌رود بیل برنز، مدیر سیا، در روزهای آینده برای پیوستن به مذاکرات درباره توافقنامه اسرا و آتش‌بس غزه به دوحه سفر کند. 

انتظار می‌رود برنز با نخست وزیر قطر، مدیر موساد اسرائیل و رئیس سرویس اطلاعاتی مصر در تلاش برای پیشبرد توافقی که می‌تواند به آزادی 120 اسیر در دست حماس و پایان ۹ ماه جنگ منجر شود، نشست مشترکی برگزار کند. 

سیا از اظهار نظر در این باره خودداری کرد.

مقامات اسرائیلی و آمریکایی نسبت به قبل خوشبین‌تر هستند.

مقامات اسرائیلی به اکسیوس گفتند، شکاف اصلی باقی مانده بر درخواست حماس برای تعهدات کتبی از سوی ایالات متحده، مصر و قطر است که مذاکرات بر سر مرحله دوم توافق، در طول مرحله اول، بدون محدودیت زمانی ادامه خواهد داشت. 

اما مقامات اسرائیلی و آمریکایی گفتند که اسرائیل معتقد است این موضوعی است که می‌توان و باید برای ادامه مذاکرات مفصل درباره اجرای توافق حل و فصل شود.

به گفته دو مقام اسرائیلی، دیوید بارنیا، مدیر موساد روز جمعه به قطر سفر کرد و با نخست وزیر قطر دیدار کرد.

این مقامات گفتند که بارنیا پیامی را به میانجی‌های توافق رساند که اسرائیل درخواست حماس برای تعهد کتبی در مورد مذاکرات برای مرحله دوم توافق را نمی‌پذیرد. 

در بیانیه دفتر نخست وزیری اسرائیل پس از این نشست آمده است که مذاکره کنندگان اسرائیلی هفته آینده برای ادامه مذاکرات به دوحه خواهند رفت. 

به گزارش روز جمعه اکسیوس، مقامات ارشد اسرائیل گفتند که شکاف باقی مانده بین طرفین در مورد چارچوب توافق بر ماده 14 پیشنهاد اسرائیل متمرکز است. 

این ماده مربوط به مدت زمان مذاکراتی است که قرار است حماس و اسرائیل در مرحله اول توافق آغاز کنند تا در مورد شرایط مرحله دوم به توافق برسند. 

بر اساس زبان اصلی ماده 14، ایالات متحده، قطر و مصر «همه تلاش خود را انجام خواهند داد» تا اطمینان حاصل شود که این مذاکرات به توافق ختم شود و آتش بس تا زمانی که مذاکرات ادامه دارد ادامه یابد. در پاسخ حماس که روز چهارشنبه به اسرائیل ارائه شد، این گروه خواستار حذف عبارت «تمام تلاش» و جایگزینی کلمه «اطمینان از» شده است.

مقامات ایالات متحده به آکسیوس گفتند که دولت بایدن مصالحه‌ای ارائه کرد و پیشنهاد استفاده از کلمه «تعهد» را داد که دولت آن را کمتر الزام آور از کلمه «اطمینان از» اما الزام آورتر از «تمام تلاش» می‌داند.

مقامات اسرائیلی می‌گویند اگر توافق نامه شامل تعهدات کتبی خواسته‌های حماس باشد، این گروه می‌تواند مذاکرات در مورد مرحله دوم توافق را به طور نامحدود به درازا بکشاند.

مقامات ارشد اسرائیلی مدعی هستند که در چنین سناریویی، از سرگیری جنگ برای اسرائیل بدون اینکه نقض توافق تلقی شود، بسیار دشوار خواهد بود.

یکی از نمایندگان حماس به آسوشیتدپرس گفت که این گروه «تعهد و تضمین شفاهی» از میانجیگران در مورد ادامه مذاکرات دریافت کرده است اما گفت که آنها «این تضمین‌ها را روی کاغذ می‌خواهند.»

یک مقام اسرائیلی گفت که یک هیئت اسراییلی اوایل هفته آینده به دوحه سفر خواهد کرد تا درباره مسائل اجرایی باقی مانده بحث و گفتگو کنند. 

آنها شامل جدول زمانی برای استقرار مجدد نیروهای دفاعی اسرائیل در غزه، هویت و توالی اسرای فلسطینی که از زندان‌های اسرائیل آزاد می‌شوند و اینکه آیا اسرائیل می‌تواند آزادی برخی از اسرا را وتو کند، خواهد بود.

کارین ژان پیر، سخنگوی کاخ سفید روز جمعه به خبرنگاران گفت که پرزیدنت بایدن امیدوار است بتوان به توافقی دست یافت اما تاکید کرد که هنوز کار زیادی برای انجام دادن وجود دارد.او افزود: «زمان پایان جنگ فرا رسیده است.»

با این وجود، در حالی که اسرائیل و حماس به توافق آتش‌بس و تبادل گروگان‌ها در نوار غزه نزدیک می‌شوند کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل به نقل از تشکیلات دفاعی این رژیم مدعی  احتمال یک حمله بزرگ توسط حماس در هفته‌های آینده شد.

این رسانه بدون ذکر منبع یا جزئیات بیشتر مدعی شد تشکیلات دفاعی اسرائیل بر این باور است که حماس در تلاش برای جلوگیری از توافق آتش‌بس و جلوگیری از آزادی گروگان‌ها، برای یک حمله بزرگ در هفته‌های آینده در داخل غزه، نزدیک مرز یا در کرانه باختری برنامه‌ریزی کرده است.