به گزارش اکوایران، اداره تحقیقات فدرال (اف‌بی‌آی) توماس متیو کروکس ۲۰ساله را به عنوان مظنون سوءقصد به جان دونالد ترامپ در اجتماع انتخاباتی او در باتلر پنسیلوانیا معرفی کرد.

به نوشته الجزیره، مظنون ساکن پارک بِثِل پنسیلوانیاست و چند ثانیه پس از شلیک گلوله به سوی محل اجتماع ترامپ و هوادارانش، از سوی تک‌تیرانداز هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

ترامپ در شبکه اجتماعی خود گفت که پیش از اینکه محافظان او را از صحنه بیرون بیاورند، یک گلوله «قسمت بالایی» گوش راست او را سوراخ کرد. او همچنین به خانواده شرکت‌کننده در مراسم که توسط مظنون کشته شد، تسلیت گفت.

ترامپ در بیانیه‌ای جدید از مردم به خاطر پیام‌های حمایتشان تشکر کرد: «از همه به خاطر دعاهایتان متشکرم؛ زیرا تنها خدا بود که مانع از وقوع چیزهای غیرقابل‌تصور شد».

کروکس کیست؟

کروکس در حدود فاصله یک‌ساعتی از محل تیراندازی زندگی می‌کرد. طبق گزارش روزنامه محلی، او در سال ۲۰۲۲ از دبیرستان بثل پارک فارغ‌التحصیل شد. به گفته این روزنامه، او جایزه‌ای ۵۰۰ دلاری از ابتکار ملی ریاضی و علوم دریافت کرده بود.

ویدئویی از مراسم فارغ‌التحصیلی سال ۲۰۲۲ توسط نیویورک تایمز منتشر شده که نشان می‌دهد کروکس هنگام دریافت دیپلم دبیرستان خود مورد تشویق قرار می‌گیرد. ویدئویی از آن مراسم که در فضای مجازی منتشر شد، کروکس را با عینک در لباس فارغ‌التحصیلی مشکی نشان می‌دهد.

تروریست جمهوری‌خواه؟

سوابق رأی‌دهندگان ایالتی نشان می‌دهد که کروکس به عنوان یک جمهوری‌خواه ثبت‌نام کرده بود و انتخابات آتی ۵ نوامبر اولین مشارکت در یک رقابت ریاست‌جمهوری می‌بود.

با این حال، پرونده کمیسیون انتخابات فدرال نشان می‌دهد زمانی که او ۱۷ سال داشت، ۱۵ دلار به یک «کمیته اقدام سیاسی» کمک مالی کرد. این سازمان حامی سیاستمداران چپ‌گرا و دموکرات بوده و این کمک‌ها در «پروژه مشارکت ترقی‌خواه» که دموکرات‌ها را به مشارکت در انتخابات تشویق می‌کند، هزینه شد.

جزئیات تیراندازی

طبق ویدئویی که سایت خبری‌سرگرمی تی‌ام‌زی مستقر منتشر کرده، کروکس در حالی که تفنگ در دست داشت، روی پشت‌بام روی شکم دراز کشیده است. تی‌ام‌زی گزارش داد: «این مرد موهای قهوه‌ای بلندتری به تن داشته و به نظر می‌رسد پیراهن خاکستری/شلوار خاکی پوشیده است و همانطور که می‌بینید، قبل از کشیدن ماشه با دقت سعی دارد هدف را از دور مشخص کند».

ترامپ ۷۸ساله تازه سخنرانی خود را شروع کرده بود که صدای تیراندازی بلند شد. او با دست راستش گوش راستش را گرفت، سپس دستش را پایین آورد تا به آن نگاه کند و قبل از اینکه مأموران سرویس مخفی او را دوره کنند، پشت تریبون زانو زد.

او حدود یک دقیقه بعد بالا آمد و شنیده می‌شد که می‌گفت: «صبر کن، صبر کن» و سپس مشتش را در هوا گره کرد. سپس مأموران او را به یک ماشین مشکی بردند.

ویدئوی دوم منتشرشده توسط تی‌ام‌زی تصاویر تار و لرزانی را از پشت‌بام محل ضارب نشان می‌دهد. شخصی خارج از دوربین می‌گوید: «می‌توانی آن مرد را آنجا ببینی. فکر می‌کنم آن‌ها او را زدند، زیرا به نظر مرده است».

باب آیِرز، افسر سابق سیا و تحلیلگر امنیت بین‌الملل به الجزیره گفته که واحد سرویس مخفی مسئول امنیت محوطه «خیلی خوب عمل نکرد». آیرز افزود که نباید آن‌ها می‌گذاشتند فردی مسلح از ساختمانی بالا رفته و به سمت رئیس‌جمهور سابق شلیک کند.

چه پیش می‌آید؟

اف‌بی‌آی گفته که تحقیقات برای تعیین انگیزه کروکس از حمله ادامه دارد. کِوین روژِک، مأمور ویژه اف‌بی‌آی در نشستی مطبوعاتی گفت: «ما در حال حاضر عکس‌ها نگاه کرده و سعی می‌کنیم دی‌ان‌اِی او را بررسی کنیم و تأیید بیومتریک را بگیریم».

متیو کروکس ۵۳ساله، پدر ضارب به سی‌ان‌ان گفت که او نیز در تلاش است تا بفهمد چه اتفاقی افتاده و منتظر می‌ماند تا قبل از صحبت در مورد پسرش، با مجریان قانون صحبت کند.

یو‌اس‌ای تودی گزارش داد که ده‌ها خودروی مأموران انتظامی و امنیتی در خارج از محل اقامت کروکس مستقر شده‌اند. مأموران اداره مبارزه با الکل، تنباکو، اسلحه گرم و مواد منفجره نیز در صحنه حضور دارند و یک گروه ضدبمب نیز در محل مستقر شده‌اند. در همین حال، اطراف محل سکونت مظنون با نوار زردرنگ پلیس بسته شده و اداره هوانوردی فدرال نیز به دلایل امنیتی خاص، حریم هوایی بثل پارک را بسته است.