به گزارش اکوایران، پارلمان اسرائیل در ساعات کاری پایانی روز پنجشنبه با اکثریت قاطع لایحه‌ای را تصویب کرد که تأسیس کشور فلسطین را رد می‌کند.

به نوشته میدل‌ایست آی، تصویب قانون ممنوعیت تشکیل کشور فلسطین در مجلس کنست باعث عصبانیت برخی از دموکرات‌های آمریکا تنها چند روز قبل از سفر بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل به ایالات متحده و سخنرانی در کنگره خواهد شد.

این لایحه با حمایت مشترک ائتلاف نتانیاهو به همراه احزاب راستگرای اپوزیسیون و با اکثریت ۶۸ رأی موافق و تنها ۹ رأی مخالف تصویب شد. بنی گانتز که از سوی بسیاری از رهبران غرب به عنوان شخصیتی میانه‌روتر از نتانیاهو شناخته می‌شود، به همراه حزبش به لایحه رأی مثبت داد.

این لایحه کاملاً ایده تشکیل کشور فلسطین، حتی به عنوان بخشی از توافق مذاکره‌شده با اسرائیل را رد می‌کند. در این قانون آمده است: «کنست (پارلمان) اسرائیل قاطعانه با تأسیس کشور فلسطین در غرب رود اردن مخالفت می‌کند».

در این سند ادعاهای متعددی مطرح شده است تا مخالفت با تشکیل کشور فلسطین توجیه شود. 

این لایحه مدعی می‌شود: «تأسیس کشور فلسطین در قلب سرزمین اسرائیل، خطری وجودی برای اسرائیل و شهروندانش می‌آفریند، درگیری اسرائیل و فلسطین را دائمی می‌کند و منطقه را بی‌ثبات می‌سازد. (در صورت تشکیل کشور فلسطین) مدت کوتاهی طول خواهد کشید تا حماس کنترل دولت فلسطین را به دست گیرد و آن را به پایگاهی برای اسلام رادیکال تبدیل کرده که با محوری به رهبری ایران، برای نابودی اسرائیل همکاری می‌کند».

همچنین این سند ادعا می‌کند: «ترویج ایده کشور فلسطین پاداشی برای تروریسم خواهد بود و تنها حماس و حامیانش را تشویق می‌کند تا این را به عنوان پیروزی و مقدمه‌ای برای تسلط اسلام جهادی در خاورمیانه ببینند».

پیش از این در ماه فوریه، پارلمان اسرائیل لایحه‌ای مورد حمایت نتانیاهو که تشکیل کشور فلسطین را رد می‌کرد، به تصویب رساند؛ اما این لایحه بیشتر واکنشی به گزارش‌هایی درباره به رسمیت شناختن فلسطین از سوی برخی کشورها بود.

لایحه جدید در حالی ارائه می‌شود که قرار است نتانیاهو طی هفته آینده در مقابل کنگره آمریکا سخنرانی کند؛ رویدادی که قبلاً باعث ایجاد شکاف و اختلاف‌نظر در میان قانون‌گذاران دموکرات شده است. همچنین قرار است نتانیاهو با جو بایدن دیدار کند؛ اگرچه آزمایش مثبت کووید ۱۹ بایدن ممکن است این دیدار را پیچیده کند.

بایدن بارها حمایت کشورش از راه‌حل دو کشوری را اعلام کرده است.

این لایحه همچنین مستقیماً با سخنرانی روز چهارشنبه چارلز، پادشاه بریتانیا در تضاد است؛ او در این سخنرانی سیاست انگلستان برای راه‌حل دو کشوری را تکرار کرد.