به گزارش اکوایران، اعلام جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر کناره‌گیری از رقابت‌های ریاست‌جمهوری، کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور را به عنوان نامزد دموکرات‌ها وارد رقابت کرد.

تغییر فوری در سیاست خارجی بایدن؟

برخی از فعالان مترقی به لفاظی ملایم‌تر او در حمایت از اسرائیل و تصمیم او برای عدم حضور در سخنرانی نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در کنگره اشاره کرده‌اند که نشانه‌ای از این است که او می‌تواند بیشتر تحت تأثیر درخواست‌های طرفدار فلسطین از اسرائیل برای پذیرش آتش‌بس و پایان فروش تسلیحات به اسرائیل قرار بگیرد.

به گزارش میدل‌ایست‌ای، با این حال، مقامات سابق ایالات متحده در دولت‌های دموکرات گفته‌اند که با توجه به نقش او به‌عنوان مقام دوم بعد از رئیس‌جمهور بایدن - کمپین او برای ریاست‌جمهوری همین حالا به عنوان ادامه میراث بایدن عرضه شده است - هریس احتمالاً وضعیت موجود را در مورد سیاست خارجی حفظ خواهد کرد.

آرون دیوید میلر، مذاکره‌کننده سابق خاورمیانه برای دولت‌های دموکرات و جمهوری‌خواه، در مصاحبه‌ای به رویترز گفت: «او ممکن است بازیگری پرانرژی‌تر باشد، اما نباید انتظار یک چیز را داشته باشید، تغییر فوری در اصل سیاست خارجی بایدن.»

نگاهی عمیق‌تر به حرفه سیاسی هریس، تصویر سیاستمداری را نشان می‌دهد که به جای داشتن دیدگاه سیاسی منحصربه‌فرد، بر امواج جریان‌های عمومی در کشور سوار می‌شود. این فقدان بینش در هیچ کجا به اندازه نظرات او در مورد خاورمیانه واضح نیست.

به شدت طرفدار اسرائیل با لحن ملایم‌تر در مورد غزه

هریس قبلاً نشان داده است که اگر رئیس جمهور شود، لحنی کاملاً متفاوت از جو بایدن، رئیس جمهور، در مورد مناقشه اسرائیل و فلسطین خواهد داشت.

بنیامین نتانیاهو کامالا هریس

معاون رئیس جمهور تا حد زیادی به رویکرد بایدن در قبال اسرائیل نزدیک بوده است. اما در ماه مارس، او سخنرانی کرد که در آن از اخلال اسرائیل در جریان کمک‌های بشردوستانه به غزه انتقاد کرد. هریس گفت: «با توجه به مقیاس عظیم رنج در غزه، باید فوراً آتش‌بس برقرار شود.» او بعد از تشویق فراوان از سمت جمعیت افزود: «حداقل برای 6 هفته آینده.»

مشخص نیست که قصد مکث در جمله او چه بوده است، اما نشان می‌دهد که هریس از وضعیت رای دهندگان در مورد جنگ با غزه آگاه است.

جیمز زاگبی، رئیس مؤسسه آمریکایی عرب، به وال استریت ژورنال گفت که در ماه اکتبر با هریس صحبت کرد و به نظر می‌رسد که او نسبت به بایدن، که صداهای طرفدار فلسطین را نادیده می‌گیرد، «همدلی بسیار بیشتری» نشان می‌دهد.

اما لفاظی مساوی با تغییر سیاست نیست، و علیرغم موج عظیم احساسات طرفدار فلسطین در میان رای دهندگان حزب دمکرات، هریس هیچ پیشنهاد عمومی مبنی بر اینکه تحت تأثیر این احساسات قرار گیرد، ارائه نکرده است. از سوی دیگر، هریس و نزدیکانش اعلام کرده‌اند که او همچنان حامی سرسخت اسرائیل خواهد بود.

در 24 ژوئیه، هنگامی که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در حال سخنرانی در کنگره ایالات متحده بود، داگ امهوف، همسر هریس، در یک تماس زوم که توسط شورای دموکراتیک یهودیان آمریکا (JDCA) و زنان یهودی برای کامالا میزبانی شد، صحبت کرد. او در این رویدا گفت: «اجازه دهید این را روشن کنم: معاون رئیس جمهور حامی قوی اسرائیل به عنوان یک کشور امن دموکراتیک و یهودی بوده و خواهد بود، و او همیشه تضمین خواهد کرد که اسرائیل بتواند از خود دفاع کند. زیرا کامالا هریس چنین کسی است.»

جهان‌بینی هریس درباره اسرائیل را می‌توان با داستان بزرگ‌تر اهداکنندگان بزرگ و گروه‌های ذینفع ویژه در سیاست انتخاباتی آمریکا نیز مرتبط کرد.جی استریت، گروه لابی صهیونیستی لیبرال که مخالف کمیته روابط عمومی آمریکا اسرائیل، بزرگترین گروه لابی حامی اسرائیل در ایالات متحده است، او را به عنوان نامزد دموکرات‌ها برای ریاست جمهوری تایید کرده است.

در عین حال، او روابط خود را با آیپک حفظ کرده و در سال 2019 با رهبری آیپک ملاقات کرد، در زمانی که پیشتازان اصلی دموکرات‌ها در انتخابات مقدماتی ترجیح دادند از گروه طرفدار اسرائیل دور بمانند. هریس همچنین توسط اکثریت دموکراتیک برای اسرائیل، یکی دیگر از گروه‌های لابی بزرگ طرفدار اسرائیل که به قانون‌گذاران مترقی به دلیل عدم حمایت کافی از اسرائیل حمله کرده است، حمایت می‌شود.

در سال 2017 در اولین رای گیری سیاست خارجی خود به عنوان سناتور آمریکایی، او به انتقاد از خودداری باراک اوباما، رئیس جمهور سابق ایالات متحده از وتو کردن قطعنامه سازمان ملل که شهرک سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری اشغالی را محکوم می‌کرد، رای داد.

در یکی از واضح‌ترین نشانه‌ها که به این واقعیت اشاره می‌کند که او به وضعیت موجود در اسرائیل، از جمله حفظ کمک‌های نظامی، ادامه می‌دهد، یکی از مقامات هریس به Jewish Insider گفت که «معاون رئیس‌جمهور تعهدی تزلزل‌ناپذیر به امنیت اسرائیل داشته است. این امر امروز نیز صادق است».این دستیار گفت: «از 7 اکتبر، او به عنوان بخشی از حمایت دولت ما از اسرائیل در راستای از بین بردن تهدید حماس، عمیقاً با مقامات اسرائیل در ارتباط بوده است.»

شکاف‌های سیاست خارجی

در حالی که سوالاتی در مورد رویکرد هریس در رابطه با روابط ایالات متحده و اسرائیل و رویکرد به وضعیت اسفبار فلسطینیان باقی می‌ماند، در مورد دیدگاه شخصی او در مورد سایر موضوعات در خاورمیانه درک حتی کمتری وجود دارد.

زمانی که بیشتر دموکرات‌ها پس از قتل جمال خاشقجی، ستون‌نویس مقیم آمریکا انتقادات بیشتری نسبت به عربستان سعودی داشتند، هریس به درخواست‌ها برای سؤال از دولت دونالد ترامپ پیوست.

او همچنین به رای قابل اعتماد سنا در مورد قطعنامه‌هایی با هدف پایان دادن به حمایت ایالات متحده از جنگ در یمن به رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی تبدیل شد.

با این حال، زمانی که دولت بایدن روی کار آمد، لحن دموکرات‌ها در مورد عربستان سعودی تغییر کرد، زیرا بایدن تلاش کرده است تا توافق عادی سازی بین ریاض و اسرائیل را تضمین کند.

دولت بایدن همچنین تلاش کرده بود برای بازگشت به توافق هسته‌ای ایران که ترامپ در سال 2018 آن را ترک کرد، دوباره وارد مذاکرات شود. با این حال، مذاکرات از سال گذشته متوقف شده است و بعید است تا پایان دوره بایدن به جایی برسد. هریس از توافق هسته‌ای ایران حمایت کرد و از خروج ترامپ انتقاد کرد، اما مشخص نیست رویکرد او در قبال این موضوع چگونه خواهد بود.

هریس روز پنجشنبه پس از دیدار با نتانیاهو گفت که در برابر رنجی که در غزه می‌گذرد سکوت نخواهد کرد، در حالی که در همان سخنرانی تاکید کرد که اسرائیل «حق دفاع از خود» در برابر حماس را دارد.

این کلمات نشان می‌دهد که هریس یا همچنان در حال تدوین مسیر خود در سیاست خارجی است، یا راه بایدن و دستورالعمل‌های از پیش تعیین‌شده حزب دموکرات در رابطه با اسرائیل را ادامه خواهد داد.