به گزارش اکوایران، اولین سفر خارجی بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از حملات 7 اکتبر، شامل یک برنامه سفر شلوغ و دراماتیک بود: دیدار با جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده و هر دو گزینه احتمالی جانشینی او، سخنرانی سراسری برای کنگره، و رویارویی با معترضان و خانواده‌های اسرا که اغلب در سرزمین‌های اشغالی سعی داشت از آن‌ها دوری کند.

اکنون او بازخواهد گشت تا ببیند که سفر پر سر و صدای او چه تأثیری بر نبردهای متعدد داخلی، با مردم خشمگین، شرکای حکومتی سرکش و رهبران نظامی ناامید خواهد داشت.

به گزارش واشنگتن‌پست، گفتن این موضوع به زمان و نظرسنجی نیاز دارد. اما کارشناسان سیاسی، دیپلماتیک و امنیتی می‌گویند که نتایج احتمالاً متغیر خواهد بود. به این معنی که پایگاه نتانیاهو را تقویت می‌‌کند در حالی که جایگاه عمومی او را به طور قابل توجهی تغییر نمی‌‌دهد. این سفر همچنین فشار بر نتانیاهو را برای دستیابی به توافق آتش‌بس افزایش داد، در حالی که مذاکرات به نقطه حساسی رسیده است، چیزی که او توسط همه، از خانواده اسرا گرفته تا بایدن و دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری، درباره آن تحت فشار قرار گرفت.

سیاست داخلی

رویدادهای واشنگتن و مار-آ-لاگو، تفرجگاه پالم بیچ ترامپ، احتمالاً به چیزی دست یافت که شاید اولویت اصلی نتانیاهو بوده است: یادآوری به حامیان اصلی خود که می‌تواند توجه روسای جمهور و جهان را جلب کند.

آنشل فافر، زندگی‌نامه‌نویس نتانیاهو و خبرنگار اکونومیست در اسرائیل گفت: «او دقیقاً از این سفر به آنچه می‌خواست رسید. او نمایش بزرگی داشت، منظره یک دولتمرد بودن که او به آن می‌بالد.»

دونالد ترامپ بنیامین نتانیاهو

این سفر در حالی انجام شد که موقعیت اسرائیل برای ماه‌ها به دلیل عملیات نظامی در نوار غزه آسیب دیده است. پس از آنکه دادستان ارشد دیوان کیفری بین‌المللی در ماه مه اعلام کرد که به دنبال صدور حکم بازداشت برای نخست‌وزیر به دلیل جنایات در غزه است، خود نتانیاهو ممکن است با اتهامات جنایات جنگی روبرو شود.

او همچنین در کاخ سفید مورد استقبال قرار گرفت، افتخاری که بایدن، که ناامیدی خود را از نتانیاهو پنهان نکرده، بیش از یک سال و نیم از او دریغ کرده بود.

و سخنرانی او در کنگره، که در ساعات پربیننده در اسرائیل پخش شد و بیش از 50 مورد تشویق ایستاده را به نمایش گذاشت، ممکن است برخی از مخالفت‌ها را در پایگاه او متوقف کند و به مبارزه او علیه شورش‌های در حال شکل‌گیری در دولت و حزبش کمک کند.

یوهانان پلسنر، رئیس مؤسسه دموکراسی اسرائیل، گفت: «این بازگشت نتانیاهو به نقش شناخته شده خود در پرداختن به مسئله اسرائیل در یک محیط معتبر به زبان انگلیسی بود. کسانی که مایل به حمایت از او هستند از این موضوع استقبال خواهند کرد.»

بنیامین نتانیاهو آمریکا اسراییل

پلسنر گفت، اما تقویت این پایگاه باعث بازسازی محبوبیت نتانیاهو در میان رای‌دهندگان گسترده‌تر نخواهد شد. حدود دو سوم اسرائیلی‌ها به‌طور مداوم می‌گویند که می‌خواهند نخست‌وزیر به دلیل شکست‌هایی که به حملات حماس منجر شد و به دلیل مذاکره نکردن برای آزادی اسرا از سمت خود کناره‌گیری کند.

انجمن خانواده‌های اسرا و گمشدگان، پس از این مراسم گفت: «چهل و پنج دقیقه سخنرانی و تشویق یک واقعیت غم‌انگیز را پاک نمی‌کند: عبارت «اکنون توافق کنید!» در سخنرانی نخست‌وزیر وجود نداشت.»

اما در سیستم پارلمانی نامتمرکز اسرائیل، نتانیاهو ممکن است بتواند تنها با بازگرداندن امتیاز خود در میان رای دهندگان دست راستی که اکثریت کوچک و چهار کرسی در کنست را به او می‌دهد، به قدرت بچسبد.

روابط با واشنگتن

یکی از مقامات نزدیک به دفتر نخست‌وزیری که به شرط ناشناس ماندن در مورد موضوعات حساس صحبت کرد، گفت که حلقه نزدیک او تا حد زیادی از سفری که نتانیاهو را مجبور به مواجهه با یک رقابت ریاست جمهوری ملتهب کرد، راضی هستند.

نتانیاهو ملاقاتی با بایدن داشت که حداقل علنی بود. او شروع به ترمیم جدایی چند ساله خود با ترامپ کرد، که از نخست وزیر و همسرش به گرمی استقبال کرد.

این مقام اسرائیلی گفت، اما این تیم از رفتار معاون رئیس جمهور هریس، که موقعیت خود را به عنوان نامزد احتمالی دموکرات‌ها تثبیت کرده است، شگفت زده شد. رفتار و لفاظی‌های او نشان می‌دهد که هریس رئیس‌جمهور نسبت به نتانیاهو سخت‌گیرتر از رئیس‌اش رفتار خواهد کرد.  این مقام گفت: «هریس غافلگیرکننده بود. او خشن‌‌تر از حد انتظار بود.»

غزه

هریس از سخنرانی نتانیاهو در کنگره به دلیل یک سفر انتخاباتی خودداری کرد. او پس از دیدار با نخست وزیر در روز پنجشنبه، سخنانی علنی ایراد کرد که بیانیه‌های معمول بایدن در حمایت از حق اسرائیل برای دفاع از خود را تکرار کرد، اما همچنین بر نگرانی جدی خود در مورد مقیاس رنج انسانی در غزه، از جمله مرگ تعداد زیادی از افراد بی‌گناه، غیرنظامیان و تصاویر کودکان مرده و مردم ناامید و گرسنه در حال فرار برای امنیت»، تاکید کرد. او گفت: «ما نمی‌توانیم به خودمان اجازه دهیم در برابر رنج بی‌تفاوت شویم، و من سکوت نخواهم کرد.»

این اظهارات اسرائیلی‌ها را متوجه می‌کند که پیروزی هریس ممکن است تغییری در روابط ایالات متحده ایجاد کند یا نکند، اما احتمالاً لحن را تغییر می‌دهد.

چاک فریلیچ، معاون سابق شورای امنیت ملی اسرائیل و یکی از اعضای ارشد مؤسسه مطالعات امنیت ملی مستقر در تل آویو، گفت: «بیشتر پیام یکسان بود، اما آهنگ آن بسیار بسیار متفاوت بود. او از این جلسه برای بیان اختلافاتش استفاده کرد.»

چشم‌انداز آتش‌بس

گفتگوها برای دستیابی به توافق برای پایان دادن به درگیری‌ها و آزادی اسرایی که هنوز در غزه نگهداری می‌شوند، پس زمینه ثابت سفر نتانیاهو بود. مذاکرات قرار است هفته آینده در رم از سر گرفته شود و میانجی‌گران آمریکایی و عرب می‌گویند که شانس توافق به همان اندازه که قبلا بوده است بالا است.

غزه

از نخست وزیر خواسته شد تا در هر مرحله توافقی منعقد کند. معترضان اسرائیلی به خارج سفر کردند تا شعار «توافق را امضا کن» سر دهند. گاهی اوقات نه چندان دور از تظاهرکنندگان طرفدار فلسطین ایستاده بودند که فریاد می‌زدند: «آتش‌بس همین حالا»

بایدن هشت خانواده اسیر آمریکایی را به کاخ سفید آورد تا از نتانیاهو خواهش کنند، و همچنین اسیر نجات یافته نوآ آرگامانی که با هواپیمای نخست وزیر سفر کرده بود. ترامپ نیز گفت زمان مناسب الان است. این مقام اسرائیلی گفت: «بسیار واضح اعلام شد که همه برای توافق اسرا فشار می‌آورند.»

نتانیاهو گفت که او فکر می‌کند حملات نظامی اخیر اسرائیل حماس را به پذیرش شرایط قابل قبول نزدیک‌تر کرده است، اگرچه تفاوت‌های کلیدی وجود دارد که باید برطرف شود.

اما معضل سیاسی او همچنان پابرجاست: اگر او اجازه دهد یک توافق آتش‌بس سر بگیرد که به جنگ غزه قبل از «پیروزی کامل» علیه حماس پایان دهد، افراطی‌ترین شرکای ائتلاف او را تهدید به سرنگونی کابینه کرده‌اند.

خانواده‌های اسرا امیدوارند سفر نتانیاهو به واشنگتن و تقویت احتمالی که این سفر به رای‌دهندگان راست‌گرا می‌دهد، به او فضای مانور بیشتری بدهد. یا حداقل به او اطمینان بیشتری بدهد که می‌تواند در انتخابات جدید جان سالم به در ببرد.

سفرهای نخست وزیر همچنین به او کمک کرد تا زمان جلسه پارلمان را به پایان برساند - قانونگذاران تعطیلات سه ماهه خود را از دوشنبه آغاز کردند - و هرگونه دسیسه سیاسی را تا پایان سال متوقف کرد.

این که آیا همه این عوامل با هم ترکیب می‌شوند تا سرانجام به درگیری پایان دهند، برای روزها یا حتی هفته‌ها، و پس از پایان پروسه در مذاکرات رم، مشخص نخواهد شد.