به گزارش اکوایران، پس از اینکه کابینه امنیتی اسرائیل مجوز پاسخ نظامی به حادثه روز شنبه در جولان را داد، غیرنظامیان در دو طرف مرز جنوبی لبنان روز دوشنبه برای حمله اسرائیل آماده شدند، حمله‌ای که مقیاس، دامنه و شدت آن هنوز نامشخص است.

به نوشته واشنگتن پست، منطقه گرفتار عدم اطمینان است، امیدوار به یک پاسخ دقیق و حساب‌شده، اما آماده برای یک حمله گسترده که می‌تواند به یک جنگ منطقه‌ای منتهی شود.

ساکنان بیروت از ترس رسیدن حملات مورد انتظار تا پایتخت لبنان، وسایل اضطراری ذخیره کردند. حزب الله تهدید کرد که در صورت انجام این کار، حیفا و دیگر شهرهای اسرائیل را هدف قرار خواهد داد. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه به حامیان خود اشاره کرد که در صورت لزوم، ترکیه می‌تواند وارد اسرائیل شود که موجب سرزنش اسرائیل شد.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، روز دوشنبه در بازدید از بلندی‌های جولان اشغالی، محل حمله مرگبار روز شنبه، گفت که اسرائیل «نمی‌گذارد و نمی‌تواند این موضوع را نادیده بگیرد. پاسخ ما اتفاق خواهد افتاد و شدید خواهد بود.»

این اظهارات پس از آن بیان شد که کابینه امنیتی اسرائیل اواخر روز یکشنبه به نتانیاهو و وزیر دفاعش اجازه داد تا درباره «نحوه و زمان‌بندی» واکنش اسرائیل به حمله موشکی روز شنبه تصمیم بگیرند.

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، گفت: «نگرانی‌ها از این که ممکن است اوضاع از کنترل خارج شود، بسیار زیاد است.»

ارتش اسرائیل روز یکشنبه تعدادی از اهداف حزب الله در عمق لبنان را هدف قرار داد. حسین فکیه، سخنگوی دفاع مدنی لبنان در مصاحبه‌ای گفت که در حمله روز دوشنبه در جاده‌ای در جنوب شرقی لبنان، دو نفر کشته و سه نفر از جمله یک کودک زخمی شدند. اواخر روز دوشنبه، حزب الله از کشته شدن دو تن از اعضای خود خبر داد.

حزب‌الله هرگونه ارتباط با این حادثه را که پس از ماه‌ها درگیری مرزی بین این گروه و ارتش اسرائیل انجام شد، رد کرده است. مقامات اسرائیلی و آمریکایی مدعی شواهد غیرقابل انکاری هستند مبنی بر اینکه این سلاح از مواضع حزب الله شلیک شده است.

جولان

پاسخ «محدود اما قابل توجه»

نتانیاهو از سوی ده‌ها هزار شهرک‌نشین مرزی که ماه‌ها از خانه‌های خود آواره شده‌اند، تحت فشار است تا ضربه‌ای قاطع وارد کند. گالانت قبلاً برای بیرون راندن حزب‌الله از مرزها و تضعیف قابلیت‌های نظامی قابل‌توجه آن فشار می‌آورد.

اما تنها ساعاتی پس از حمله تلاش‌های دیپلماتیک از واشنگتن، پاریس و پایتخت‌های منطقه برای آرام کردن اوضاع آغاز شد. مقامات آمریکایی گفتند که اسرائیل حق دارد به این حمله پاسخ دهد، اما همچنین از متحد خود خواستند که خویشتنداری نشان دهد.

سیگنال‌های اولیه حاکی از آن است که اسرائیل ممکن است به گفته مقامات ناشناس خود به رسانه‌ها عمل کند، که عملیات احتمالی را «محدود اما قابل توجه» توصیف کردند.

به گفته مقامات امنیتی فعلی و سابق، معضل اسرائیل این است که چگونه به حمله پاسخ دهد بدون اینکه حزب الله احساس کند چاره‌ای جز تشدید متقابل ندارد – که ممکن است ایران را مستقیماً وارد جنگ کند. به گفته یک مقام نظامی، ارتش اسرائیل طیفی از سناریوها را آماده کرده است که به طور مرتب با اطلاعات جدید به روز می‌شوند.

برنامه ریزان همچنین به پاسخ‌های اخیر توجه خواهند کرد. این ماه، پس از حمله پهپادی حوثی‌ها که منجر به کشته شدن یک نفر در تل آویو شد، اسرائیل یک روز بعد با یک حمله شدید پاسخ داد که به شدت به یک بندر اصلی یمن آسیب رساند.

تنش با اردوغان

اسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل، یکشنبه به اظهارات مبهم اردوغان مبنی بر اینکه ترکیه می‌تواند مانند لیبی و قره باغ وارد اسرائیل شود، پاسخ داد.

کاتز و رهبران ترکیه که به شدت از جنگ اسراییل در غزه انتقاد کرده‌اند، ماه‌ها است که اظهارات تندی را رد و بدل کرده‌اند.

وزارت خارجه ترکیه روز دوشنبه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «همانطور که نسل‌کشی هیتلر به پایان رسید، نسل‌کشی نتانیاهو نیز به پایان خواهد رسید.»

یک تحلیلگر سیاسی ترکیه این اظهار نظر را کم اهمیت دانست و گفت که همجهت با لفاظی‌های خصمانه اخیر اردوغان در قبال اسرائیل است.