به گزارش اکوایران، حزب‌الله لبنان تهدید کرد که به هر حمله اسرائیل «قطعاً پاسخ خواهد داد».

به نوشته میدلیست آی، یک منبع بلندپایه در این گروه لبنانی گفته که حزب‌الله تهدیدات اسرائیل مبنی بر حمله «شدید» را جدی می‌گیرد و متناسب با آن پاسخ خواهد داد. این مقام ناشناس که روز سه‌شنبه با الجزیره صحبت کرده، گفت که حزب‌الله هر گونه حمله را بدون توجه به این‌که توسط مقامات اسرائیلی «محدود اما مهم» توصیف کنند، به عنوان یک تجاوز تلقی خواهد کرد.

این منبع به شبکه خبری مستقر در قطر گفت که میانجی‌ها از حزب‌الله درخواست کردند که به حمله مورد انتظار اسرائیل پاسخ ندهد، اما این گروه نپذیرفت. این منبع گفت: «ما قطعا به هرگونه تجاوز اسرائیل پاسخ خواهیم داد. رهبری مقاومت در مورد شکل و اندازه پاسخ به هرگونه تجاوز احتمالی تصمیم خواهد گرفت.»

علاوه بر این، این منبع گفت که حزب‌الله انتظار تهاجم زمینی اسرائیل به جنوب لبنان را ندارد. با این حال، اگر اسرائیل چنین اقدامی را انجام دهد، انگیزه‌ای برای این گروه لبنانی خواهد بود تا «اولین قدم‌های خود را در الجلیل بگذارند».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که مقامات اسرائیلی تهدید کرده‌اند در تلافی حمله‌ای که در آخر هفته منجر به کشته شدن 12 نوجوان سوری در بلندی‌های جولان اشغالی شد، به لبنان حمله خواهند کرد. اسرائیل حزب‌الله را مسئول این حمله معرفی کرده، اما این گروه لبنانی به شدت مسئولیت این حمله را رد کرد.

جولان

بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، اسرائیل، روز دوشنبه در جریان بازدید از محل حمله در مجدل شمس گفت: «اسرائیل نمی‌گذارد و نمی‌تواند اجازه دهد این ماجرا به سادگی بگذرد. ما پاسخ خواهیم داد، آن هم به صورتی خشن».

بسیاری از ساکنان این منطقه که از پذیرش شهروندی اسرائیل خودداری کرده‌اند، به دیدار نتانیاهو از این منطقه معترض شده و برخی او را «قاتل» خطاب کردند. 

اندکی پس از این بازدید، برخی از این ساکنان بیانیه‌ای منتشر کرده و تحریک مقامات اسرائیلی برای توجیه خونریزی بیشتر را محکوم کردند. این بیانیه درخواست‌ها برای مقابله به مثل و تلافی را از سوی اسرائیل رد کرده است. این بیانیه تاکید دارد: «[جولان] تلاش برای سوء استفاده از نام مجدل شمس به عنوان یک سکوی سیاسی، به قیمت خون فرزندان ما و صدور بیانیه‌ها [از طرف آنها] را رد می‌کند. ما بر اساس باورهای عربی، اسلامی و توحیدی خود، ریختن حتی یک قطره خون به نام انتقام از فرزندانمان را رد می‌کنیم».

جولان

در همین حال، ترس از یک جنگ منطقه‌ای همه‌جانبه در نتیجه حمله احتمالی اسرائیل همچنان بالاست. به گزارش رویترز، ایالات متحده تلاش‌های دیپلماتیک را برای منصرف کردن اسرائیل از بمباران بیروت یا زیرساخت‌های اصلی غیرنظامی به منظور جلوگیری از تشدید بیشتر، رهبری می‌کند.

با این حال، این منابع به رویترز گفتند،  اسرائیل هیچ تعهدی برای اجتناب از بمباران بیروت یا زیرساخت‌های غیرنظامی نداشته است. مقام‌های اسرائیلی به طور جداگانه به این خبرگزاری گفتند که می‌خواهند «به حزب‌الله صدمه بزنند اما خاورمیانه را وارد جنگی همه‌جانبه نکنند».

در بحبوحه تشدید تنش‌ها، بسیاری از کشورها از شهروندان خود خواسته‌اند که لبنان را ترک کنند و بسیاری از خطوط هوایی بزرگ بین‌المللی پروازهای خود را به بیروت متوقف کرده‌اند.

جورجیا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا روز سه‌شنبه آخرین رهبر جهانی بود که نسبت به احتمال وقوع جنگ تمام عیار ابراز نگرانی کرد. ملونی از اسرائیل خواست که در «تله» انتقام‌جویی نیفتد و خواستار ادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای جلوگیری از تشدید تنش شد.