به گزارش اکوایران، در حالی که رهبران اپوزیسیون دولت ونزوئلا نتایج انتخابات آخر هفته را به چالش کشیده‌اند، معترضان دوباره به خیابان‌ها آمده‌اند.

ماریا کورینا ماچادو از رهبران اپوزیسیون، از خانواده‌ها خواست تا روز سه‌شنبه در «گردهمایی‌های مردمی» در سراسر این کشور آمریکای جنوبی شرکت کنند.

به گزارش الجزیره، ماچادو یک روز قبل به خبرنگاران گفت که بررسی مدارک نتایج موجود در انتخابات روز یکشنبه نشان می‌دهد که ادموندو گونزالس، نامزد ریاست جمهوری، به پیروزی «قطعی و از نظر ریاضی غیرقابل برگشت» بر مادورو دست یافته است.

این دو رهبر اپوزیسیون روز سه شنبه در یک گردهمایی در پایتخت کاراکاس ظاهر شدند. ماچادو با فراخوان اعتراض مسالمت آمیز گفت: «آنچه ما در اینجا با آن مبارزه می‌کنیم، تقلب رژیم است.»

جمعیت زیادی که پرچم‌های ونزوئلا را در دست داشتند شعار می‌دادند: «ما نمی‌ترسیم!»

معترضان مخالف همچنین در طول روز در شهرهای والنسیا، ماراکای، سن کریستوبال، ماراکایبو و بارکویسیمتو راهپیمایی کردند.

این تظاهرات یک روز پس از آن برگزار شد که شورای ملی انتخابات ونزوئلا رسما تایید کرد که مادورو مجدداً توسط اکثریت مردم ونزوئلا برای یک دوره شش ساله دیگر به عنوان رئیس جمهور «برای سال‌های 2025-2031» انتخاب شده است.

این اعلام، خشم گسترده‌ای را برانگیخت و هزاران ونزوئلایی را به خیابان‌های چندین محله در کاراکاس و جاهای دیگر کشاند تا مخالفت خود را با مادورو و دولت او اعلام کنند. آنها با شلیک گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی توسط پلیس مواجه شدند.

یک گروه نظارتی محلی، دیده‌بان مناقشه ونزوئلا، اعلام کرد که تا عصر دوشنبه ۱۸۷ تظاهرات را در ۲۰ ایالت با «سرکوب و خشونت متعدد» که توسط گروه‌های شبه‌نظامی و نیروهای امنیتی انجام شده، ثبت کرده است.

گروه حقوق بشری فورو پنال روز سه‌شنبه اعلام کرد که دست کم 11 نفر در حوادث مربوط به شمارش آرای انتخابات یا اعتراضات کشته شده‌اند.

آلفردو رومرو، رئیس این سازمان، با ابراز نگرانی از «استفاده از سلاح گرم» در تظاهرات به خبرنگاران در کاراکاس گفت: «فقط در یک روز، ما ۱۱ کشته داشتیم.»

در همین حال، حزب اپوزیسیون ونزوئلا ، ولونتاد پاپیلار روز سه‌شنبه در پستی در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد که فردی سوپرلانو، هماهنگ کننده ملی این حزب بازداشت شده است.

گونزالس، نامزد اپوزیسیون ریاست‌جمهوری، از نیروهای امنیتی کشور خواسته است که به اراده ابراز شده در صندوق‌های رأی در روز یکشنبه احترام بگذارند و «سرکوب تظاهرات مسالمت‌آمیز را متوقف کنند.»

او روز سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی نوشت: «ما ونزوئلایی‌ها خواهان صلح و احترام به اراده مردم هستیم.»

مادورو انتقادات را رد می‌کند

مادورو انتقادات و تردیدهای بین المللی در مورد نتیجه رای‌گیری روز یکشنبه را رد کرد و بدون هیچ مدرکی گفت که ونزوئلا هدف یک تلاش برای «کودتا» با ماهیت «فاشیستی و ضدانقلابی» بوده است.

دولت او معترضان را شورشگران خشن خوانده است و مادورو روز سه‌شنبه مستقیماً گونزالس، رقیب ریاست جمهوری خود را مسئول وخامت اوضاع دانست.

رهبر ونزوئلا که برای اولین بار در سال 2013 پس از مرگ سلف خود هوگو چاوز به قدرت رسید، گفت: «من گونزالس را مسئول هر اتفاقی که در ونزوئلا می‌گذرد، خشونت جنایتکارانه، مجروحان، کشته‌ها، ویرانی‌ها می‌دانم.»

مادورو همچنین هشدار داد که «عدالت در راه است.»

خورخه رودریگز، مدیر کمپین انتخاباتی او، خواستار برگزاری راهپیمایی‌های بزرگی از سه‌شنبه برای جشن گرفتن پیروزی شده بود.

پیش از این، ولادیمیر پادرینو، وزیر دفاع ونزوئلا گفت که مادورو از «وفاداری مطلق و حمایت بی قید و شرط» نیروهای مسلح برخوردار است. وزیر امور خارجه در پیامی تلویزیونی گفت مادورو «فرمانده کل ما است که به طور قانونی مجدداً انتخاب شده است.»

تارک ویلیام ساب، دادستان کل کشور به خبرنگاران گفت که تاکنون 749 نفر در جریان اعتراضات دستگیر شده‌اند و افزود که بیشتر آنها به «مقاومت در برابر قدرت و در جدی‌ترین موارد، تروریسم» متهم خواهند شد.

رناتا سگورا، مدیر برنامه آمریکای لاتین و کارائیب در گروه بین المللی بحران، به الجزیره گفت که نگرانی‌هایی در مورد سرکوب گسترده اعتراضات وجود دارد.

سگورا گفت: «در حالی که فشارها در اطراف رئیس جمهور مادورو همچنان افزایش می‌یابد و آمریکای لاتین و بقیه جهان از تایید پیروزی او امتناع می‌ورزند، مگر اینکه ثابت کند که تقلبی در کار نبوده است، شرایط ممکن است بسیار پیچیده شود. اوضاع می‌تواند خیلی خیلی سریع خشونت‌آمیز شود.»

فولکر ترک، مسئول حقوق بشر سازمان ملل متحد نیز نگرانی‌هایی را در مورد «گزارش‌های استفاده نادرست از زور توسط مقامات مجری قانون همراه با خشونت توسط افراد مسلح حامی دولت موسوم به کالکتیوو» مطرح کرد.

ترک در بیانیه‌ای گفت: «مسئولان نقض حقوق بشر باید مورد بازخواست قرار گیرند» و افزود که ونزوئلا در یک «زمان بحرانی» قرار دارد.

او گفت: «من از مقامات می‌خواهم که به حقوق همه ونزوئلایی‌ها برای تجمع و تظاهرات مسالمت‌آمیز احترام بگذارند تا نظرات خود را آزادانه و بدون ترس بیان کنند.»

واکنش‌های بین المللی

نتایج انتخابات ونزوئلا واکنش‌های متفاوتی را از سوی دولت‌های خارجی برانگیخت. ایالات متحده، اتحادیه اروپا و چندین کشور آمریکای لاتین خواستار یک فرآیند شفاف شدند در حالی که متحدان ونزوئلا از جمله چین، روسیه و کوبا به مادورو تبریک گفتند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین روز سه‌شنبه گفت که مخالفان ونزوئلا باید شکست را بپذیرند و نسبت به مداخله خارجی هشدار داد.

بخش نظارت بر انتخابات سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) مستقر در واشنگتن گفت که نمی‌تواند نتایج را به رسمیت بشناسد. OAS قرار است روز چهارشنبه یک جلسه فوق العاده برای بحث در مورد انتخابات برگزار کند.

در گزارش منتشر شده توسط این گروه آمده است که رویدادهای شب انتخابات «استراتژی هماهنگ شده‌ای را که در چند ماه گذشته برای تضعیف یکپارچگی روند انتخابات آشکار شده است» تأیید می‌کند.

در همین حال پرو سفیر خود از ونزوئلا را فراخوانده و پاناما گفته است که روابط با این کشور را به دلیل انتخابات مورد مناقشه تعلیق می‌کند.

رهبران جناح چپ در آمریکای لاتین نیز از کاراکاس خواسته‌اند تا آرای کامل را منتشر کند.

لوئیس موریلو، وزیر امور خارجه کلمبیا نیز، در ویدئویی که بعد از ظهر سه‌شنبه در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، گفت: «برای صلح در ونزوئلا، لازم است تمام نتایج نهایی را ببینیم و آن‌ها توسط جهان بررسی شوند.»

کاراکاس به این انتقادها پاسخ داده و گفته است که کارکنان دیپلماتیک خود را از آرژانتین، شیلی، کاستاریکا، پاناما، پرو، جمهوری دومینیکن و اروگوئه خارج می‌کند. همچنین پروازها از پاناما و جمهوری دومینیکن را به حالت تعلیق درآورده است.

ناآرامی‌های سیاسی جاری نگرانی‌هایی را در مورد سرکوب احتمالی اعتراضات مسالمت‌آمیز و همچنین موج جدیدی از مهاجرت از ونزوئلا ایجاد کرده است.

این کشور در سال‌های اخیر دچار فروپاشی اقتصادی شده است که میلیون‌ها نفر را مجبور به ترک آن کرده است.