به گزارش اکوایران، دیپلمات‌های ایالات‌متحده و اتحادیه اروپا در حال برگزاری گفتگوهای فوری در اطراف خاورمیانه هستند تا از تهدید یک جنگ تمام عیار منطقه‌ای پس از هدف قرار دادن رهبران حزب‌الله و حماس در بیروت و تهران توسط اسرائیل جلوگیری کنند.

به گزارش فایننشال‌تایمز، انریکه مورا، یکی از دیپلمات‌های ارشد اتحادیه اروپا، روز چهارشنبه پس از کشته شدن اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران با مقامات جمهوری اسلامی ایران گفتگو داشت. در حالی که برت مک‌گورک، مقام ارشد مذاکرات خاورمیانه، در عربستان سعودی گفتگوهایی را انجام داد.

فشار دیپلماتیک غرب در حالی صورت می‌گیرد که نگرانی‌ها نسبت به یک درگیری منطقه‌ای گسترده‌تر افزایش یافته است، زیرا جمهوری اسلامی ایران و حزب‌الله به طور جداگانه متعهد شدند که انتقام این حملات را بگیرند.

پس از اینکه دیپلمات‌های اسرائیلی به طرف‌های غربی گفتند که ارتش آن‌ها عملیات بیشتری را برنامه‌ریزی نمی‌کند، مقامات گفتند که مذاکرات بر متقاعد کردن تهران برای عدم پاسخگویی یا انجام اقدامات نمادین متمرکز بود. یکی از دیپلمات‌های غربی درگیر در این مذاکرات گفت: «از شب گذشته همه بر تهران فشار می‌آورند تا پاسخی ندهد و این موضوع را مهار کند».

اسرائیل متعهد شده که رهبری حماس را در قبال حملات 7 اکتبر این گروه که جرقه جنگ گسترده‌تر در غزه و تشدید شدید تنش‌ها در خاورمیانه را زد، نابود کند، اما مسئولیت حمله در تهران را بر عهده نگرفت.

اسرائیل اعلام کرد که حمله بیروت که منجر به کشته شدن فواد شکر، یکی از فرماندهان ارشد حزب الله شد، در پاسخ به حمله موشکی مرگبار روز یکشنبه در بلندی‌های جولان اشغالی و کشته شدن 12 نفر بود.

مورا که مدیر سیاسی و معاون دبیرکل سرویس خارجی اتحادیه اروپا است، تجربه زیادی از مذاکره با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور دارد و هنگام حمله روز چهارشنبه برای مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور جدید، در تهران بود.

پیتر استانو، سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، گفت: «مورا از تعاملات خود با مقامات دولت آینده ایران در تهران برای انتقال موضع اتحادیه اروپا در مورد همه مسائل مربوط به جمهوری اسلامی ایران در راستای سیاست تعامل انتقادی ما استفاده کرد.»

دولت بایدن روز چهارشنبه رایزنی‌های فوری با اسرائیل و سایر متحدان و شرکای دارای نفوذ بر ایران انجام داد تا تلاش کند همه طرف‌ها را از درگیری دور کند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، با همتایان اردنی و قطری خود و لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، با همتای اسرائیلی خود، یوآو گالانت، گفتگو کرد.

مک گورک که روز چهارشنبه به عنوان بخشی از سفری که از قبل برنامه‌ریزی شده بود به عربستان سعودی سفر کرده بود، در آینده برای گفتگوهای بیشتر در مورد جنگ غزه به قاهره می‌رود.

واشنگتن با هشدار دیپلمات‌ها درباره عواقب حملات تلافی‌جویانه در عمق لبنان، تلاش کرده بود اسرائیل را متقاعد کند که به حمله موشکی به بلندی‌های جولان پاسخی سنجیده بدهد. 

حمله در تهران تنها به نگرانی مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه هرگونه واکنشی می‌تواند منجر به درگیری منطقه‌ای شود، افزوده است.

کاخ سفید تلاش کرد تا احتمال جنگ تمام عیار را کم اهمیت جلوه دهد، حتی در شرایطی که مقامات خصوصی پذیرفتند که این لحظه یکی از حساس‌ترین لحظات از 7 اکتبر است. جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت: «ما معتقد نیستیم که تشدید تنش اجتناب‌ناپذیر است و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که تشدید تنش قریب‌الوقوع باشد.»

بلینکن گفت که ایالات متحده هیچ اطلاع قبلی یا دخالتی در حمله به هنیه نداشت اما گفت که این امر بر اهمیت آتش‌بس میان اسرائیل و حماس تاکید می‌کند. او روز چهارشنبه در مصاحبه با کانال  آسیانیوز گفت: «ضرورت دستیابی به آتش‌بس، اهمیتی که برای همه دارد، همچنان پابرجاست.»

با این حال، مقامات آمریکایی اذعان کردند که حمله در تهران بر چالشی که آنها برای دستیابی به یک توافق آتش‌بس برای پایان دادن به جنگ در غزه و تضمین آزادی اسرا با آن روبه‌رو هستند، تاثیر دارد، زیرا هنیه مذاکره‌کننده اصلی حماس با میانجی‌ها بود.

سناتور بن کاردین، رئیس کمیته روابط خارجی سنا، گفت: «هنیه، یکی از مذاکره‌کنندگان ارشد بود، این در حال حاضر شرایط را در مورد مذاکرات اسرا بسیار چالش‌برانگیزتر می‌کند و این اتفاق شرایط حساس را حتی حساس‌تر می‌کند.»

به گفته مقامات فعلی و سابق این مسئله که مناقشه از اینجا به کجا می‌رود ممکن است بیشتر به محاسبات تهران بستگی داشته باشد تا اسرائیل.

جاناتان پانیکوف، افسر ارشد سابق اطلاعاتی که اکنون مدیر ابتکار امنیت خاورمیانه اسکوکرافت شورای آتلانتیک است، گفت: «توانایی واشنگتن برای شکل دادن به رویدادها احتمالاً محدود است». او افزود: «در کوتاه مدت، واکنش ایران، حزب‌الله و حماس به کشته‌ شدن شکر و هنیه، احتمال وقوع جنگ منطقه‌ای یا بازگشت به حملات تلافی‌جویانه را افزایش می‌دهد.»