به گزارش اکوایران، به گفته تحلیلگران، ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ایران و فؤاد شکر، فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در این هفته به بنیامین نتانیاهو - که برای بقای سیاسی خود می‌جنگد - کمک می‌کند تا حمایت داخلی خود را بازیابد، هرچند ممکن است امیدها برای آزادی اسرای اسرائیلی را به خطر بیندازند.

هیو لاوت، کارشناس مسائل اسرائیل و فلسطین در شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا به الجزیره گفت: «قتل هنیه برای اعتبار سیاسی و امنیتی نتانیاهو عالی است. این یک واقعیت سیاسی است.»

اسرائیل مدت‌هاست درگیر ناآرامی‌ها و اختلافات داخلی است، ابتدا با ماه‌ها اعتراض به اصلاحات قضایی بحث‌برانگیز که کابینه نتانیاهو انجام داد، سپس با جنبش فزاینده در انتقاد از شکست نخست‌وزیر در تأمین توافق آتش‌بس با حماس که می‌تواند منجر به آزادی حماس شود.

این هفته، اسرائیلی‌های راست افراطی - از جمله وزیران و اعضای کنست - با عصبانیت به دستگیری سربازانی که متهم به شکنجه و تجاوز به زندانیان فلسطینی بودند واکنش نشان دادند. گروهی به پایگاهی که سربازان در آن نگهداری می‌شدند یورش بردند. اختلافات بین مقامات سیاسی و امنیتی اسرائیل نیز به طور فزاینده‌ای علنی شده است.

با این حال، به گفته تحلیلگران، موج ترورها در این هفته می‌تواند به نتانیاهو کمک کند تا روایت را - حداقل به طور موقت - در داخل اسرائیل تغییر دهد.

در 30 ژوئیه، اسرائیل موشکی شلیک کرد که فواد شکر را در ساختمان مسکونی او در ضاحیه بیروت ترور کرد، از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان که طبق گزارش‌ها در طراحی استراتژی نظامی آن نقش داشت. ساعاتی پس از ترور شکر، اسرائیل هنیه را که به گفته تحلیلگران نقش کلیدی در مذاکرات آتش بس میان حماس و اسرائیل بازی می‌کرد، ترور کرد.

و روز پنجشنبه، یک روز پس از ترور هنیه، اسرائیل مدعی شد که شواهدی در اختیار دارد که نشان می‌دهد محمد ضیف، یکی از اعضای ارشد حماس را نیز در حمله به غزه در 13 ژوئیه کشته است. ضیف یکی از بنیانگذاران اصلی شاخه نظامی حماس، گردان‌های قسام بود. و سال‌ها در لیست افراد تحت تعقیب اسرائیل قرار داشت.

لاوت گفت: «من فکر می‌کنم در جامعه اسرائیل، این لحظه است که می‌توانند بگویند با وجود همه مخالفت‌ها و نگرانی‌ها [درباره جنگ غزه]، اکنون توانسته‌اند به حماس ضربه بزنند و اکنون با حذف افراد حزب‌الله در حال پیشرفت واقعی هستند.»

هنیه تهران

زمینه‌های اشتراک

در طول جنگ ویرانگر اسرائیل در غزه، اصطکاک بین نخبگان سیاسی و امنیتی اسرائیل پدید آمده است.

اولی متعهد به «برچیدن» حماس شده است، در حالی که دومی اذعان کرده است که چنین مأموریتی غیرممکن است و در عوض خواستار راه حلی از طریق مذاکره است که اسرای اسرائیلی را بازگرداند و امنیت اسرائیل را حفظ کند.

به گفته اوری گلدبرگ، کارشناس داخلی امور سیاسی اسرائیل، اسرائیلی‌ها نتانیاهو و همچنین دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی اسرائیل را به ناتوانی در جلوگیری از حمله متهم کردند. اما اکنون به نظر می‌رسد که تشکیلات نظامی و سیاسی اسرائیل با ترورهای اخیر تا حدی جبران کرده و خود را نجات داده‌اند.

اما او گفت که در حالی که بسیاری از اسرائیلی‌ها قتل‌های سیاسی را «پیروزی» در برابر دشمنان خود می‌دانند، اما نگران حمله تلافی‌جویانه ایران و گروه‌های متحد آن هستند و حتی «تسلیم» شده‌اند.

گلدبرگ گفت: «مثل این است که اسرائیلی‌ها مبتلا به اسکیزوفرنی هستند. ما واقعیت‌های منطقه‌ای را تکان می‌دهیم و همه هشدارها را نادیده می‌گیریم و [در تحرکاتمان] به شدت رادیکال به نظر می‌رسیم. از سوی دیگر، [اسرائیلی‌ها] می‌گویند که این [ترورها] باید اتفاق بیفتند.»

اورن زیو، روزنامه نگار و مفسر سیاسی اسرائیلی، موافق است که نیروهای امنیتی با ترور هنیه شهرت خود را در داخل کشور بازگردانده‌اند.

زیو به الجزیره گفت که با توجه به 7 اکتبر و شکست ارتش و سرویس‌های امنیتی، تشکیلات امنیتی اسرائیل می‌خواست نشان دهد که خود را بازیابی کرده است و فکر می‌کنم آن‌ها این را ثابت کردند. ترورها از یک زاویه به نتانیاهو خدمت می‌کند و از زاویه دیگر به دستگاه امنیتی خدمت می‌کند.»

«قربانی کردن اسیران»

در حالی که محبوبیت نتانیاهو از 7 اکتبر به پایین‌ترین حد خود رسیده است، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که سخنرانی او در کنگره باعث جلب حمایت داخلی برای او شد.

این تحولی نگران‌کننده برای منتقدان و مفسرانی است که نتانیاهو را متهم می‌کنند که توافق آتش‌بس را عمداً به تأخیر انداخته و حتی در آن خرابکاری کرده است، زیرا می‌ترسد که این توافق کابینه راست افراطی او را فرو بپاشد و باعث برگزاری انتخابات زودهنگام شود. به نظر آن‌ها، نتانیاهو در حال وقت تلف کردن است، تا زمانی که بتواند محبوبیت کافی برای یک پیروزی دیگر در انتخابات را به دست آورد.

لاوت مشکوک است که بقای سیاسی نتانیاهو بخشی از محاسبات او برای کشتن هنیه، نماینده اصلی حماس در مذاکرات آتش بس بوده است.

او گفت: «این یک فاکتور در ذهن نتانیاهو بود، که کشتن هنیه مذاکرات آتش‌بس را می‌کشد و در نتیجه درگیری و به همراه آن زندگی سیاسی نتانیاهو را طولانی می‌کند. این یک محاسبه بسیار خبیثانه است، اما ما نمی‌توانیم آن را نادیده بگیریم، زیرا این رفتار [نتانیاهو] تا به امروز بوده است.»

زیو گفت بسیاری از اسرائیلی‌ها، به‌ویژه آن‌هایی که خواستار «معامله گروگان‌ها» هستند، ممکن است به زودی لحن خود را در مورد ترور هنیه تغییر دهند، وقتی متوجه شوند که این ترور دستیابی به توافق آتش‌بس را دشوارتر می‌کند.

او به الجزیره گفت: «اسرائیلی‌ها - از جمله خانواده‌های گروگان‌ها - اساساً از نظر اخلاقی با این ترورها مخالف نیستند، اما ممکن است به زودی نگران شوند که امنیت گروگان‌ها به خطر افتاده است. من می‌گویم اکثریت قریب به اتفاق از [ترورها] حمایت می‌کنند، اما برخی نگران زمان آن هستند.»