به گزارش اکوایران، خالد قدومی، نماینده حماس در ایران، جزئیات جدیدی را از ترور اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس و دستیارش وسیم ابوشعبان که بامداد چهارشنبه در تهران رخ داد، افشا کرد.

قدومی روز جمعه در مصاحبه با العربی الجدید ادعاهای نیویورک تایمز مبنی بر اینکه این ترور با استفاده از بمبی که در اقامتگاه هنیه کار گذاشته شده بود انجام شده را رد کرد و چنین گزارش‌هایی را گمراه کننده خواند.

قدومی تصریح کرد که هنیه بامداد روز سه شنبه در رأس هیئتی شامل خلیل الحیا، محمد ناصر و ظاهر جبارین از مقامات ارشد حماس علاوه بر شخص قدومی وارد ایران شد. این هیئت در اواخر همان روز در مراسم تحلیف مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران در مجلس ایران شرکت کرد.

پس از پایان این مراسم، هیئت از نمایشگاه «سرزمین تمدن» در برج میلاد تهران بازدید کردند که در آن هنیه تحت تاثیر ماکت قبه الصخره و نمایش دختر فلسطینی که خانواده‌اش را از دست داده بود قرار گرفت. هنیه همچنین قبل از بازگشت به اقامتگاه خود در ضیافت شامی که توسط رئیس جمهور پزشکیان برگزار شد، شرکت کرد.

قدومی توضیح داد که محل این اقامتگاه مخفی نیست و برای بسیاری شناخته شده است و شایعات در مورد چگونگی کشف این مکان را رد کرد. وی تاکید کرد که هنیه در سفر رسمی بوده و فعالیت‌های وی عمومی بوده است.

هنیه در اواخر شب پس از بازگشت به اقامتگاه، نماز خواند و درباره وقایع روز از جمله تسلیت برای ترور فرمانده نظامی فواد شکر صحبت کرد. هنیه سپس به اتاق خود رفت، در حالی که دستیارش ابوشعبان بیرون نگهبانی می‌داد.

در ساعت 1:37 بامداد انفجاری ساختمان را لرزاند. قدومی گفت که دود غلیظی دیده و بعداً متوجه کشته شدن هنیه شده است. او معتقد است که این حمله با یک پرتابه هوایی، احتمالاً یک موشک یا راکت انجام شده است که خسارت قابل توجهی به ساختمان وارد کرده است.

قدومی گزارش نیویورک تایمز و گزارش‌های مشابه رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر کار گذاشته شدن بمب در زیر تخت هنیه را تکذیب کرد.

وی تاکید کرد که این روایات با هدف تبرئه مسئولیت مستقیم اسرائیل و کاهش عواقب جنایت است. قدومی اسرائیل را به برنامه ریزی و اجرای این ترور با تایید آمریکا متهم کرد و به سفر اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به واشنگتن اشاره کرد.

قدومی تاکید کرد که شهادت هنیه بخشی از درگیری‌های گسترده تر در غزه است که 70 درصد از 40 هزار تلفات آن را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند. وی متعهد شد که خون هنیه به ادامه مقاومت در برابر اشغالگری اسرائیل دامن می‌زند و به آزادی فلسطین از رودخانه تا دریا منجر می‌شود.