به گزارش اکوایران، دو مقام آمریکایی به آکسیوس گفتند، بایدن در تماس «جدی» پنج‌شنبه خود، به‌طور خصوصی از بنیامین نتانیاهو خواست تشدید تنش‌ها در منطقه را متوقف کند و فورا به سمت توافق آتش‌بس و اسرا حرکت کند.

بایدن و دستیاران ارشد او از پیامدهای ترورهای اسرائیل در بیروت و تهران عمیقاً ناراضی هستند، اقداماتی که کمتر از یک هفته پس از اولین دیدار نتانیاهو از دفتر بیضی در چهار سال گذشته انجام شد.

پس از اینکه نتانیاهو هفته گذشته این تصور را ایجاد کرد که به درخواست رئیس‌جمهور برای تمرکز بر دستیابی به توافق غزه توجه دارد، آن‌ها احساس می‌کنند که نتانیاهو بایدن را در مورد برنامه‌هایش برای انجام ترورها بی‌اطلاع نگه داشته است.

دولت بایدن قرارداد اسرا و آتش بس میان اسرائیل و حماس را در مرکز کل استراتژی خود در خاورمیانه برای پس از جنگ قرار داده است.

بایدن شخصاً در تلاش‌ها برای دستیابی به توافق مشارکت دارد و آن را عنصر اصلی میراث خود در شش ماه باقی‌مانده‌اش در قدرت می‌داند.

مقامات آمریکایی به آکسیوس بایدن گفتند که با نتانیاهو تماس گرفت تا درباره آمادگی‌های نظامی مشترک آمریکا و اسرائیل برای تلافی‌جویی ایران و حزب‌الله گفتگو کند، اما همچنین برای اینکه روشن کند از مسیری که نخست‌وزیر اسرائیل در هفته گذشته در پیش گرفته راضی نیست.

یکی از مقامات آمریکایی گفت بایدن از نتانیاهو شکایت کرده است که همین هفته پیش بود که در دفتر بیضی شکل درباره تضمین معامله گروگان‌ها صحبت می‌کردند، اما در عوض نتانیاهو ترور در تهران را انجام داد.

به گفته این مقام آمریکایی، بایدن سپس به نتانیاهو گفت که ایالات متحده به اسرائیل کمک خواهد کرد تا با حمله ایران مقابله کند، اما پس از آن او انتظار دارد که دیگر تشدید تنشی از سوی اسرائیل انجام نشود و حرکت فوری به سمت معامله اسرا دنبال شود.

این مقام آمریکایی افزود: «بایدن همچنین به نتانیاهو هشدار داد که در صورت تشدید مجدد، نباید روی نجات او توسط آمریکا حساب کند.»

سه مقام اسرائیلی آگاه گفتند که در پایان دیدار پنج شنبه گذشته با نتانیاهو در دفتر بیضی، بایدن عصبانی شد، صدای خود را بلند کرد و به نتانیاهو گفت که باید هر چه زودتر به توافقی درباره غزه دست یابد..

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: «بایدن صدای خود را بلند کرد و گفت که می‌خواهد ظرف یک هفته تا دو هفته توافق به نتیجه برسد.»

این مقام اسرائیلی افزود: «بایدن به نتانیاهو گفت که در حال حاضر گروگان‌ها و آتش بس مهم ترین چیز است».

اندکی بعد، زمانی که رئیس جمهور و نخست وزیر اسرائیل با خانواده اسرای آمریکایی در غزه دیدار کردند، بایدن پیام خود به نتانیاهو را تکرار کرد.

بایدن به نتانیاهو گفت: «ما در نقطه عطف قرار داریم... ما باید هر کاری برای پایان دادن به جنگ و رسیدن به ثبات منطقه انجام دهیم، حتی اگر توافق بی‌نقص نباشد. حماس هم اکنون توافق را می خواهد. ممکن است تغییر کند.»

بایدن پنجشنبه شب در مورد تماس خود با نتانیاهو به خبرنگاران گفت: «امروز یک گفتگوی بسیار مستقیم با نخست وزیر داشتم. بسیار مستقیم.»

بایدن گفت که مبنایی برای آتش بس وجود دارد و تاکید کرد که نتانیاهو باید «هم اکنون در مسیر آن حرکت کند.»

بایدن در پاسخ به این سوال که آیا ترور هنیه، رهبر حماس، شانس دستیابی به توافق را از بین برده است، گفت: «کمکی به آن نکرده است.»