به گزارش اکوایران، جی‌دی ونس، معاون‌اول نامزد حزب جمهوری‌خواه سعی کرد ورق را علیه تیم والز، رقیب دموکرات خود برگرداند و ادعا کرد که این فرماندار مینه‌سوتاست که «عجیب‌غریب» است، نه او. 

چه کسی عجیب و غریب است؟

به نوشته سی‌ان‌ان، جی‌دی ونس دموکرات‌ها را به فرافکنی متهم کرد و نحوه بغل‌کردن و بوسیدن همسرش پس از اولین سخنرانی خود به عنوان معاون نامزد جمهوری‌خواهان را با دست‌دادن والز با همسرش در یک تجمع انتخاباتی مقایسه کرد. او گفت که تیم والز با همسرش خیلی رسمی و محکم دست داد و سپس سعی کرد به طرز ناخوشایندی حرکت خود را اصلاح کرده و او را بغل کند.

ونس افزود: «من فکر می‌کنم این دو نفر، کامالا هریس و تیم والز هستند عجیب‌غریب بوده، زیرا با مواضع سیاسی خود برای مردم آمریکا راحت نیستند. بنابراین، آن‌ها به جای اینکه واقعاً به مردم آمریکا بگویند که چگونه زندگی آن‌ها را بهتر می‌کنند، به توهین‌کردن روی می‌آورند. به نظرم این چیز عجیب‌غریبی است».

ونس در پاسخ به این سؤال که آیا منظورش این بود که فرماندار به همسرش علاقه‌ای ندارد، گفت: «والز در یک تجمع ملی و جلوی همسرش عجیب‌غریب رفتار کرد».

در حالی ونس این اظهارات را بیان داشت که دموکرات‌ها با سوارشدن بر یکی از سخنان والز، به نامزد جمهوری‌خواهان و معاون اولش حمله کرده‌اند. هفته‌ها پیش از انتخاب به عنوان معاون اول هریس، والز در مصاحبه‌ای دونالد ترامپ و ونس را «عجیب‌غریب» خواند.

ونس نیز این توهین را «زورگویی مدرسه‌ای» دانست.

توصیف ونس به عنوان عجیب‌غریب تا حدی به دلیل سخنانی بود که او در سال ۲۰۲۱ مطرح کرد و گفته بود که ایالات متحده توسط «زن‌های گربه‌دار بی‌فرزند» اداره می‌شود. او به طور خاص به هریس که نامادری است و پیت بوتیجج، وزیر حمل‌ونقل که هم‌جنس‌باز است، اشاره داشت. ونس گفت که البته خانواده‌های هریس و بوتیجج را می‌شناسد و استدلال کرد که از سخنانش برداشت اشتباه شده است.

با کمتر از سه ماه تا روز انتخابات، ترامپ و ونس با رقابتی کاملاً متفاوت از آنچه ماه گذشته با آن روبرو بودند، مواجه شده‌اند. کناره‌گیری جو بایدن از انتخابات و جایگزینی او توسط هریس به عنوان نامزد دموکرات‌ها، منجر به رقابتی بسیار تنگاتنگ‌تر شده است.

ونس در این مصاحبه اذعان داشت که رقابت فرق کرده و اما تفاوتش این است که ما با فرد متفاوتی رقابت می‌کنیم که بسیاری از آمریکایی‌ها او را نمی‌شناسند».

سناتور اوهایو گفت که هدف جمهوری‌خواهان این است که سیاست‌های ترامپ در دوران ریاست‌جمهوریش را با سیاست‌های دولت بایدن-هَریس مقایسه کنند.

کاملا هریس تیم والز

او توضیح داد: «این کار زمانی که جو بایدن در رقابت‌ها حضور داشت، راحت‌تر بود، زیرا مردم بایدن را با سیاست‌ها مرتبط می‌دانند. اما به نظرم کامالا هریس مالک سیاست‌های دولت بایدن-هریس است؛ خصوصاً اگر این نکته را در نظر بگیریم که جو بایدن به وضوح قادر به انجام این کار (حکمرانی) نیست».

ونس همچنین مدعی شد که هریس کسی بوده که واقعاً در حال تعیین مسیر کاخ سفید است. او خاطرنشان کرد: «چطور می‌تواند غیر این باشد؟ جو بایدن واقعاً خبر ندارد کجاست و چه می‌کند».

سوابق نظامی والز

ونس همچنین در این مصاحبه والز را به «دروغگویی در مورد سوابق نظامیش» متهم کرد. او فرماندار مینه‌سوتا را به خاطر ادعای حمل سلاح در «جنگ» و عدم تصحیح توصیفات گذشته از خود به عنوان کسی که در جنگ خدمت کرده، مورد انتقاد قرار داد.

ونس گفت: «من خدمت نظامی تیم والز را نقد نمی‌کنم؛ من منتقد این هستم که او برای نفع سیاسی، درباره خدمت خود دروغ گفت». او همچنین والز را به «رفتار رسواآمیز» متهم کرد. ونس افزود: «درست نیست در آنچه که انجام داده‌اید اشتباه یا اغراق کنید».

قبل از بازنشستگی برای نامزدی کنگره در سال ۲۰۰۵، والز ۲۴ سال در گارد ملی ارتش خدمت کرد. او در سال ۲۰۰۳ و در حمایت از تلاش‌های جنگی ایالات متحده در افغانستان با واحد خود به ایتالیا اعزام شد، اما هیچ‌وقت در منطقه جنگی حضور نداشت.

ونس خاطرنشان کرد که سرتیپ داگ جولین که فرمانده سابق والز و منتقد دیرینه فرماندار مینه‌سوتاست، روز جمعه به سی‌ان‌ان گفت که والز با بازنشستگی چند ماه قبل از اعزام به عراق، از حضور در جنگ فرار کرد. جولین افزود اطلاعیه اعزام در پاییز ۲۰۰۴ و پیش از بازنشستگی والز منتشر شد.

ونس گفت: «او می‌دانست که قرار است به عراق اعزام شود. او تصمیم گرفت خود را بازنشسته کند؛ زیرا می‌خواست برای انتخابات کنگره نامزد شود. او در این مورد دروغ گفت. او گفت که وقتی تصمیم به بازنشستگی گرفت، نمی‌دانست که قرار است به عراق اعزام شود. این یک دروغ دیگر است؛ همانطور که افسر ارشد او نیز گفت. من خدمت نظامی او را نقد نمی‌کنم. من منتقد بی‌صداقتی هستم؛ بی‌صداقتی که در راستای منافع سیاسی گفته می‌شود».

ونس همچنین گفت که انتخاب والز توسط هریس «یک قضاوت اشتباه جدی است». او توضیح داد: «من نمی‌خواهم از سخنگوی کمپین کامالا هریس چیزی بشنوم؛ من می‌خواهم خود کامالا هریس به آنچه که من گفتم پاسخ دهد. والز گفت که در جنگ خدمت کرده، اما این‌طور نبود. این یک بی‌صداقتی است. حقیقت این است که تیم والز راست نگفت و مهم‌تر از آن، این موضوع به قضاوت کامالا هریس برمی‌گردد».

دسترسی به قرص سقط جنین

ونس گفت که اگر ترامپ دوباره پیروز شود، به دنبال مسدودکردن دسترسی به داروی سقط جنین نخواهد بود. با این حال، او خاطرنشان کرد که رئیس‌جمهور سابق اجازه خواهد داد که ایالت‌ها در مورد سیاست سقط جنین تصمیم‌گیری کنند؛ موضعی که او اذعان داشت منجر تفاوت سیاست ایالت‌های قرمز و آبی می‌شود.

انتخابات آمریکا

ونس در پاسخ به سؤال درباره کیت کاکس، زن تگزاسی که پس از تشخیص جنین خود به یک بیماری ژنتیکی نادر و کشنده مجبور شد برای سقط جنین از ایالت خارج شود، گفت: «ترامپ سعی ندارد از دسترسی زنان دارای بارداری‌های خطرناک به مراقبت‌های پزشکی مورد نیازشان جلوگیری کند».

او افزود: «اما آنچه رئیس‌جمهور سابق گفته این است که ما اجازه می‌دهیم رأی‌دهندگان این تصمیمات را بگیرند». ونس گفت که او شخصاً در مورد اینکه این قوانین چه باید باشند، نظر نمی‌دهد.

نفوذ سیاسی بر نرخ بهره

ونس گفت که با نظر ترامپ در کنفرانس خبری هفته گذشته مبنی بر اینکه رؤسای جمهور باید «حداقل حق اظهار نظر» در مورد سیاست فدرال رزرو داشته باشند، موافق است. او توضیح داد: «رهبری سیاسی این کشور باید حق رأی بیشتری در سیاست پولی کشور داشته باشد. من با او موافقم. این باید اساساً یک تصمیم سیاسی باشد. موافق یا مخالف، باید اجازه دهیم رهبران منتخب آمریکا در مورد مهم‌ترین تصمیماتی که کشور ما با آن مواجه است، نظر دهند».

او گفت: «اینکه کشور به جنگ برود یا نرخ بهره ما چقدر باشد، مسائل مهمی هستند که دموکراسی آمریکا باید پاسخ‌های مهمی برای آن‌ها داشته باشد. من فکر می‌کنم ترامپ فقط می‌خواست بگوید اینطور عجیب است که تعداد زیادی بوروکرات تصمیمات مهمی می‌گیرند. اگر مردم آمریکا سیاست نرخ بهره ما را دوست ندارند، باید فرد دیگری را برای تغییر این سیاست انتخاب کنند. وقتی صحبت از مسائل بزرگ پیش روی ایالات متحده به میان می‌آید، هیچ‌چیز نباید در این کشور فراتر از فرآیند دموکراتیک باشد».

حملات بیشتر به هریس

پس از اینکه ترامپ با زیر سؤال بردن تبار هریس که والدینش مهاجرانی از جامائیکا و هند بودند، جنجال به پا کرد، ونس گفت که معتقد است: «هریس هر چیزی است که خودش می‌گوید».

کاملا هریس

با این حال، او بار دیگر هریس را آفتاب‌پرست سیاسی خواند و استدلال کرد که این همان چیزی است که ترامپ سعی در بیان آن داشت.

ونس گفت: «هریس کمپین سیاسی ندارد. او فیلم بازی می‌کند. او فقط پشت یک تله‌پرامپتر با رأی‌دهندگان سخن می‌گوید. همه چیز از پیش نوشته شده است. هرس از خودش مواضع سیاسی ندارد».

ونس همچنین به مواضع لیبرالی هریس در طول انتخابات مقدماتی ریاست‌جمهوری حزب دموکرات در سال ۲۰۲۰ اشاره کرد؛ رقابتی که او در سال ۲۰۱۹ و پیش از آغاز اولی رأی‌گیری، از آن کناره‌گیری کرد.

ونس گفت: «او توضیح نداده که چرا می‌خواست حفاری هیدرولیکی را ممنوع کند اما اکنون نمی‌خواهد. او می‌خواست پلیس را برچیند اما اکنون نمی‌خواهد. او می‌خواست مرزها را باز کند اما اکنون نمی‌خواهد».

او گفت: «هریس باید پاسخ دهد که چرا سیاست‌هایی برای یک مخاطب و سیاست‌های متفاوتی را برای مخاطب دیگری ارائه می‌کند. من فکر می‌کنم این همان چیزی است که رئیس‌جمهور سابق به آن اشاره داشت. این یک فرد اساساً جعلی است. او بسته به اینکه در مقابل چه کسی قرار دارد، متفاوت خواهد خواهد بود».