به گزارش اکوایران، دونالد ترامپ، نامزد جمهوری خواه ریاست جمهوری آمریکا، روز دوشنبه برای یک مصاحبه دوستانه دو ساعته با کارآفرین میلیاردر، ایلان ماسک، در پلتفرم شبکه اجتماعی ایکس گفتگو کرد. مشکلات فنی شروع مراسم را برای بیش از 40 دقیقه به تاخیر انداخت.

ایلان ماسک در توضیح علت این تاخیر در پستی در شبکه اجتماعی ایکس از یک حمله بزرگ به این شبکه خبر داد. ترامپ در آغاز گفتگو به شکسته شدن رکورد شنوندگان یک مصاحبه اشاره کرد و به ایلان ماسک تبریک گفت.

به گزارش رویترز، در زمان‌هایی از این مکالمه طولانی حدود 1.3 میلیون نفر در حال گوش دادن به آن بودند.

این دو مرد بارها و بارها از هم تمجید کردند. رئیس تسلا از ترامپ به خاطر شجاعت او در جریان سوء قصد به جانش در ماه گذشته تمجید کرد و ترامپ به ماسک به خاطر تمایلش به اخراج کارگرانی که خواستار شرایط بهتر بودند تبریک گفت.

ماسک، ثروتمندترین فرد جهان، با وجود مخالفت جمهوری خواهان با حمایت دولت از خودروسازان برقی مانند تسلا، اندکی پس از تلاش برای ترور ترامپ، حمایت خود را از او اعلام کرد. ماسک در سال 2020 از جو بایدن رئیس جمهور دموکرات حمایت کرد اما از آن زمان به سمت جناح راست حرکت کرده است.

گفتگو با ماسک به ترامپ فرصتی بدون فیلتر داد تا ترکیبی از نارضایتی‌ها، حملات شخصی و ادعاهای اغراق‌آمیز یا نادرست را پخش کند.

ماسک به ترامپ اجازه داد مکالمه را رهبری کند و اظهارات نادرست ترامپ را به چالش نکشید، اظهاراتی مانند این ادعا که کشورهای دیگر مجرمانی را از زندان‌های خود به آن سوی مرزهای جنوبی ایالات متحده می‌فرستند یا قیمت بیکن چهار یا پنج برابر افزایش یافته است.

مطالعات نشان می‌دهد که مهاجران، از جمله مهاجران غیرقانونی در ایالات متحده، نسبت به آمریکایی‌های بومی آمریکا بیشتر مرتکب جرم نمی‌شوند.

این گفتگو آخرین تلاش ترامپ برای باز پس گرفتن توجهات از رقیب دموکراتش، معاون رئیس جمهور کامالا هریس بود.

هریس از زمانی که سه هفته پیش جایگزین بایدن به عنوان نامزد حزب شد، با مجموعه‌ای از تجمعات پرانرژی بر تیتر خبرها تسلط داشت. سرعت پیشرفت او می‌تواند در کنوانسیون ملی دموکرات‌ها در هفته آینده در شیکاگو تقویت شود.

در بیانیه‌ای پس از مصاحبه، جوزف کاستلو، سخنگوی کمپین هریس، گفت: «تمام کمپین ترامپ در خدمت افرادی مانند ایلان ماسک و خودش است. افراد ثروتمند خود شیفته که طبقه متوسط را می‌فروشند و نمی‌توانند یک پخش زنده را در سال 2024 اجرا کنند.»

حمله به هریس

ترامپ چندین بار به هریس توهین کرد و از او به عنوان «درجه سوم»، «بی‌کفایت» و «یک دیوانه چپ رادیکال» یاد کرد.

البته از چهره هریس تمجید کرد. ترامپ درباره تصویری از هریس روی جلد مجله تایم گفت: «او شبیه زیباترین بازیگر زن تاریخ به نظر می‌رسد.» او با اشاره به همسرش ملانیا ترامپ افزود: «این یک نقاشی بود و در واقع، او بسیار شبیه بانوی اول بزرگ، ملانیا بود.»

او همچنین از اینکه هریس جایگزین بایدن در بلیت دموکرات‌ها شده ابراز خشم کرد.

ترامپ

ترامپ با ادعای دروغین که کنار گذاشتن بایدن یک «کودتا» بود، گفت: «او از زمانی که کل این کلاهبرداری شروع شد، مصاحبه‌ای انجام نداده است.»

ترامپ در بسیاری از نظرسنجی‌ها در ایالت‌های خاکستری که احتمالاً برای نتیجه انتخابات 5 نوامبر حیاتی هستند، از بایدن پیش بود، اما اکنون در برخی از همان ایالت‌ها از هریس عقب است.

ترامپ که از منتقدان قدیمی خودروهای برقی است، پس از تایید ماسک، نظر خود را تغییر داده است. روز دوشنبه، او خودروهای الکتریکی ساخته شده توسط تسلا را «باورنکردنی» توصیف کرد.

او همچنین از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی - که همگی قدرتمندان خودکامه هستند - تمجید کرد.

ترامپ به ایکس بازگشت

ترامپ روز دوشنبه برای اولین بار در یک سال گذشته با مجموعه‌ای از پست‌ها به ایکس، که قبلاً توییتر نامیده می‌شد، بازگشت و اکانتی را احیا کرد که در کمپین‌های قبلی و چهار سال حضورش در کاخ سفید از جمله روش‌های اصلی ارتباط بود.

ترامپ اغلب در پلتفرم تروث خود که در فوریه 2022 راه‌اندازی شد پست می‌گذارد، اما پست‌های او در آنجا مخاطبان بسیار کمتری نسبت به ایکس می‌گیرد.