به گزارش اکوایران، تهاجم سریع اوکراین به منطقه کورسک روسیه که هفته گذشته آغاز شد، بزرگترین حمله برون مرزی نیروهای کی‌یف در این جنگ تقریباً 2 و نیم ساله بوده است که آسیب‌پذیری روسیه را آشکار کرده و ضربه دردناکی به کرملین وارد کرده است.

به نوشته اسوشیتدپرس، ارتش روسیه تاکنون برای مقابله با این حمله غافلگیرانه که منجر به فرار ده‌ها هزار غیرنظامی از منطقه شده است، با چالش مواجه بوده است.

برای اوکراین، این حمله یک تقویت شدیداً مورد نیاز برای روحیه نیروها بود، در زمانی که ارتش این کشور با کمبود نیروی انسانی و تجهیزات، با حملات بی امان روسیه در طول بیش از 1000 کیلومتر خط مقدم روبرو هستند.

در اینجا نگاهی به حمله اوکراین و پیامدهای آن می‌اندازیم:

حمله چگونه انجام شد؟

نیروهای کی‌یف سه‌شنبه گذشته از چند جهت وارد منطقه کورسک شدند و در امتداد مرز ۲۴۵ کیلومتری این منطقه با اوکراین، به سرعت بر چند ایست بازرسی و استحکامات صحرایی که توسط گاردهای مرزی و واحدهای پیاده نظام سبک نگهبانی می‌شد، غلبه کردند.

برخلاف حملات قبلی به قلمرو روسیه که توسط گروه‌های کوچکی از داوطلبان روسی ضد کرملین که در کنار نیروهای اوکراینی می‌جنگیدند، انجام شد، بنا بر گزارش‌ها، حمله به منطقه کورسک شامل واحدهایی از چندین تیپ ارتش اوکراین بود.

وبلاگ نویسان نظامی روسیه گزارش دادند که گروه‌های موتوری اوکراینی متشکل از چندین خودروی زرهی هر کدام به سرعت ده‌ها کیلومتر را به داخل خاک روسیه راندند و استحکامات روسیه را دور زدند و سراسر منطقه را وحشت‌زده کردند.

روسیه اوکراین کورسک

متیو ساویل، مدیر علوم نظامی در اندیشکده «روسی» در لندن، روز دوشنبه گفت که نیروهای اوکراینی در برخی جهات تا 30 کیلومتر پیشروی کرده‌اند و به نظر می‌رسد که کل منطقه تحت پوشش این تهاجم حدود 400 کیلومتر مربع باشد، اگرچه مشخص نیست که آن‌ها واقعاً چه مقدار از آن قلمرو را تحت کنترل دارند.

ساویل گفت شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد تا 10،000 سرباز اوکراینی از حداقل چهار تیپ - و احتمالاً بیشتر - درگیر هستند و از تجهیزات ارائه شده توسط غرب از جمله خودروهای جنگی پیاده نظام استفاده می‌کنند.

نیروهای اوکراینی در این حمله به طور گسترده از هواپیماهای بدون سرنشین علیه خودروهای نظامی روسیه استفاده کرده و از تجهیزات جنگ الکترونیکی برای مسدود کردن پهپادهای روسیه و سرکوب ارتباطات نظامی آن استفاده کرده‌اند.

در حالی که گروه‌های کوچک سیار اوکراینی، بدون تلاش برای تثبیت کنترل، در منطقه پرسه می‌زنند، گزارش شده سربازان ساخت استحکامات دفاعی در مناطق خاصی از جمله بخش غربی سودزا، شهری در حدود 10 کیلومتری از مرز آغاز کرده‌اند.

واکنش ارتش روسیه چگونه است؟

نیروهای روسی که غافلگیر شده بودند، نتوانستند پاسخی سریع نشان دهند. با درگیر شدن بخش اعظم ارتش روسیه در حمله به منطقه دونتسک شرقی اوکراین، تعداد کمی از نیروها برای محافظت از منطقه مرزی کورسک باقی مانده بودند. به گفته وبلاگ نویسان ارتش روسیه، واحدهای روسی که در آن‌جا حضور داشتند، بیشتر شامل سربازان وظیفه بودند که واحدهای باتجربه اوکراینی به راحتی به آن‌ها غلبه کردند. تعدادی از سربازان وظیفه اسیر شدند.

کمبود نیروی انسانی باعث شد که فرماندهی نظامی روسیه در ابتدا برای مقابله با حمله به هواپیماهای جنگی و هلیکوپترهای جنگنده متکی شود. به گفته وبلاگ نویسان ارتش روسیه، نیروهای در حال پیشروی اوکراین موفق شدند حداقل یک هلیکوپتر روسی را سرنگون کنند و به هلیکوپتر دیگر آسیب رساندند.

نیروهای کمکی روسیه، از جمله واحدهای نیروهای ویژه و مزدوران سرسخت واگنر شروع به ورود به منطقه کورسک کرده‌اند، اما به نظر می‌رسد که تاکنون نتوانسته‌اند نیروهای اوکراینی را از سودزا و سایر مناطق خارج کنند.

روسیه اوکراین کورسک

به نظر می‌رسید که برخی از نیروهای کمکی فاقد مهارت‌های رزمی بوده و متحمل تلفات شده‌اند. در یکی از نمونه‌ها، کاروانی از کامیون‌های نظامی با بی‌احتیاطی در کنار جاده در نزدیکی یک منطقه جنگی توقف کردند و هدف آتش اوکراین قرار گرفتند.

وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد که اوکراین 945 سرباز را در چهار روز نبرد از دست داده است، اگرچه تعداد روس‌ها کشته شده‌اند و ادعاهای این کشور به طور مستقل قابل تأیید نیست.

مقامات اوکراینی در مورد تهاجم چه می‌گویند؟

زلنسکی برای اولین بار تایید کرد که نیروهای کی‌یف در منطقه کورسک فعالیت می‌کنند و گفت که این تهاجم «صرفاً یک مسئله امنیتی برای اوکراین» است.

زلنسکی در ویدئویی که روز دوشنبه در کانال تلگرامی خود منتشر کرد، گفت که ارتش اوکراین در حال حمله متقابل به نیروهای روسی است که از منطقه کورسک به اوکراین حمله کرده بودند.

زلنسکی گفت که حمله به مواضع روسیه، از جمله فرودگاه‌ها و تاسیسات لجستیکی که برای حمله به اوکراین استفاده می‌شود، «کاملاً منصفانه» است و هدف از این مأموریت «آزادسازی مرز از دست ارتش روسیه» است.

در این ویدئو، ژنرال الکساندر سیرسکی، فرمانده ارشد نظامی اوکراین نیز به رئیس جمهور گفت که نیروهای کیف 1000 کیلومتر مربع از منطقه کورسک را کنترل می‌کنند. این ادعا را نمی‌توان به طور مستقل تأیید کرد.

میخائیلو پودولیاک، مشاور زلنسکی، هفته گذشته پیشنهاد کرد که چنین عملیاتی، دست کیف را در مذاکرات آتی با مسکو بازتر می‌کند.

او گفت: «چه زمانی می‌توان فرآیند مذاکره را به گونه‌ای انجام داد که بتوانیم آن‌ها را تحت فشار قرار دهیم یا چیزی از آن‌ها بگیریم؟ فقط زمانی که جنگ طبق سناریوهای آن‌ها پیش نمی‌رود.»

کرملین چه می‌گوید؟

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، این حمله را یک «تحریک بزرگ» توصیف کرد که شامل «گلوله‌باران بی‌رویه ساختمان‌های غیرنظامی، منازل مسکونی و آمبولانس‌ها» بود.

پوتین گفت که حمله اوکراین تلاشی از سوی کیف برای توقف حمله مسکو در منطقه دونباس اوکراین و به دست آوردن اهرم فشار در مذاکرات احتمالی صلح در آینده است. او روز دوشنبه در صحبت با مقامات ارشد خود قول داد که مسکو به تمام اهداف نظامی خود خواهد رسید.

پوتین گفت: «بدیهی است که دشمن به تلاش برای بی‌ثبات کردن اوضاع در منطقه مرزی برای بی‌ثبات کردن اوضاع سیاسی داخلی کشورمان ادامه خواهد داد.»

الکسی اسمیرنوف، فرماندار موقت منطقه کورسک، روز دوشنبه گفت که نیروهای اوکراینی کنترل 28 شهرک را به دست گرفته‌اند. وی گفت که از آغاز این حمله تاکنون 12 غیرنظامی کشته و 121 تن دیگر شامل 10 کودک زخمی شده‌اند. او گفت که حدود 121,000 نفر مناطق جنگی را ترک کرده یا تخلیه شده‌اند.

روسیه در منطقه کورسک وضعیت اضطراری فدرال اعلام کرد و در آن‌جا و در مناطق همسایه، بلگورود و بریانسک عملیات ضد تروریستی آغاز کرد و به مقامات محلی اختیارات بیشتری برای هماهنگی سریع واکنش اضطراری و تشدید تدابیر امنیتی داد.

تبلیغات دولتی روسیه بر تلاش‌های کرملین برای کمک به ساکنان آواره متمرکز شده است و در عین حال عدم آمادگی ارتش برای این حمله را کم اهمیت جلوه می‌دهد.

اهداف اوکراین چیست و اوضاع چگونه می‌تواند پیش برود؟

کیف می‌تواند با آغاز این تهاجم به دنبال وادار کردن کرملین به منحرف کردن منابع از منطقه دونتسک اوکراین باشد، جایی که نیروهای روسی حملات خود را در چندین بخش افزایش داده‌اند و پیشروی‌های آهسته اما پیوسته داشته‌اند. اگر اوکراین بتواند برخی از دستاوردهای خود در کورسک را حفظ کند، دست کیف در مذاکرات صلح آتی تقویت می‌شود و به آن اجازه می‌دهد تا آن‌ها را با سرزمین‌های اوکراینی تحت اشغال روسیه مبادله کند.

این تهاجم همچنین ضربه‌ای به کرملین وارد کرده است و ناتوانی آن در حفاظت از کشور را برجسته کرده و روایت پوتین را مبنی بر اینکه روسیه زیاد از این جنگ آسیبی ندیده است، درهم شکست.

این تهاجم همچنین سیگنالی قوی به متحدان کیف فرستاد که ارتش اوکراین می‌تواند ابتکار عمل را در جنگ به دست بگیرد - پیامی که به ویژه در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده مهم است.

اما علیرغم موفقیت‌های اولیه، حمله به روسیه ممکن است باعث فرسایش برخی از توانمندترین واحدهای اوکراین شود و سربازان در دونتسک را بدون نیروی کمکی حیاتی رها کند.

تلاش برای ایجاد یک حضور پایدار در منطقه کورسک می‌تواند برای نیروهای اوکراینی چالش برانگیز باشد، زیرا خطوط تدارکاتی آن‌ها در برابر آتش روسیه آسیب پذیر خواهد بود.

ساویل، از اندیشکده روسی، گفت: «با توجه به ذخایر محدودی که در اختیار اوکراین است، حفظ هر نیرویی با هر اندازه‌ای در روسیه و دفاع در برابر ضدحملات، دشوار خواهد بود.»