به گزارش اکوایران، ثروتمندترین مرد جهان و قدرتمندترین مرد سابق و شاید آینده آن، تقریباً روی همه چیز توافق داشتند.

ایلان ماسک، غول فناوری، دوشنبه شب پلتفرم اکس خود را باز کرد و به دونالد ترامپ - که تلاش می‌کند ظهور کامالا هریس، نامزد دموکرات‌ها را متوقف کند - فرصتی داد تا بدون صحت‌سنجی، دروغ‌ها، تئوری‌های توطئه و افراط‌گرایانه‌اش را مطرح کند.

به نوشته سی‌ان‌ان، این گفتگو نمایانگر فصل فوق‌العاده دیگری در مبارزات انتخاباتی ریاست‌جمهوری 2024 ایالات متحده است که با پیچش‌های خیره‌کننده‌اش در هفته‌های اخیر، از جمله سوءقصد علیه ترامپ و پایان نامزدی جو بایدن، منطق را به چالش کشیده است.

رئیس‌جمهور سابق در مخمصه افتاده است و برای کنار آمدن با شروع طوفانی نامزد جدید دموکرات‌ها با مشکل مواجه است. در خلال گفتگوی طولانی آن‌ها، گاهی اوقات به نظر می‌رسید ماسک از قدرت جایگاه و پلت فرم خود استفاده می‌کند تا ترامپ را راهنمایی کند که چگونه استدلال‌های بهتری علیه هریس ارائه دهد.

ترامپ در مقطعی در مورد رقیب دموکراتش که تنها در عرض سه هفته برتری او را از بین برده است، گفت: «او معتقد به چپ رادیکال بودن است» و ادعا کرد که بایدن به‌طور غیرقانونی برکنار شده است تا راه را برای هریس باز کند. او گفت: «او از زمانی که این کلاهبرداری شروع شده، مصاحبه‌ای انجام نداده است، و هر چه می‌خواهید بگویید، این یک کودتا بود. این کودتایی برای رئیس جمهور ایالات متحده بود».

ماسک با ترامپ موافق بود که هریس یک چپ‌گرای رادیکال است و با بیان اینکه رئیس جمهور سابق قوی و مخالفان دموکراتش ضعیف هستند، تملق میهمانش را گفت. 

ماسک قبلاً از ترامپ حمایت کرده بود و دوشنبه شب هیچ شکی باقی نگذاشت که می‌خواهد او را به عنوان پیروز دور دوم انتخابات ببیند. او به ترامپ گفت: «تو راهی به سوی سعادت هستی. و من فکر می‌کنم کامالا برعکس است.».

ماسک که منافع تجاری بزرگی در جلب رضایت دولت بعدی دارد، در بدترین دوران مبارزات انتخاباتی ترامپ تاکنون، حداقل 1.3 میلیون شنونده زنده برای نامزد جمهوری خواه فراهم کرد. و او پیش بینی کرد که حداقل 100 میلیون نفر در روزهای آینده این محتوا را مصرف کنند.

منافع مشترک ترامپ و ماسک

در برخی مواقع در طول این مصاحبه، ترامپ، که ماه‌ها به بایدن به خاطر سنش حمله کرده بود، لکنت زبان داشت و برای تکمیل جملاتش تقلا می‌کرد.

ایلان ماسک

گفت‌وگوی بی‌نظیر بین این سرمایه‌دار و رئیس‌جمهور سابق همچنین نشان داد که هر فرد می‌خواهد چه چیزهایی به دست آورد.

ماسک توانست روی رئیس جمهور احتمالی آینده تأثیر بگذارد، شخصی که به خاطر سبک رهبری معامله‌ای، دیدگاه‌های خود در مورد مهاجرت، اقتصاد، محدود کردن مقررات دولتی و کاهش مالیات مشهور است. شرکت‌های ماسک، از جمله اسپیس ایکس، بازیگر کلیدی در برنامه فضایی ایالات متحده، و تسلا، که خودروهای الکتریکی تولید می‌کند، می‌توانند تحت تأثیر تغییرات در سیاست‌های دولت قرار بگیرند. کل گفتگو مملو از تضاد منافع بود. 

در مقطعی، ماسک حتی پیشنهاد کرد که در دولت ایالات متحده سمتی بگیرد - شاید به عنوان بخشی از یک کمیسیون بهره‌وری برای کوچک کردن دولت اداری. ترامپ گفت که اگر ماسک دخالت داشته باشه، «خوشحال خواهد شد» و خاطرنشان کرد که این مولتی میلیاردر «تعدیل نیرو کننده» خوبی است.

ترامپ از سرمایه گذاری بیش از دو ساعت از وقت خود سود زیادی به دست آورد. ماسک او را در مورد هیچ یک از دروغ ها و اظهارات نادرستش به چالش نکشید - به عنوان مثال، پیش بینی او مبنی بر اینکه اگر در نوامبر شکست بخورد، 60 میلیون مهاجر غیرقانونی به ایالات متحده حمله خواهند کرد.

ماسک در طول این سخنرانی ضمن دفاع از امپراتوری خودروهای الکتریکی خود، تهدید ناشی از گرم شدن کره زمین را کم اهمیت جلوه داد. در همین حال، ترامپ درباره تهدید «گرمایش هسته‌ای» هشدار داد که به گفته او خطری بزرگ‌تر از «گرمایش جهانی» است. مشخص نیست که آیا او می‌خواست به انرژی هسته‌ای اشاره کند یا خیر - که ماسک استدلال کرد «آنقدرها هم که مردم فکر می‌کنند ترسناک نیست».

این گفتگو نمونه خوبی از این بود که چگونه سیاست ریاست جمهوری در آمریکا، توسط رسانه‌های اجتماعی و تضعیف روزنامه نگاری سنتی، دگرگون شده است. شاید ترامپ بدون توییتر رئیس جمهور نمی‌شد. مهارت‌های او در بهره برداری از رسانه جدید بهتر از هر سیاستمدار دیگر، پیروزی او را ممکن کرد.

هشت سال بعد، تحت رهبری ماسک، که آزادی بیان نامحدود را موعظه می‌کند، ایکس بسیاری از تدابیر امنیتی در برابر انتشار دروغ‌ها و تئوری‌های توطئه در سایت را از بین برده است. بنابراین، این یک مکان عالی برای رئیس جمهور سابق است تا از محدودیت‌های رسانه‌های سنتی فرار کند و شبکه واقعیت جایگزین خود را بچرخاند - که در بین میلیون‌ها حامی او بسیار محبوب است.

هرکسی که به مکالمه دو ساعته کامل گوش می‌داد، بیشتر از اینکه متوجه چیز تازه‌ای درباره ترامپ شوند، درباره دیدگاه‌های سیاسی در حال تحول ماسک - و تمایل فزاینده او برای استفاده از قدرت و ثروتش برای بیان آن‌ها یاد می‌گرفت. اما رئیس‌جمهور سابق به شدت از این دوستی جدید در زمان نیاز سیاسی سپاسگزار بود.

ترامپ قبل از خداحافظی به ماسک گفت:«شما مرد شگفت انگیزی هستید، کار باورنکردنی انجام داده‌اید. شما الهام‌بخش بزرگی برای مردم هستید.»