به گزارش اکوایران، کاخ سفید از اختصاص 100 میلیون دلار کمک بلاعوض به دولت‌های ایالتی و محلی خبر داده است تا ساخت خانه‌های جدید در آمریکا سرعت بگیرد. این موضوع یکی از چندین اقدام جدید دولت آمریکا است تا عرضه مسکن تقویت شود.

به نوشته بلومبرگ، دولت بایدن شاهد سطوح کم‌سابقه‌ای از ساخت خانه بوده و این روند در دوران همه‌گیری کرونا با رونق قابل توجهی همراه شد. در حال حاضر تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت، بالاتر از تمام آمارهای ثبت‌شده در این خصوص طی نیم قرن گذشته است. تنها در ماه ژوئن، حدود 60 هزار واحد مسکونی چندخانواری تکمیل شد و در نتیجه این اتفاق، اجاره‌بها در برخی مناطق ایالات متحده در حال تثبیت است.

با این حال، ساخت خانه‌های تک‌خانوار در سطح پایینی است و در ماه ژوئن به پایین‌ترین سطح چهار سال اخیر رسید و در مجموع میزان ساخت مسکن در حالیکه که هنوز در سطح بالایی قرار دارد، از ماه دسامبر یک روند نزولی داشته است.

با توجه به این موضوع که فدرال رزرو نرخ‌های بهره را در سطح ثابت نگه داشته و جمهوری‌خواهان یک قرارداد مالیاتی 78 میلیارد دلاری را که می‌تواند اعتبارات مالیاتی مسکن را تقویت کند، مسدود کرده‌اند، کاخ سفید از ابزارهای دیگری برای اطمینان از ادامه ورود سرمایه به بخش مسکن استفاده می‌کند.

اقدامات بخش‌های مختلف دولتی، به مجوزها، تأمین مالی و مقررات به منظور تسریع ساخت‌و‌ساز رسیدگی می‌کنند.

لائل برینارد، معاون شورای اقتصاد ملی کاخ سفید، اعلام کرده: «رئیس‌جمهور و معاون او بر این موضوع واقف هستند که مسکن یک بخش حیاتی از بودجه خانوار است؛ هم برای یک‌سوم از خانوارهای آمریکایی که خانه اجاره کرده‌اند و هم برای بسیاری از شهروندان که می‌خواهند صاحب خانه شوند. به همین دلیل است که ضرورت دارد ما به فراهم کردن مشوق‌های قابل توجه برای ساخت خانه‌های بیشتر ادامه دهیم.»

کاملا هریس

کامالا هریس، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

با این کمک‌های مالی، کاخ سفید در حال دو برابر کردن برنامه وزارت مسکن و توسعه شهری ایالات متحده برای تشویق شهرها و ایالت‌ها به حذف موانع نظارتی برای ساخت مسکن است. در ماه ژوئن، کاملا هریس، معاون اول رئیس‌جمهور آمریکا، از تأمین سرمایه 85 میلیون دلاری برای 21 منطقه در 19 ایالت و همچنین واشنگتن دی‌سی خبر داد.

به جای تأمین سرمایه پروژه‌های منفرد، هدف ایجاد ظرفیت بلندمدت برای افزایش عرضه مسکن از طریق تشویق شهرها برای اصلاح قوانین خود است. برای مثال، مقامات شهر بِند ایالت اورگن، یک کمک بلاعوض به ارزش 5 میلیون دلار دریافت کردند تا یک برنامه‌ پنج‌ساله را توسعه دهند که هدف آن افزایش ساخت خانه و رسیدگی به مشکلات مربوط به محدودیت‌های زیرساختی ادامه‌دار است.

آدریان تادمن، سرپرست دبیرخانه HUD، گفت: «دولت فدرال هیچ ابزار واقعی برای کمک به رهبران دولت‌های محلی و ایالتی در پذیرش برخی از این ایده‌ها نداشته است. ساخت مسکن یک تجربه محلی است. دولت فدرال به شریک واقعی کمک به رهبران محلی تبدیل شده است.»

اعلامیه روز سه‌شنبه شامل چندین بخش دولتی است. به عنوان مثال، کاخ سفید در حال اصلاح برنامه‌ای در وزارت حمل‌ونقل است که هدف آن در دسترس قرار دادن میلیاردها دلار تأمین مالی کم‌هزینه برای توسعه‌های مسکونی با تمرکز بر حمل‌و‌نقل است.

توسعه‌دهندگان، شهرداران و سایر مقامات آمریکایی شکایت داشتند که بارهای نظارتی طراحی‌شده برای پروژه‌های ریلیِ میلیارد دلاری برای انواع تبدیل‌های اداری به مسکونی که این برنامه برای تسهیل آن در نظر گرفته شده بود، بسیار پرهزینه است. طبق دستورالعمل جدید وزارت حمل‌و‌نقل، بسیاری از وام‌ها برای چنین برنامه‌هایی، از بررسی زیست‌محیطی تحت قانون سیاست ملی محیط زیست معاف خواهند شد.

نیره تاندن، مدیر شورای سیاست داخلی کاخ سفید، گفت: «بررسی گسترده قانون سیاست ملی محیط زیست برای ساختمان‌هایی که قبلا وجود داشته‌اند، هم به زمان تولید مسکن و هم به هزینه مسکن می‌افزاید. اگر بتوانید آن را در شش ماه به جای یک سال بسازید، این موضوع هزینه‌ها را پایین می‌آورد.»

وزارت مسکن و توسعه شهری و وزارت خزانه‌داری نیز در حال گسترش تأمین مالی کم‌هزینه فدرال در دسترس آژانس‌های مسکن ایالتی و محلی از طریق یک ابتکار مشترک خطرپذیری عمومی-خصوصی هستند که از سال 2021 تاکنون منجر به ساخت ده‌ها هزار واحد مسکن جدید شده است.

عکس 2

در حال حاضر تعداد واحدهای مسکونی در دست ساخت در آمریکا، بالاتر از تمام آمارهای ثبت‌شده در این خصوص طی نیم قرن گذشته است.

تاکنون کمپین ریاست‌جمهوری هریس برنامه مسکن مفصلی منتشر نکرده است. مقامات کاخ سفید در مورد این تلاش‌ها اظهار نظر نکردند. اما در کارزار انتخاباتی، او از اقدامات اجرایی اخیر کاخ سفید، از جمله درخواست از کنگره برای معرفی سقف اجاره برای مالکان شرکت‌ها، حمایت کرده است.

هریس در بیانیه‌ای گفت: «هر آمریکایی سزاوار مسکن مناسب است تا سرپناهی برای زندگی داشته باشد. به همین دلیل است که رئیس‌جمهور بایدن و من برنامه‌ای برای ساخت میلیون‌ها خانه جدید در جوامع سراسر کشور داریم که منجر به کاهش هزینه اجاره و کمک به خرید خانه برای آمریکایی‌های بیشتری خواهد شد. امروز، دولت بایدن-هریس گام مهم دیگری برای کمک به جوامع در سراسر کشور برای حذف موانع ساخت مسکن ارزان‌تر برمی‌دارد.»