به گزارش اکوایران، رییس‌جمهور ایالات متحده گفت تصور می‌کند در صورت دستیابی به توافق غزه، ایران ممکن است از حمله به اسرائیل منصرف شود.

به نوشته باراک راوید، گزارش‌گر آکسیوس، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، به خبرنگاران گفت که انتظار دارد اگر در چند روز آینده مذاکرات آتش‌بس غزه و مبادله اسرا به انجام برسد، ایران از حمله احتمالی به اسرائیل خودداری کند.

 ایالات متحده، مصر و قطر از اسرائیل و حماس خواسته‌اند تا در دور نهایی و قطعی مذاکرات روز پنجشنبه شهر دوحه برای توافق مبادله اسرا و برقراری آتش‌بس در غزه شرکت کنند.

کاخ سفید مدعیست به شدت نگران است که اگر ایران و حزب الله در این روزها به اسرائیل حمله کنند، مذاکرات ناکام و هرگونه توافق احتمالی از بین خواهد رفت.

مقامات آمریکایی گفته‌اند در حالی که ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل حاکی از آن است که ایران تدارک نظامی برای حمله به اسرائیل  دیده است، اما مقامات عالی ایران هنوز دستور نهایی برای انجام این حمله را نداده‌اند.

مقامات ارشد سیاسی و نظامی ایران گفته‌اند که ایران قصد دارد ترور اسماعیل هنیه رهبر سیاسی حماس توسط اسرائیل در ماه گذشته در تهران را تلافی کند.

یکی از مقامات آمریکایی ادعا کرد: «ایران و حزب‌الله در حال بررسی هیتند. برنامه‌ریزی‌های زیادی در حال انجام است، اما هنوز تصمیمی گرفته نشده است».

بایدن تاکید کرده که نگران حمله احتمالی ایران به اسرائیل و پیامدهای آن بر توافق گروگان گیری و آتش بس است. او گفته در صورت وقوع این اتفاق، «دستیابی به توافق سخت‌تر می‌شود»، اما تسلیم نمی‌شود. بایدن افزود: «ما خواهیم دید که ایران چه می کند. خواهیم دید که چه اتفاقی می افتد». بایدن در پاسخ به این سوال که آیا انتظار دارد در صورت دستیابی به توافق آتش‌بس، ایران حمله تلافی‌جویانه‌اش را متوقف کند، گفت: «این انتظار من است».

 مقامات آمریکایی گفته‌اند که برت مک‌گورک، مشاور ارشد بایدن در اموذ خاورمیانه روز سه‌شنبه وارد قاهره شد تا با مقامات مصری درباره توافق غزه و ترتیبات امنیتی برای مرز مصر و غزه گفتگو کند. انتظار می رود مک‌گورک روز چهارشنبه به دوحه سفر کند.

عاموس هوخشتاین، مشاور ارشد بایدن روز سه‌شنبه به لبنان سفر کرد و انتظار می‌رود روز چهارشنبه با مقامات لبنانی گفتگو کند تا تنش‌ها با حزب‌الله را -که تهدید کرده به ترور فرمانده ارشد نظامی‌اش توسط اسرائیل در بیروت پاسخ دهد- کاهش دهد.

انتظار می‌رود بیل برنز، مدیر سازمان سیا، هم روز پنج‌شنبه به قطر سفر کند و ریاست تیم ایالات متحده را برای دور نهایی مذاکرات پیرامون توافق آتش بس و گروگان گیری غزه برعهده بگیرد.

در همین شرایط، سخنگوی پنتاگون روز  اعلام کرد که حمله جمهوری اسلامی به اسرائیل این هفته «به‌طور قطع ممکن» است و این تهدید باید جدی گرفته شود.

پت رایدر، سخنگوی پنتاگون، در گفتگو با خبرنگاران اظهار داشت که به دلیل تنش‌های جاری در خاورمیانه و احتمال حمله علیه اسرائیل، منابع نظامی بیشتری به منطقه منتقل شده‌اند.

او  در پاسخ به سوالی درباره احتمال حمله جمهوری اسلامی در این هفته گفت: «این احتمال قطعاً وجود دارد. ما باید این تهدید را جدی بگیریم و در حال انجام این کار هستیم». او گفت: «پیام ما بسیار واضح است؛ ما از دفاع اسرائیل حمایت می‌کنیم و اقدامات اخیر ما در منطقه این را نشان می‌دهد.»

رایدر همچنین اعلام کرد که وزیر دفاع لوید آستین دستور اعزام گروه ضربت ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس آبراهام لینکلن به خاورمیانه را صادر کرده است تا به همراه گروه ضربت ناو هواپیمابر یو‌اس‌اس تئودور روزولت در منطقه حضور داشته باشد. علاوه بر این، زیردریایی هدایت‌شونده موشک یو‌اس‌اس جورجیا نیز به منطقه اعزام شده است.