به گزارش اکوایران، یک فیزیکدان روس با ارسال نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، از او خواسته اوکراین را با سلاح اتمی هدف قرار دهد تا نتیجه جنگ سریع‌تر مشخص شود و مسیرهای تأمین که از طریق آن‌ها انتقال کمک‌های غرب به اوکراین ممکن می‌شود، مسدود شوند.

به نوشته نیوزویک، نسخه‌ای از نامه ارسالی آناتولی ولینتسف، فیزیکدان و استاد دانشگاه دولتی پرم، به رئیس‌جمهور روسیه توسط روزنامه مستقل روسی نوایا گازتا به دست آمده است. این نشریه سپس مصاحبه‌ای با ولینتسف در مورد محتوای نامه انجام داد.

جنگ پوتین در اوکراین که اکنون در سومین سال خود قرار دارد، در روزهای اخیر شدت یافته، آن هم پس از آنکه کی‌یف در 6 آگوست (16 مرداد) یک حمله غافلگیرانه را به منطقه کورسک روسیه انجام داد. نتیجه این حمله این بود که اوکراین توانسته به اندازه‌ای که روسیه از ابتدای جنگ به تصاحب خاک این کشور اقدام کرده، بخش‌هایی از خاک روسیه را از آن خود کند.

الکساندر سیرسکی، فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین، اعلام کرده کی‌یف در حال حاضر حدود هزار کیلومتر مربع از کورسک را در اختیار دارد.  

روابط میان واشنگتن و مسکو به شکل فزاینده‌ای تحت تأثیر تصمیم پوتین برای حمله همه‌جانبه به اوکراین در فوریه 2022 قرار گرفته است. مقامات روسی به طور معمول ناتو را به همدستی در جنگ با ارائه کمک و تسلیحات به کی‌یف متهم می‌کنند.

ولینتسف به روزنامه نوایا گازتا اعلام کرده که به پوتین گفته است استفاده از سلاح‌های اتمی در جنگ را در نظر بگیرد تا با سرعت بیشتری به تمامی اهداف دست یابد، آن هم با توجه به اینکه این جنگ از دو سال و نیم ادامه دارد.

اوگفته: «شرایط در خط مقدم بسیار پیچیده شده است و مسکو نتوانسته هیچگونه اقدام نظامی بزرگ و موفقی انجام دهد. در حالیکه روسیه در جنگ وضعیت بهتری دارد، ما بسیار آهسته پیشروی می‌کنیم.»

این فیزیکدان همچنین اعلام کرد: «مردم [روسیه] این سوال را دارند که بالاخره چه زمانی جنگ تمام می‌شود و ما به آنچه که می‌خواستیم، می رسیم؟ ثانیا باید حملات در خاک روسیه را تحمل کنیم و این حملات در واقع توسط غرب سازماندهی شده است. با کمک سلاح‌های غربی، با کمک منابع اطلاعاتی آن‌ها، در واقع با مشارکت مستقیم غرب و ما پاسخ نمی‌دهیم. و در اینجا مردم یک سوال دارند: چرا به درستی پاسخ نمی‌دهیم در حالیکه ما یک قدرت هسته‌ای هستیم؟»

این فیزیکدان پیشنهاد استفاده از سلاح‌های اتمی را برای حمله به تونل بسکیدی اوکراین ارائه کرده است؛ یک خط آهن در منطقه لویو که طبق گزارش‌ها برای انتقال سلاح‌های غربی استفاده می‌شود که نیروهای مسلح اوکراین از آن‌ها استفاده می‌کنند.

او گفته: «بسیار دشوار است که با استفاده از سلاح‌های معمولی بتوان اهداف را نابود کرد، آن هم با توجه به اینکه تونل‌ها مورد اعتمادترین پناهگاه‌ها در برابر بمب هستند.»

این فیزیکدان افزوده قدرت ویرانگری سلاح‌های اتمی بسیار بیشتر است.

ولینتسف پیشنهاد کرد از "بمب‌های هیدروژنی کوچک" برای انجام "حمله هسته‌ای ملایم" به این تونل به منظور مسدود کردن مسیرهای اصلی تأمین سلاح، استفاده شود.

او گفت: «بله، مقداری رادیواکتیویته ایجاد خواهد شد. اما این گزینه‌ای است که آلودگی رادیواکتیو زیادی در اتمسفر و خاک باقی نمی‌گذارد. بله تلفات وجود خواهد داشت، اما می‌توان این کار را با حداقل تخریب انجام داد.»

ولینتسف این درگیری را به عنوان «جنگ فرسایشی» توصیف کرد.

او افزود: «بدون کمک غرب، جنگ مدت‌ها پیش به پایان می‌رسید. چگونه می‌توان این کمک‌های غربی را قطع کرد؟ باید جلوی جریان تسلیحات و تجهیزاتی که به دولت اوکراین اجازه وجود می‌دهد، گرفته شود.»