به گزارش اکوایران، ترامپ در طول سال‌های گذشته و پس از شکست در انتخابات 2020 تلاش کرده است تا حزب جمهوری‌خواه را از مخالفانش پاکسازی کند. رویترز در گزارشی سطح این پاکسازی گسترده را شرح داده است. این گزارش در دو قسمت ترجمه شده که در ادامه قسمت اول آن را می‌خوانید.

 آغاز پایان کار سیاسی

زمانی که تام رایس، نماینده کنگره آمریکا به استیضاح دونالد ترامپ به دلیل تحریک گروهی که در ژانویه 2021 به ساختمان کنگره آمریکا یورش بردند رای داد، این آغاز پایان کار سیاسی او بود.

تماس‌ها و ایمیل‌های خشمگین - از جمله سه تهدید به مرگ - دفتر جمهوری‌خواه کارولینای جنوبی را پر کرد. سال بعد، زمانی که رایس برای ششمین دوره نامزد شد، یک معاون کلانتر اغلب از او در رویدادهای عمومی محافظت می‌کرد. ترامپ در انتخابات مقدماتی این حزب از دشمن رایس حمایت کرد. در یک گردهمایی، رئیس‌جمهور سابق به رای‌دهندگان هشدار داد که این نماینده کنگره «با دموکرات‌ها شریک شد تا به حزب جمهوری‌خواه خنجر بزند و صادقانه بگویم که از پشت به کشور ما خنجر بزند.»

رایس در مرحله اولیه له شد. او به رویترز گفت که امروز، محافظه‌کاری که سابقا عزیز بود، توسط متحدان سابق و برخی دوستان قدیمی طرد شده است. او احساس می‌کند که توسط جمهوری‌خواهان دیگر مورد خیانت قرار گرفته است که «به‌جای پایبندی به سوگند خود و دفاع از قانون اساسی، تصمیم گرفتند که موقعیت و قدرتشان ارزش بیشتری داشته باشد.»

تام رایس

مرد بی‌وفا

در تثبیت سومین نامزدی متوالی جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری، دونالد ترامپ و سرسخت‌ترین پیروانش از تهدید و آزار و اذیت برای تغییر شکل اساسی حزب ریگان استفاده کرده‌اند و مقامات و فعالانی را پاکسازی کرده‌اند که به‌اندازه کافی به ترامپ و برنامه‌اش «عظمت را به آمریکا بازگردانیم» وفادار نبودند. ترامپ این وفاداری را در هر سطحی از حزب، از مقامات کوچک ایالتی و محلی گرفته تا اعضای کنگره، دبیران کابینه و رقبای ریاست جمهوری، تحمیل کرده است و خواستار انتقام از کسانی است که در مقابل خواسته‌های او مقاومت می‌کنند، علیه منافع او رای می‌دهند یا از متحدانش عبور می‌کنند.

بر اساس بررسی رویترز از نزدیک به 20000 پست در تروث، ترامپ از زمان راه‌اندازی پلتفرم رسانه اجتماعی تروث خود در اوایل سال 2022، بیش از 600 حمله به جمهوری‌خواهان دیگر کرده است و بیش از 100 مقام حزبی، فعالان و چهره‌های راست‌گرای رسانه‌ای را محکوم کرده است.

یکی از اهداف اخیر: برایان کمپ، فرماندار جمهوری خواه ایالت خاکستری جورجیا، که ترامپ در سال 2020 با اندکی اختلاف آن را از دست داد. ترامپ در گردهمایی 3 اوت، کمپ را به دلیل امتناع از کمک به براندازی انتخابات ریاست جمهوری گذشته با عنوان «برایان کوچولو» مورد سرزنش قرار داد. ترامپ حمله خود به کمپ را به عنوان بخشی از پاکسازی گسترده حزب مطرح کرد.

ترامپ درباره کمپ گفت: «او پسر بدی است. او مردی بی‌وفا است.» اوایل آن روز، او در تروث نوشت: «ما باید حزب را از افرادی که با نامزدهای ما مخالفت می‌کنند و شکست دادن چپ رادیکال را برای یک رئیس جمهور محبوب جمهوری‌خواه سخت‌تر می‌کنند پاکسازی کنیم.» کمپ به درخواست اظهار نظر پاسخ نداد.

برایان کمب

 بازگشت عظمت به آمریکا

اسلحه اصلی ترامپ، تایید اوست که اغلب برای بیرون راندن افراد بی‌وفا از قدرت به کار می‌رود. بررسی تاییدیه‌های او توسط رویترز نشان می‌دهد که از آغاز سال 2022، او رقبای جمهوری‌خواه را علیه حداقل 13 عضو حزب خود در کنگره که به خیانت متهم شده‌اند، حمایت کرده است. همه به جز سه نفر از 13 نفر صندلی‌های خود را از دست دادند یا از رقابت کنار رفتند.

و از 10 نماینده جمهوری خواه مجلس نمایندگان که به استیضاح او رای دادند، تنها دو نفر در سمت خود باقی مانده‌‌اند. چهار نفر از رقبای اولیه مورد حمایت ترامپ، از جمله لیز چنی، یکی از اعضای سابق رهبری مجلس نمایندگان، شکست خوردند و چهار نفر دیگر تصمیم گرفتند نامزد نشوند. بر اساس گزارش‌های پلیس، سوابق دادگاه و اظهارات عمومی خود، حداقل هفت نفر از سوی حامیان ترامپ تهدید یا مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

ترامپ همچنین مقامات رده پایین حزب را در معرض تحقیر قرار می‌دهد که اغلب باعث هدف آزار و اذیت قرار گرفتن آن‌ها و شکست سیاسی می‌شود. رویترز دریافته که بیش از یک چهارم از اهداف جمهوری‌‌‌‌‌خواه او در تروث قانونگذاران ایالتی، قضات ایالتی، مقامات انتخابات محلی و دیگر شخصیت‌های سیاسی نسبتا رده پایین بودند.

کارولین لیویت، سخنگوی ستاد انتخاباتی ترامپ، در پاسخ به سوالی درباره حملات رئیس‌جمهور سابق به جمهوری‌خواهان گفت: «پرزیدنت ترامپ به ساختن یک جنبش سیاسی تاریخی و متحد ادامه می‌دهد تا آمریکا را دوباره قوی، ثروتمند و امن کند.»

سونامی راجرز

گلن راجرز، قانونگذار و مزرعه‌دار محافظه‌کار تگزاس، پس از شرکت در رای گیری سال گذشته برای استیضاح دادستان کل ایالت، کن پکستون، یکی از متحدان ترامپ، به دلیل اتهامات سوء‌استفاده از مقامش به نفع یک اهداکننده، با ارعاب مواجه شد. پکستون در نهایت تبرئه شد، اما این رأی باعث خشم جناح راست جمهوری‌خواه و در نهایت شخص ترامپ شد. یکی از پست‌های فیس‌بوک به راجرز هشدار داده بود که باید برای مرگ آماده شود.

تخریب‌گران روی تابلوهای تبلیغاتی او رینو -اختصار کلمه فقط به اسم جمهوری‌خواه- نقاشی کردند. سپس، چند روز قبل از رای‌گیری نامزدی حزب، ترامپ در رسانه‌های اجتماعی به راجرز حمله کرد و او را رینو خواند و از رقیب جمهوری‌خواهش که او را برکنار کرد، حمایت کرد.

راجرز در مصاحبه‌ای گفت که این اتفاقات «مثل یک سونامی بود... افرادی هستند که ترامپ را مانند یک خدا می‌پرستند.» او همچنان قصد دارد به ترامپ رای دهد و دموکرات‌ها را به‌عنوان چپ‌گرای افراطی می‌داند.

انتخابات آمریکا

ارعاب بخش بزرگی از قدرت است!

رویترز حداقل 39 مورد از مقامات منتخب ملی و ایالتی جمهوری‌خواه را که از سال 2021 به دلیل انجام اقدامات یا بیان دیدگاه‌هایی که در تضاد با ترامپ و برنامه MAGA (عظمت را به آمریکا بازگردانیم) تلقی می‌شود، تهدید یا مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند، ثبت کرده است. این اهداف شامل جمهوری خواهانی بود که ادعای نادرست ترامپ مبنی بر دزدیده شدن انتخابات 2020 را زیر سوال بردند.

سارا لانگول، استراتژیست سابق جمهوری‌خواه که نشریه ضدترامپ را منتشر می‌‌کند و یک گروه، «رای دهندگان جمهوری‌خواه علیه ترامپ» را اداره می‌کند، گفت: «ارعاب بخش بزرگی از قدرت است.» او گفت که جمهوری‌خواهانی که مخالف ترامپ هستند باید این احتمال را در نظر بگیرند که با تهدید یا ارعاب حامیان او مواجه شوند و از سیاست رانده شوند. «جدا کردن ترس از خشونت سیاسی و ترس از خودکشی شغلی دشوار است.»

ترامپ

نتیجه: زمانی که ترامپ نامزدی ریاست جمهوری جمهوری خواهان را در 18 ژوئیه پذیرفت، حزب کاملاً پشت سر او بود. اکثر منتقدان برجسته جمهوری‌خواه او در صف بودند، از جمله قدرتمندترین رقیب او، نیکی هیلی فرماندار سابق کارولینای جنوبی و ویلیام بار، دادستان کل سابق. هر دو ترامپ را نامناسب برای سمت خود خواندند، اما بعداً منصرف شدند و گفتند به او رای خواهند داد.

چاقوی دو لبه

برخی از کارشناسان سیاسی می‌گویند که حملات ترامپ علیه جمهوری‌خواهان خطرات سیاسی را به همراه دارد. زمانی که رقیب دموکرات ترامپ برای کاخ سفید، جو بایدن، رئیس جمهور 81 ساله بود، که ماه‌ها در نظرسنجی‌ها از او عقب بود و نگرانی‌ها در مورد سنش سنگین بود، این حملات کمتر اهمیت داشتند.

دیوید واسرمن، سردبیر ارشد Cook Political Report که یک نشریه سیاسی غیرحزبی است، گفت از آنجایی که جانشین بایدن، معاون رئیس جمهور کامالا هریس، حتی در نظرسنجی‌ها با او برابراست، حملات درون حزبی ترامپ، مانند حمله به کمپ، «آسیب به خود» است. او گفت که در یک رقابت تنگاتنگ، ترامپ به حمایت میانه‌روهای جمهوری‌خواه نیاز دارد.

داگ کول، استراتژیست جمهوری‌‌‌خواه که شرکت‌ های‌گراند مستقر در فینیکس در اواخر ژوئیه از رای دهندگان در آنجا نظرسنجی کرد، گفت در آریزونا، جایی که ترامپ اخیراً به سمت پیروزی می‌رفت، هریس اکنون با رای دهندگان مستقل و غیروابسته هفت درصد نسبت به ترامپ پیشی دارد. اوایل آگوست کول گفت: «او با جمهوری‌خواهان میانه رو مشکل دارد. نمی‌دانم این پیش‌فرض پاکسازی حزب چگونه به او کمک می‌کند.»

مجموع نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که هریس و ترامپ در آریزونا به طور کلی برابر هستند.