به گزارش اکوایران، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه رهبری ارمنستان را به «خرابکاری» در توافق بازگشایی مسیرهای ترانزیتی در منطقه متهم کرد.

به نوشته اسبارز، اظهارات لاوروف بخشی از مصاحبه او با کانال یک روسیه بود؛ اما تنها بخش مربوط به ارمنستان در وب‌سایت وزارت امور خارجه روسیه همزمان با سفر روز دوشنبه ولادیمیر پوتین به آذربایجان برجسته شد. لاوروف از لزوم گشایش سریع مسیرهای ترانزیتی ارمنستان و آذربایجان حمایت کرد. او در این مصاحبه گفت: «ما طرفدار سریع‌ترین نتیجه‌گیری توافق صلح و بازگشایی ارتباطات (مسیرهای ترانزیتی) هستیم».

وزیر خارجه روسیه افزود: «متاسفانه رهبری ارمنستان توافق امضاشده توسط نیکول پاشینیان (نخست‌وزیر ارمنستان) در مورد مسیرهای ترانزیتی که از منطقه سیونیک این کشور می‌گذرد را تضعیف می‌کند. درک معنای چنین موضعی دشوار است. من مطمئن هستم که بنیادی که در چهارچوب اسناد سه‌جانبه گذاشته شده همچنان کاملاً عملی است». منظور لاوروف توافقنامه ۹ نوامبر ۲۰۲۰ است که به عملیات نظامی علیه جمهوری خودخوانده قره‌باغ پایان داد.

اوایل این ماه، مشاور ویژه الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان به رادیو آزادی ارمنستان گفت که ایروان و باکو با توافق دوجانبه تصمیم گرفته‌اند موضوع گشایش مسیرهای ترانزیتی بین دو کشور را در مذاکرات جاری بر سر معاهده صلح لحاظ نکنند. الچین امیربایوف، مشاور علی‌اف ادعا کرد که ازای موافقت باکو برای خارج‌کردن موضوع بازگشایی مسیرهای حمل‌ونقل و سایر نگرانی‌ها از معاهده صلح، آن‌ها جایگزین قابل قبولی برای کردیدور «زنگزور» که آذربایجان را به نخجوان متصل می‌سازد، پیدا کرده‌اند.

وزارت خارجه ارمنستان با تأیید اینکه موضوع بازگشایی مسیرهای حمل‌ونقل بخشی از معاهده صلح نخواهد بود، به این ادعا پاسخ داد، اما اعلام نکرد که برای فرمول کریدور زنگزور که توسط باکو و آنکارا مطرح شده، جایگزینی دارد یا خیر.