به گزارش اکوایران، تایوان در سال آینده میلادی هزینه‌های دفاعی خود را به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش خواهد داد که هشتمین سال افزایش متوالی بودجه دفاعی این کشور محسوب می‌شود؛ تایوان سعی دارد با این روش، از اقدامات تهدیدآمیز چین جلوگیری کند.

به نوشته بلومبرگ، کابینه تایوان هزینه‌های نظامی را در سال آینده میلادی به 20/2 میلیارد دلار افزایش خواهد داد که 7/7 درصد بالاتر از سال 2024 است. این میزان مساوی با 2/45 درصد از تولید ناخالص داخلیِ تخمینی تایوان در سال 2025 است.

تایوان در حالی این اقدام را انجام داده که با تهدیدات فزاینده از سوی چین روبه‌روست. پکن ادعا می‌کند این جزیره خودگردان، بخشی از قلمروی چین است.

پکن وعده داده در نهایت تایوان را تحت کنترل درآورد و اگر لازم باشد از گزینه نظامی برای این کار استفاده می‌کند. شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهور چین، در سال‌های اخیر فشارهای نظامی و دیپلماتیک بر این جزیره را افزایش داده است؛ اتفاقی که نگرانی درباره تبدیل شدن تنش‌ها به یک جنگ واقعی را در پی داشته است. 

این هزینه‌کرد همچنین شامل یک بودجه ویژه است تا به وسیله آن هواپیماهای نظامی خریداری شود و عمده این جنگنده‌ها توسط آمریکا تأمین خواهد شد.

با این حال، تحویل این خریدها به تایوان، یک فرآیند کلیدی است. حمل سلاح‌های آمریکایی شامل هواپیماهای جنگنده، به دلیل مشکلات مربوط به توسعه نرم‌افزاری با تأخیر همراه شده است.

همچنین این تردید وجود دارد که آیا هزینه‌های نظامی تایوان می‌تواند پایدار بماند یا خیر. این افزایش در چند سال گذشته با بودجه ویژه‌ای که از طریق بدهی عمومی تأمین می‌شود، تقویت شده است. مشخص نیست که آیا این سازوکار پس از سال 2026 همچنان برقرار خواهد بود یا خیر.