به گزارش اکوایران، والدین فرزندان خود را از مقامات محلی پنهان می‌کنند تا از تخلیه اجباری شهر پوکروفسک در شرق اوکراین، یک مکان استراتژیک مهم، در میان هشدارها مبنی بر پیشروی سریع نیروهای روسی، جلوگیری کنند.

با پیشروی نیروهای روسی، علیرغم تهاجم خود اوکراین به خاک روسیه که مسکو را غافلگیر کرده است، از جوامع داخل و اطراف پوکروفسک خواسته می‌شود تا ظرف دو هفته آینده فرار کنند.

به گزارش سی‌ان‌ان، روز پنجشنبه، روسیه تاکید کرد که تلاش اوکراین برای فشار به منطقه مرزی بریانسک را خنثی کرده است، در حالی که اوکراین همچنان به پیشروی خود در منطقه کورسک ادامه می‌دهد.

جنگ اوکراین2

«شهر را تخلیه کنید»

در منطقه دونتسک اوکراین، کودکان به همراه والدین یا قیم قانونی خود به اجبار از مناطق خاصی از جمله پوکروفسک تخلیه خواهند شد.

پوکروفسک شهر بزرگی نیست. حدود 60000 نفر قبل از جنگ در آنجا زندگی می‌کردند و بسیاری از آنها از زمان شروع تهاجم تمام عیار آنجا را ترک کرده‌اند. اما به لطف دسترسی آسان به کوستیانتینیوکا، یک مرکز نظامی دیگر، به عنوان یک مرکز کلیدی برای ارتش اوکراین عمل می‌کند.

ارتش اوکراین روز چهارشنبه گفت که پوکروفسک اکنون حساس‌ترین جبهه جنگ است. سربازان در حال دفع حملات روسیه و نبرد در چندین مکان هستند.

به گفته اداره نظامی شهر پوکروفسک، کل جامعه شهر پوکروفسک، شهر میرنوهراد مجاور و 39 روستای اطراف را در بر می‌گیرد.

به گفته دولت، روزانه حدود 600 تا 700 نفر تخلیه شده‌اند. روز پنجشنبه، شبکه راه آهن ملی اعلام کرد که حداقل 371 نفر با قطار از پروکروفسک تخلیه شدند و شبکه باید 9 واگن اضافه کند تا جمعیت زیادی را در خود جای دهد.

یوری ترتیاک، مقام محلی، رئیس اداره نظامی در شهر میرنوهراد، که اکنون کمتر از 3 مایل از خط مقدم فاصله دارد، هشدار جدی داد: «صبر نکنید. اوضاع بهتر نمی‌شود، فقط بدتر می‌شود. اینجا را ترک کنید.»

اما ترتیاک گفت که بسیاری از مردم هنوز تمایلی به ترک ندارند و حتی تا آنجا پیش می‌روند که فرزندان خود را از مقامات محلی مخفی می‌کنند و مدیریت نظامی را مجبور به بازدید از خانه‌ها می‌کنند.

ترتیاک روز سه شنبه در یک مصاحبه رادیویی گفت: «دشمن سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت در حال پیشروی است. بنابراین ما در تلاش هستیم تا حد امکان برای تخلیه مردم تا پایان هفته اقدام کنیم.»

نیروهای اوکراینی از جاده‌ای که این دو منطقه را به هم وصل می‌کند برای تامین مجدد خطوط مقدم و تخلیه مجروحان به سمت دنیپرو استفاده می‌کنند.

جنگ اوکراین1

بسیاری از کسانی که پوکروفسک را تخلیه می‌کنند شامل کودکان می‌شوند. یکی از افراد تخلیه شده، کاترینا، قرار است به همراه پسر نوجوان و دختر کوچک خود شهر را ترک کند.

«من از زمان تولدم 30 سال است که اینجا زندگی می‌کنم. آیا می‌توانید تصور کنید که زندگی در اینجا برای تمام عمر و ناگهان رها کردن همه چیز چگونه است؟»

در حالی که جوامع پوکروفسک و اطراف آن همچنان زیر آتش هستند، وزارت دفاع روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که سربازان روسی روستای مژوو در شرق اوکراین را به عنوان بخشی از تهاجم مداوم خود در این منطقه اشغال کرده‌اند.

این وزارتخانه مدعی شد که واحدهایی از گروه مرکزی نیروهای مسلح روسیه کنترل مژوو را در منطقه دونتسک که به طور غیرقانونی به روسیه ضمیمه شده، به دست گرفتند. ارتش اوکراین درباره وضعیت این روستا اظهار نظری نکرده است.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین روز چهارشنبه گفت که نیروهای اوکراینی در منطقه شرقی برای دفع پیشروی احتمالی روسیه تقویت می‌شوند.

جنگ اوکراین

دفع حمله به بریانسک

در همین حال، به گفته فرماندار محلی، نیروهای روسیه روز چهارشنبه تلاش اوکراین برای حمله به منطقه مرزی بریانسک را دفع کردند.

الکساندر بوگوماز فرماندار منطقه روز پنجشنبه در کانال رسمی تلگرام خود گفت: «در 21 اوت، تلاش برای نفوذ اوکراین به خاک فدراسیون روسیه در منطقه کلیموفسکی در منطقه بریانسک متوقف شد.»

بوگوماز گفت که نیروهای سرویس امنیت فدرال روسیه و واحدهای نظامی به تلاش اوکراین برای نفوذ پاسخ دادند و افزود که منطقه‌ای که در آن درگیری‌ها رخ داده اکنون باثبات و تحت کنترل روسیه است.

اوکراین در مورد تهاجم ادعایی اظهار نظری نکرده است.

اوکراین قبلاً منطقه بریانسک را در عملیاتی که از زمان تهاجم این کشور به روسیه بیش از دو هفته پیش آغاز شده بود، هدف قرار داده بود.

پیشروی جسورانه برون مرزی اوکراین در منطقه کورسک روسیه باعث شده است که نیروهای کیف بیش از 1000 کیلومتر مربع (386 مایل مربع) از خاک روسیه را تصاحب کنند و پل‌های کلیدی در بخش غربی این کشور را از بین ببرند.

این حمله - که مایه شرمساری بزرگی برای کرملین است - نشان دهنده یک تغییر قابل توجه در تاکتیک‌های کیف است و اولین باری است که نیروهای خارجی پس از جنگ جهانی دوم وارد خاک روسیه می‌‌شوند.