به گزارش اکوایران، عبدالفتاح السیسی، رئیس‌جمهور مصر در نشست روز یکشنبه خود به ژنرال ارشد آمریکا درباره خطرات درگیری گسترده در لبنان هشدار داد.

ژنرال نیروی هوایی، چارلز براون، رئیس ستاد مشترک ارتش ایالات متحده، ساعاتی پس از تبادل موشکی بزرگ بین اسرائیل و حزب الله لبنان، وارد مصر شد.

حزب الله صدها راکت و پهپاد را به سمت اسرائیل پرتاب کرد و اسرائیل گفت که برای خنثی کردن این حمله، لبنان را با حدود 100 جت هدف قرار داده است. این یکی از بزرگترین رویارویی‌ها در بیش از 10 ماه جنگ مرزی اسرائیل و حزب الله است.

به نوشته رویترز، دفتر سیسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که رهبر مصر به براون گفته است که جامعه بین‌الملل باید «برای کاهش تنش و توقف وضعیت تشدید که امنیت و ثبات کل منطقه را تهدید می‌کند، تمام تلاش‌ها را به کار گیرد و فشارها را تشدید کند.»

در این بیانیه آمده است: «(سیسی) در این زمینه نسبت به خطرات گشودن جبهه جدیدی در لبنان هشدار داد و بر لزوم حفظ ثبات و حاکمیت لبنان تاکید کرد.»

براون در جریان این سفر که در آن با وزیر دفاع و رئیس ستاد این کشور نیز دیدار کرد، اظهار نظر علنی نکرد.

براون قبل از ورود به منطقه در روز شنبه در اظهاراتی به رویترز گفت که قصد دارد در مورد راه‌ها برای جلوگیری از تشدید تنش‌هایی صحبت کند که می‌تواند به یک درگیری گسترده‌تر تبدیل شود.

سخنگوی براون گفت که ژنرال آمریکایی در این دیدارها درباره راه‌های «جلوگیری از گسترش درگیری» بحث و گفتگو کرده است.

براون قبل از سفر به مصر با سرلشکر یوسف الحنیتی، رئیس ستاد مشترک ارتش اردن در امان ملاقات کرد.

سخنگوی براون در بیانیه‌ای گفت که دو رهبر نظامی درباره «تشدیدهای منطقه‌ای و تلاش‌ها برای کاهش تنش‌ها» گفت‌وگو کردند.

در بیانیه آمده است: آنها همچنین درباره «فوریت به نتیجه رساندن آتش بس در غزه و قرارداد آزادی گروگان‌ها» گفت‌وگو کردند.

دولت جو بایدن به دنبال محدود کردن پیامدهای جنگ غزه بین حماس و اسرائیل بوده است که اکنون در یازدهمین ماه خود است. این درگیری بخش‌های وسیعی از غزه را با خاک یکسان کرده، باعث درگیری‌های مرزی بین اسرائیل و جنبش حزب‌الله لبنان شده که مورد حمایت ایران است و حملات حوثی‌های یمن به کشتی‌ها دریای سرخ را برانگیخته است.

در همین حال، نیروهای آمریکایی در سوریه، عراق و اردن مورد حمله گروه‌های همسو با ایران قرار گرفته‌اند.

فراتر از خطرات تشدید تنش بزرگ بین اسرائیل و لبنان، مقامات آمریکایی هر گونه اقدام نظامی از سوی ایران را به دقت زیر نظر دارند، که متعهد شده است به ترور رهبر حماس در تهران واکنش جدی نشان دهد.