به گزارش اکوایران، بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه روز یکشنبه گفت که تلاش‌ها برای بهبود روابط با ترکیه تاکنون نتیجه ملموسی نداشته است.

اسد در سخنرانی خود در پارلمان سوریه با اشاره به تلاش‌های روسیه، ایران و عراق برای مصالحه گفت: «این ابتکارات علی‌رغم جدیت و اشتیاق واقعی میانجی‌گران، هیچ نتیجه قابل ذکری در بر نداشت».

به نوشته رویترز، ترکیه در سال 2011 پس از آغاز جنگ داخلی سوریه، که در آن از شورشیان مخالف اسد حمایت می‌کرد، روابط خود را با سوریه قطع کرد. اسد شورشیان را تروریست می‌نامد.

اسد گفت: «راه‌حل صراحت است. بازیابی یک رابطه مستلزم حذف عواملی است که منجر به نابودی آن شده است.»

رئیس‌جمهور سوریه به صراحت گفت که اگرچه او می‌خواهد نیروهای ترکیه از سوریه خارج شوند، این پیش‌شرطی برای گفت‌وگو نبوده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه در اوایل ماه ژوئیه گفت که از اسد برای گفتگوهای احتمالی برای احیای روابط دعوت خواهد کرد.

یک روزنامه ترکیه‌ای پیشتر گزارش داده بود که اردوغان و اسد ممکن است در ماه اوت با یکدیگر دیدار کنند، اما یک دیپلمات ترک این گزارش را رد کرد.

روسیه در تلاش برای تسهیل دیدار بین دو رهبر است که در تلاش برای احیای روابط هستند. عراق نیز در ماه ژوئیه گفت که ممکن است برای تسهیل دیدار رهبران دو کشور تلاش کند.