به گزارش اکوایران، دو منبع امنیتی مصری گفتند که در مذاکرات آتش‌بس غزه که روز یکشنبه در قاهره انجام گرفت، هیچ توافقی حاصل نشد و نه حماس و نه اسرائیل چندین مورد سازش ارائه‌شده توسط میانجی‌ها را نپذیرفتند. این امر تردیدها در مورد شانس موفقیت آخرین تلاش آمریکا برای پایان‌دادن به جنگ ۱۰ ماهه را تشدید کرد.

به نوشته رویترز، اما یک مقام ارشد آمریکایی گفتگوهای قاهره را «سازنده» خواند و گفت که در این نشست، همه طرف‌ها با انگیزه برای رسیدن به «توافق نهایی و قابل اجرا» تلاش کردند. او توضیح داد: «این روند طی روزهای آینده از طریق کارگروه‌ها برای رسیدگی بیشتر به مسائل و جزئیات باقی‌مانده ادامه خواهد داشت» و افزود که تیم‌ها در قاهره باقی خواهند ماند.

ماه‌ها مذاکرات خاموش و روشن نتوانسته توافقی برای پایان‌دادن به جنگ ویرانگر اسرائیل علیه غزه یا آزادکردن اسرای این رژیم به دست آورد. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در یک کنفرانس خبری گفت که واشنگتن همچنان «با تب و تاب» در قاهره کار می‌کند تا توافق آتش‌بس و تبادل اسرا حاصل شود.

موانع کلیدی در مذاکرات جاری که توسط ایالات متحده، مصر و قطر میانجی‌گری شده، شامل حضور اسرائیل در کریدور فیلادلفیا، یک نوار باریک ۱۴.۵ کیلومتری زمینی در امتداد مرز جنوبی غزه با مصر است. منابع مصری گفتند که میانجی‌ها چندین گزینه برای حضور نیروهای اسرائیلی در فیلادلفیا و راهروی نتزاریم که از وسط نوار غزه می‌گذرد، ارائه داده‌اند، اما هیچ‌کدام توسط طرفین پذیرفته نشد.

منابع افزودند که اسرائیل همچنین نسبت به چند نفر از زندانیان فلسطینی که حماس خواستار آزادی آن‌هاست، ابراز تردید کرده و خواستار خروج آن‌ها از غزه، در صورت آزادیشان شده است.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که از روز پنجشنبه، بین تیم‌های اسرائیل، ایالات متحده و مصر رفت‌وبرگشت‌های زیادی برای کاهش شکاف‌های باقی‌مانده صورت گرفته است، تا آماده‌سازی برای دیدار روز شنبه قطر و مصر با نمایندگان ارشد حماس صورت بگیرد.

مقام ارشد آمریکایی گفت که روز یکشنبه، مقامات ارشد اسرائیل برای رسیدگی به مسائل مهم با حمایت میانجی‌ها به مذاکرات پیوستند. اما او ارزیابی قطعی در مورد اینکه آیا پیشرفتی حاصل شده یا خیر، ارائه نکرد.

حماس گفت که اسرائیل از تعهد خود برای عقب‌نشینی نیروهایش از کریدور فیلادلفیا سر باز زده و شروط جدید دیگری را ارائه کرده است؛ از جمله غربالگری آوارگان فلسطینی هنگام بازگشت به شمال در زمان آغاز آتش‌بس.

اسامه حمدان، سخنگوی حماس در روز یکشنبه به تلویزیون الاقصی گفت که این گروه بحث تغییر و بازگشت از آنچه در ۲ جولای توافق شده بود یا شروط جدید را نخواهد پذیرفت. یک منبع ارشد حماس نیز به رویترز گفته که در ماه جولای، حماس پیشنهاد آمریکا برای آغاز مذاکرات آزادی اسرای اسرائیلی، از جمله سربازان و مردان، ۱۶ روز پس از مرحله اول توافق برای پایان‌دادن به جنگ غزه را پذیرفته بود.

عزت الرشیق، این مقام ارشد حماس گفت که هیئتی از حماس پس از برگزاری مذاکرات با میانجی‌ها، روز یکشنبه قاهره را ترک کرد و افزود که این گروه خواسته خود مبنی بر اینکه هرگونه توافق باید شامل آتش‌بس دائمی و خروج کامل اسرائیل از غزه باشد را تکرار کرده است.