به گزارش اکوایران،  رئیس‌جمهور فرانسه  گفت هیچ انگیزه سیاسی پشت دستگیری بنیانگذار تلگرام وجود ندارد.

به نوشته خبرگزاری رویترز، مانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه روز دوشنبه گفت که بازداشت پاول دوروف، موسس برنامه پیام‌رسان تلگرام، در فرانسه به عنوان بخشی از تحقیقات قضایی انجام شده و هیچ انگیزه سیاسی در این زمینه وجود نداشت.

اظهارات مکرون در شبکه ایکس اولین تایید رسمی دستگیری دوروف، تقریباً دو روز پس از بازداشت وی در فرودگاه لو بورژه در خارج از پاریس، بود.

عدم تایید رسمی این ماجرا، منجر به گمانه‌زنی در مورد دلایل بازداشت وی شده بود. ماکرون گفت که «اطلاعات نادرست در مورد فرانسه پس از دستگیری پاول دوروف» باعث واکنش او شده و افزود که فرانسه عمیقاً به آزادی بیان متعهد است.

ماکرون نوشت: «دستگیری مدیر تلگرام در خاک فرانسه در چارچوب تحقیقات قضایی در حال انجام صورت گرفت. این به هیچ وجه یک تصمیم سیاسی نیست. تصمیم گیری به عهده قضات است.»

سخنگوی پلیس به رویترز گفت که دوروف توسط دفاتر ملی جرایم سایبری و کلاهبرداری به دلیل عدم همکاری در زمینه جرایم سایبری و مالی در تلگرام در بازداشت است.

دستگیری دوروف انتقاد ایلان ماسک، مالک X را برانگیخت که گفت آزادی بیان در اروپا مورد حمله قرار گرفته است.

دوروف، میلیاردر 39 ساله‌ای که نقش «مارک زاکربرگ روسیه» را بازی می کند، دارای تابعیت دوگانه فرانسه و امارات متحده عربی است. دوروف که طبق تخمین فوربس 15.5 میلیارد دلار ثروت دارد، در آوریل گفت که برخی از دولت‌ها به دنبال فشار بر او بوده‌اند، اما این اپلیکیشن باید یک پلتفرم خنثی باقی بماند و نه یک «بازیگر ژئوپلیتیک».

تلگرام جزئیاتی در مورد این دستگیری ارائه نکرده، اما گفت که این شرکت مستقر در دبی از قوانین اتحادیه اروپا تبعیت کرده است.

تلگرام در بیانیه ای اعلام کرد: «پاول دوروف، مدیر عامل تلگرام چیزی برای پنهان کردن ندارد و اغلب در اروپا سفر می کند. این ادعا که یک پلتفرم یا صاحب آن مسئول سوء استفاده از آن پلتفرم هستند، پوچ است.»

دادستانی  فرانسه 12 اتهام را علیه پاول دوروف، بنیانگذار و مدیر عامل تلگرام اعلام کرد. اتهامات: 1. همدستی در معاملات غیرقانونی توسط گروه های جنایتکار سازمان یافته 2. امتناع از ارائه اطلاعات یا مدارک لازم برای تحقیقات جنایی به مقامات با حضور خردسالان 5. همدستی - اکتساب، حمل، نگهداری و فروش مواد مخدر 6. همدستی - تهیه ابزار حملات سایبری 7. همدستی - کلاهبرداری سازمان یافته 8. انجمن مجرمان به قصد ارتکاب جرم که مجازات آن 5 سال است. 9. پولشویی 10. ارائه خدمات رمزنگاری با هدف اطمینان از محرمانه بودن بدون اظهارنامه تایید شده 11. ارائه ابزار رمزنگاری بدون تضمین احراز هویت یا نظارت بر یکپارچگی بدون اعلام قبلی. 12. وارد کردن ابزار رمزنگاری برای اطمینان از احراز هویت یا نظارت بر یکپارچگی بدون اعلام قبلی.