به گزارش اکوایران، مشاور ارشد رئیس جمهور جو بایدن در خاورمیانه، روز سه‌شنبه در دوحه با رهبران ارشد قطر درباره تلاش برای تکمیل آتش‌بس و آزادی اسرا بین اسرائیل و حماس و همچنین در مورد دیدار نخست وزیر قطر در هفته جاری با رئیس جمهور ایران گفتگو کرد.

گفتگوهای برت مک گورک، مشاور ارشد کاخ سفید با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه، پس از سفر دوشنبه نخست وزیر به تهران برای دیدار با مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران انجام شد.

به گزارش آسوشیتدپرس، این مذاکرات همچنین در حالی صورت می‌گیرد که مذاکرات آتش‌بس با هدف به دست آوردن حداقل توقف در جنگ غزه، این هفته پس از چندین روز مذاکرات فشرده در قاهره به دوحه منتقل می‌شود. دور مذاکرات در سطح بالا یکشنبه بدون توافق نهایی پایان یافت. اما مذاکرات روز دوشنبه در سطوح پایین‌تر در تلاش برای پر کردن شکاف‌های باقی‌مانده ادامه یافت.

اکنون انتظار می‌‌رود که این مذاکرات در سطح گروه‌های کاری روز چهارشنبه در دوحه از سر گرفته شود. مشخص نیست که چرا محل مذاکرات از قاهره جابجا شد یا اینکه آیا این موضوع بر مذاکرات تأثیر خواهد داشت یا خیر.

وزیر خارجه قطر

یک مقام اسرائیلی که نخواست نامش فاش شود، به دلیل اینکه آنها در حال گفتگو درباره مذاکرات حساس آتش‌بس بودند، تأیید کرد که یک هیات اسرائیلی روز چهارشنبه به دوحه خواهد رفت.

یک مقام آمریکایی که صلاحیت گفتگوی علنی درباره مذاکرات حساس را نداشت و به شرط فاش نشدن نامش صحبت کرد، تایید کرد که مک گورک با مقامات قطری دیدار کرده است.

تنش‌ها بین اسرائیل و جمهوری اسلامی ایران و گروه‌های حماس، حزب‌الله و حوثی‌ها که توسط تهران حمایت می‌شوند تشدید شده است. ایران وعده داده که انتقام ترور ماه گذشته اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در ایران را از اسرائیل بگیرد.

مذاکرات غیرمستقیم بین ایران و آمریکا در سال‌های اخیر با میانجیگری عمان و قطر، دو طرف مذاکره‌کننده خاورمیانه‌ای آمریکا در مورد ایران، صورت گرفته است.

بایدن در اوایل دوران ریاست جمهوری خود ایران را تحت فشار قرار داده بود تا به توافق هسته‌ای بازگردد که با میانجیگری دولت اوباما در سال 2015 امضا شد اما در سال 2018 توسط رئیس جمهور سابق دونالد ترامپ لغو شد.

از زمان فروپاشی این توافق، ایران محدودیت‌هایی را که این توافق برای برنامه‌اش وضع کرده بود کنار گذاشته است و در حال غنی‌سازی اورانیوم تا 60 درصد، نزدیک به سطح تسلیحات 90 درصدی است. پس از حمله 7 اکتبر به اسرائیل توسط حماس، دولت ایالات متحده تلاش‌هایی را برای احیای توافق هسته‌ای در برنامه گذاشته است.